به گزارش افکارنیوزبه نقل از ملت ایران: ضریب هوشی IQ یک نسبت است که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضربدر ۱۰۰ بدست می آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب هوشی ۱۰۰ می شود ولی در بعضی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می شود که این فرد هوشی بیشتر از سایر افراد دارد.

برای بدست آوردن سن عقلی راه های زیادی وجود دارد و معمولا کارشناسان از تست های خاصی استفاده می کنند. به گفته متخصصان کسانی که بهره هوشی شان بین ۸۵ تا ۱۱۴ است، هوششان در حد متوسط است که افراد باهوش متوسط ۷۰% جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

اگر بهره هوشی بین ۱۱۵ تا ۱۲۹ باشد به آنها افراد باهوش گفته می شود و اگر بین ۱۳۰ تا ۱۴۴ باشد تیزهوش و افرادی که ضریب هوشی بالاتر از ۱۴۵ دارند جزء افراد نابغه به حساب می آیند. درباره باهوش ترین فرد در تاریخ نظرات متفاوتی وجود دارد ولی اکثر دانشمندان و کارشناسان،(لئوناردو داوینچی) را بزرگ نابغه جهان می دانند.

البته بالاترین ضریب هوشی که تا به امروز ثبت شده ۲۹۸ است که مربوط به یک نوجوان امریکایی است. ضریب هوشی (گالیله) نیز ۱۸۰ و ضریب هوشی (بیل گیتس) که موسس و بنیانگذار شرکت نرم افزاری مایکروسافت است را ۱۶۰ تخمین می زنند. جالب است بدانید کشور ایران از لحاظ رتبه بندی ضریب هوشی در بین کشورهای جهان، رتبه ۵۷ را دارد که این رتبه در کتاب (ضریب هوشی و ثروت ملل) نوشته پروفسور (ریچارد لین) که در سال ۲۰۰۲ منتشر شده است ثبت شده است.