به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در سی و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به بحثارز، گرانی و قاچاق طلا اظهار داشت: بحثگرانی، طلا، قاچاق طلا و ارز با هم در ارتباط بوده اما یک مسئله مشترک نیست و یک نسخه برای همه آنها جوابگو نیست.

محسنی اژه ای گفت: درست است که در یک بخش دشمن فشار می آورد و تمرکز خود را روی مسائل اقتصادی متمرکز کرده و دیگر جنگ و مسائل سیاسی اولویت او نیست. دشمن معتقد است اگر جنگ اقتصادی به راه بیاندازد مردم تحت فشار بوده و وقتی مردم تحت فشار قرار گیرند به حکومت فشار وارد می کنند اما نمی داند که این یک خیال باطل است.

به گفته وی، البته فشار دشمن بی تاثیر نیست و اگر کسی بگوید فشار دشمن در مسئله اقتصادی کارساز نیست این سخن درستی نیست اما ملت ما هیچگاه تسلیم دشمن نمی شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: مدیریت و کنترل بازار یک مسئله است و باید دستگاههای مسئول بر اساس وظیفه ای که دارند بازار را با اهرم ها و ظرفیت های لازم کنترل کنند. اگر بازار رها شود نتیجه دیگری بدست می آید.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد مسائل ارزی گفت: ارز تحت تاثیر دو مقوله عرضه و تقاضا است اگر عرضه کاهش یابد قیمت ها بالا می رود. اگرچه در مورد ارز تحریم نفت، کشتی های تجاری و بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور تاثیر گذار بوده است و این امر باعثشده که عرضه نسبت به سالهای گذشته محدود شود.

وی به موضوع مدیریت ارز اشاره کرد و گفت: در موضوع ارز باید مدیریت در دستور کار قرار گیرد و باید بدانیم که بحثارز به چه بخش هایی اختصاص یابد. ممکن است ارز برای ورود کالا، صادرات غیر نفتی باشد. اختصاص ارز برای واردات کالا یکی از وظایف مسئولان است اما وقتی با تحریم، ارز را به سختی به دست می آوریم باید بدانیم که آن صرف چه کالاهایی می شود یا به هر فردی به چه میزان بدهیم. این موضوع وظیفه دستگاههای اجرایی است که اختصاص ارز را کنترل کنند. بخشی از موضوع ارز به مدیریت داخلی مربوط بوده و ربطی به دشمن ندارد.

محسنی اژه ای خواستار راه اندازی پرتال ارزی شد و افزود: ثبت سفارت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود و بانک مرکزی ال سی لازم را اختصاص داده و در بانک عامل حساب باز و با تایید گمرک کالا ترخیص می شود. باید بدانیم که آیا این ۴ سازمان با یکدیگر هماهنگ هستند. آنها باید بدانند که بابت چه کالایی ای سی را باز کرده اند و آیا ارز اختصاص داده شده صرف خرید کالا می شود یا از بازار خارج و در بازارهای فرعی خرج می شود.

دادستان کل کشور گفت: اگر پرتال ارزی راه اندازی شود می فهمیم همه ارز کجا رفته و دستگاهها با هم هماهنگ می شوند.

وی افزود: افرادی که کالاها را با ارز مرجع وارد می کنند نمی توانند با هر قیمتی آن را به فروش برسانند و دلیلی وجود ندارد که فردی کالایی که با ارز ۱۲۲۶ تومانی گرفته است با دلار سه هزار تومانی بفروشد. تعزیرات مسئول کنترل نظارت است اما اگر آنها و دولت از دستگاه قضا کمک بخواهند وارد می شویم.

محسنی اژه ای با اعلام اینکه برخی از افراد سوءاستفاده کنندگان هستند گفت: عده ای از ناهماهنگی بین دستگاهها و روزنه های ایجاد شده سوءاستفاده کرده و ممکن است قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند. عده ای نیز فقط اخلال ایجاد می کنند تا به مقاصد خود برسند. آنهایی که به صورت تعمدی اخلال ایجاد می کنند تا بازار را به هم ریخته و با نظام ضدیت دارند دلارها را از بازار جمع آوری کرده و پس از افزایش قیمت بار دیگر دلارها را وارد بازار می کنند. عده ای ظرف دو، سه روز صد میلیون دلار را از بازار جمع آوری کرده و با قیمت بالا می فروشند. البته هستند افرادی که منفعت طلب بوده و فقط برای قصد خودشان دست به این اقدام می زنند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ممکن است گاهی مواقع سکه و دلار کالای تجاری شود و خانواده ها پول های خود را صرف خرید آنها کنند. بسیاری از مشتریان سکه و دلار می توانند آحاد جامعه باشند که هیچ قصدی برای اخلال ندارند. اگر روزی قوه قضائیه احساس کند که نیاز به حضورش است وارد میدان می شود اما سیستم های اطلاعاتی و پلیس اقتصادی باید برای شناسایی اخلال گران و سودجویان وارد میدان شده و آنها را به قوه قضائیه معرفی کند.

وی با اشاره به تصویب قانون اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در سال ۶۹ گفت: این قانون مخصوص پول و ارز است و بر اساس این قانون در صورتی که احساس شود فرد قصد ضربه زدن به نظام را دارد مفسد فی الارض شناخته شده و به اعدام محکوم می شود.

محسنی اژه ای از دستگیری بیش از ۳۰ نفر در رابطه با ارز و طلا خبر داد و گفت: دستگیری ها متنوع بوده است اما این بدان معنا نیست که همه دستگیرشدگان اخلال گر باشند. ممکن است برخی از این افراد چند تخلف را مرتکب شده باشند. عده ای از آنها ممکن است طلا را از کشور خارج و به طور غیر قانونی دلار را وارد کرده و در بازار آزاد فروخته باشند. عده ای نیز به عنوان باند به صورت سازمان یافته فعال بوده و با بیرون از کشور مرتبط هستند. هرچه دلار در بازار تزریق می شد این افراد آنها را جمع آوری کرده و باعثافزایش قیمت می شدند. عده ای نیز با تبانی قیمت های مصنوعی درست می کردند.

سخنگوی قوه قضائیه خواستار بررسی نحوه توزیع ارز شد و تاکید کرد: باید ببینیم که آیا توزیع ارز از طریق سیستم بانکی صحیح بوده یا غلط. بایدبدانیم که بانک مرکزی وقتی ارز را به بانکهای عامل داده است آیا نظارت وجود داشته یا نه. سال گذشته بانک مرکزی از حساب بانکها پول برداشته در حالی که متوجه شده بود با ارزهای توزیع شده کالا وارد کشور نشده است و برای اینکه مشکلی پیش نیاید توزیع ارز به یک سیستم فرعی منتقل شد.

وی با بیان اینکه هنوز همکاری هیچ مسئول یا سازمانی برای اخلال در بازار مشخص نشده است افزود: هنوز خیانت هیچ سازمان یا مسئولی در رابطه با اخلال گری در بازار ثابت نشده است.

محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت دستگیر شدگان گفت: دستگاه قضایی با سودجویان و اخلال گران به صورت جدی برخورد می کند و هم اکنون شبانه روزی از دستگیر شدگان تحقیق می شود. در اعترافات یکی از متهمان آمده است که وی ظرف سه ماه یک میلیارد تومان سود کرده است.