افکار نیوز _ گروه اقتصادی:

براساس آماری که هفته گذشته از سوی مسئولان آمریکا منتشر شد با وجود سخت‌تر شدن تحریم‌ها میزان مبادلات این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک سوم افزایش را نشان می‌دهد!

براساس گزارش مذکور این امر با توجه به سیاست‌های تحریم اقتصادی ایران برای منزوی کردن این کشور با هدف و اتهام جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته ای کار بسیار عجیبی است.

البته در این گزارش آمده است که در برخی از کالاها مانند دارو، میزان مبادلات در مقایسه با قبل کاهش داشته است اما تحریم ها در کل بر مبادلات اقتصادی دو کشور تاثیری را نشان نمی دهد. در این میان محصولات مشتق شده از شیر که صادرات آن به این کشور تحریم شده نیازمند اجازه خزانه داری است، کاهشی نیافته است.

به گزارشافکارنیوز، به نظر می رسد با وجود آنکه مقامات آمریکایی به شدت بر ایران فشار می‌آورند تا این کشور غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، در خصوص مبادلات تجاری حاضر نیستند بازار این کشور را از دست بدهند. این در حالی است که ایران تاکید کرده اورانیوم را با هدف استفاده صلح آمیز در زمینه های تولید برق و خدمات پزشکی غنی می‌کند. در این بین، تحریم و فشار اقتصادی در کنار مذاکرات دیپلماتیک راه حلی است که کشورهای جهان برای تحت فشار قرار دادن ایران بر سر آن به تفاهم رسیده اند و اما به نظر می رسد امریکا با افزایش مبادلات اقتصادی هدف دیگری را در سر دارد.

براساس این گزارش از ماه اوت امسال کمترین حجم مبادلات این دوکشور در خصوص گندم و ذرت و سایر غلات بوده است. در این میان محصولات دارویی که تا پیش از این بیشترین حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور را تشکیل می‌داد بسیار کاهش یافته است. این بازار خرید و فروش خمیر کاغذ و ضایعات آن را نیز تحت تاثیر قرار داده و کاهش یافته است.

در این بازار فروش محصولات لبنی از جمله خامه، کره و دیگر چربی ها و روغن های به دست آمده از لبنیات دوبرابر شده است! صادرات محصولات دندان پزشکی نیز به ایران ۴ میلیون دلار افزایش را نشان می دهد. در این میان جای سئوال این است که با وجود اتهاماتی که آمریکا به ایران می زند و همه کشورها را به تحریم و فشارهای اقتصادی به این کشور وادار کرده است چرا مبادلات خود را افزایش می دهد؟