به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار یادداشتی، ضمن اذعان به کمک‌های تسلیحاتی کشورهای خارجی چون عربستان و قطر به تروریست‌های سوری، هشدار می‌دهد که این سلاح‌ها نهایتا در اختیار گروه‌های تندرو قرار می‌گیرد.

نویسنده نیویورک تایمز در ابتدای این یادداشت آورده است: «به گفته مقامات آمریکایی و دیپلمات‌های خاورمیانه، اکثر تسلیحاتی که به دستور عربستان سعودی و قطر برای شورشیان سوری مخالف دولت بشار اسد تامین می‌شود، به دست گروه‌های تندرو می‌رسد و نه به مخالفان سکولاری که غرب سعی در تقویت آن‌ها دارد».

یک مقام آمریکایی آشنا به گزارشات طبقه‌بندی شده در مورد واقعیات نبرد سوریه در این رابطه می‌گوید: «گروه‌های مخالفی که بخش اعظم کمک‌های کشنده را دریافت می‌کنند، دقیقا همان‌هایی هستند که ما نمی‌خواهیم».

در بخشی دیگر از این یادداشت آمده است: «آمریکا مستقیما به سوریه سلاح ارسال نمی‌کند. بلکه به جای آن، اطلاعات و دیگر حمایت‌های لازم را برای انتقال تسلیحات دست‌دوم سبکی نظیر تفنگ دستی و نارنجک را که اکثرا با هماهنگی عربستان و قطر به سوریه منتقل می‌شود، فراهم می‌کند. گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که اغلب این تسلیحات به خصوص سلاح‌هایی که قطر برنامه‌ریزی انتقال آن‌ها را انجام می‌دهد، نهایتا به دست گروه‌های تندرو می‌رسد».

نیویورک تایمز سپس به راهبرد «میت رامنی» رقیب جمهوری‌خواه «باراک اوباما» در قبال سوریه اشاره می‌کند و می‌نویسد: وی در یکی از سخنرانی‌های خود گفته است که در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا کسب اطمینان خواهد کرد که تسلیحات لازم به دست گروه‌هایی برسد که آمریکا با آن‌ها منافع مشترکی دارد. وی گفته است که این گروه‌ها باید بتوانند تانک‌ها، هلی‌کوپترها و جنگنده‌های ارتش سوریه را شکست دهند. به نوشته نیویورک‌تایمز این امر نشان‌دهنده آن است که رامنی انتقال تسلیحات سنگین ضدتانک و ضدهوایی به گروه‌های مخالف در سوریه را می‌پذیرد.

رامنی همچنین در صحبت‌های خود گفته است که این کمک‌ها به صورت مستقیم انجام نمی‌شود و از طریق متحدان عرب آمریکا انجام می‌شود. همین انتقال غیرمستقیم تسلیحات به این معنی است که رامنی هم نظیر اوباما کنترلی بر نحوه توزیع این تسلیحات و اینکه این سلاح‌ها به دست چه کسانی می‌افتد، ندارد.

در سفر ماه گذشته «دیوید پترائوس» رئیس سازمان سیا به ترکیه که به صورت مخفیانه انجام شد، همین مسائل دغدغه اصلی وی بوده است.

یک دیپلمات اهل خاورمیانه که همکاری زیادی با سیا داشته است، می‌گوید هدف اصلی سفر پترائوس به ترکیه، شکل دادن گروه مخالفی بوده که آمریکا بتواند با آن کار کند.

قطر و عربستان سعودی از جمله مهمترین حامیان منطقه‌ای گروهک‌های تروریستی در سوریه هستند و در طول ۱۹ ماه بحران سوریه همواره از تروریست‌های سوری با هدف براندازی نظام سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی و سیاسی و دیپلماتیک به عمل آورده‌اند.

حمایت دوحه و ریاض از گروهک‌های تروریستی در سوریه به حمایت‌های مالی و نظامی یا سیاسی و دیپلماتیک محدود نمی‌شود، بلکه آل سعود و آل ثانی با به خدمت گرفتن هزاران مزدور از سراسر کشورهای منطقه و جهان آنها را به سوریه اعزام کرده‌اند تا به تروریست‌های سوری در براندازی نظام دمشق دمشق کنند.

قطر و عربستان همچنین از جمله کشورهایی بودند که طرح کوفی عنان، فرستاده سابق سازمان ملل در امور سوریه را با شکست مواجه کردند.