اختلافات پنهانی عبدالله گل و اردوغان به رفراندوم ختم می شود؟

طرح انتخابات زودرس شورا و شهرداری ترکیه که چندی پیش از سوی اردوغان، نخست وزیر این کشور ارائه شد در مجلس رای لازم را نیاورده و در حال حاضر مردم منتظر تصمیم عبدالله گل، رییس جمهور هستند.

افکارنیوز گروه بین الملل:روز ۱۲ اکتبر ۲۰۱۲ طرح فوق به رای گذاشته شده و ۳۶۰ نفر به آن رای مثبت دادند که ۷ رای کم داشت و طرح به عبدالله گل ارسال شد تا در این مورد تصمیم بگیرد. وی ظرف یک تا ۱۰ روز نظر خود را در این رابطه اعلام خواهد کرد. زمانی که سالیم چروک، رییس اتحادیه شهرداران آناتولی مرکزی آن را بسیار کوتاه می داند.

چروک در گفتگو با خبرنگار افکار در آنکارا گفت: این زمان برای تصمیم گیری بین ۲ تا ۳ روز بوده و با توجه به اختلافات پنهانی که بین اردوغان و عبدالله گل وجود دارد وی نظر خود را در کمترین زمان اعلام خواهد کرد.

رییس اتحادیه شهرداران آناتولی مرکزی افزود: عبدالله گل دو راه دارد یا طرح را دوباره به مجلس می فرستد تا دوباره رای گیری شود و یا اینکه آن را به رفراندوم عموم بگذارد که بعید می دانم این اتفاق بیفتد.

چروک ادامه داد: ۷۰ میلیون جمعیت ترکیه امروز منتظر تصمیم عبدالله گل هستند و این موضوع به زودی مشخص خواهد شد.

وی در ادامه به دلایل ارائه این طرح از سوی اردوغان پرداخت و اظهار داشت: اردوغان اکتبر ۲۰۱۳ را به این دلیل انتخاب کرده که در این ماه ترکیه در بهترین شرایط از نظر اقتصادی قرار دارد و مشکل خاصی وجود ندارد بوِیژه اینکه کشاورزان هم محصولات خود را به فروش رسانده و اوضاع آرامی از هر نظر در کشور حاکم است.

رییس اتحادیه شهرداران آناتولی مرکزی ادامه داد: علت دیگر هم این است که اردوغان قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد و با این انتخابات زودهنگام می خواهد شرایط را محک بزند و ارزیابی دقیقی از قدرت خود داشته باشد.

چروک همچنین گفت: بحثدیگری هم که پس از رای گیری در مجلس مطرح است این است که از بین ۳۶۷ عضو گروه آ ک پ که طرفدار اردوغان هستند، ۷ نفری که رای منفی داده اند کدامها هستند؟

وی در این رابطه به اسم رفیق علی تاش نماینده مردم کایسری اشاره کرد که یکی از اعضای آ ک پ بوده که از نظر او به طرح اردوغان رای نداده است.

گفتنی است چندی پیش اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد و بعد از اتمام دوره اش از سیاست کناره گیری خواهد کرد.