به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، دریاسالار تروکر اردکیور که از سمت خود استعفا داده می گوید: سوریه مملو از تروریست های رنگارنگ است. القاعده که مورد حمایت آمریکا است، تا به حال چندین عملیات در سوریه انجام داده است. عملیات تروریستی در دمشق توسط تروریست ها نشان می دهد که غرب، همراه با متحدان عرب خود، تصمیم دارد «سناریوی السالوادور» را در سوریه تکرار کند و تکیه را روی گروه های تروریستی به جای اپوزیسیون گذاشته است.

همزمان برخی مخالفان دولت در ترکیه اعلام کردند سوریه به مثابه باتلاقی برای ترکیه است. کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق با بیان اینکه مردم ترکیه خواستار جنگ با سوریه نیستند، گفت این جنگ باتلاقی برای ترکیه است، که آسان می توان در آن وارد شد اما خارج شدن از آن بسیار دشوار است.

وی با اشاره به تحریک ترکیه از سوی برخی قدرت ها برای درگیری با سوریه و اینکه حمایت از شورشیان سوریه به هیچ وجه با منطق و حقوق بین الملل سازگار نیست، گفت: اینکه گروه های مسلح را در خاک خود جا دهیم و به آنها سلاح بدهیم و بگوییم بروید جنگ کنید و شب بازگردید و اگر زخمی شدید در بیمارستان های ما مداوا خواهید شد نه با حقوق بین الملل تناسب دارد و نه با منطق سیاسی و استراتژیک.
از سوی دیگر دکتر وبستر گریفین تارپلی تحلیلگر و تاریخدان آمریکایی در مصاحبه با پرس تی وی، دولت ترکیه را گرفتار مخمصه عنوان کرد و گفت: آمریکا به اردوغان دستور می دهد؛ اوباما بارها به وی در مکالمات شخصی تلفنی گفته است، دولت سوریه مانند خانه کارتی سقوط خواهد کرد و وی سپس می تواند به عنوان قهرمان تغییر رژیم قد علم کند. اما اردوغان همچون زمامداری ناپایدار، آشفته و متزلزل به نظر می رسید.

تارپلی افزود: «وی هم اکنون در مخمصه ای واقعا هولناک گرفتار شده است که البته می توانست تراژدی بالقوه برای جهان باشد.»
با وجود فشارهای آمریکا و عربستان و قطر و ترکیه، کارشناسان معتقدند دولت سوریه دست بالاتر را در این بحران دارد. «آنجلینا آیخهورست» سفیر اتحادیه اروپا در بیروت در مصاحبه با روزنامه الحیات گفته است: ضعف اپوزیسیون سوریه در این است که توجهی به مردم نمی کند و آنها را از معادلات کنار می گذارد. نباید تصور کرد که در آینده اتفاق مهمی در سوریه رخ خواهد داد. این حرفی است که پرزیدنت بشار اسد به همه گفته و ثابت هم کرده که حرفش صادق است. او همیشه اگر حرفی زده دیگران مجبور به عقب نشینی شده اند.
وي همچنين درباره بازديد خود از جنوب لبنان مي گويد از اينكه همه چيز در آنجا مرتب و باثبات بود و آرامش مطلق حكمفرماست شگفت زده شدم. آرامش در جنوب به رغم هم مرز بودن با اسرائيل بسيار بيشتر از شمال و مرزهاي سوريه احساس مي شود. اين مسئله نشان مي دهد حزب الله تا چه اندازه در برقراري آرامش در اين منطقه موفق بوده است. امنيت لبنان براي همه به ويژه اروپا مهم است و هيچ كس مايل نيست كه بحران سوريه بر امنيت لبنان تاثير بگذارد.