به گزارش افکارنیوز، سیاست‌نامه نوشت: عطش افراد ملاک مصرف میزان آب است. در فصل های گرم سال به دلیل تعریق، نیاز به مصرف آب بیشتر است و در فصل سرد سال این نیاز کمتر می شودو همان طور که قبلاً هم گفته شد بنا به شرایط مزاج فرد میزان مصرف آن متفاوت است.

در فصل سرد سال نیز وقتی از مصرف کم آب سخن می گوییم، باز هم نمی توانیم برای همه افراد یک توصیه و سفارش را داشته باشیم. دکتر سید سعید اسماعیلی با بیان این مطلب به خراسان می افزاید: نیاز افراد به مصرف آب بنا به مزاج و شرایط آب و هوایی زندگی متفاوت است اما به طور کلی همه افراد در فصل سرد سال نیاز کمتری به مصرف آب دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از افراد در فصل سرد سال احساس نیاز به مصرف بیشتر آب، آن هم آب سرد دارند، می افزاید: این موضوع ممکن است به دو دلیل باشد؛ اول این که این افراد از غذاهای بسیار گرم استفاده می کنند بنابراین حرارت کبد بالا می رود و فرد احساس عطش بیشتری می کند. اگر چنین باشد و فرد تمایل به مصرف آب سرد داشته باشد، وقتی آب سرد مصرف می کند احساس عطش کمتری دارد، به این افراد توصیه می شود که حرارت کبد را با مصرف عرق کاسنی کاهش دهند. اما گاهی به دلیل تولید نوعی بلغم در معده که تحت عنوان «بلغم مالح» یا «بلغم شور» نام گذاری می شود، فرد احساس عطش می کند که با نوشیدن آب سرد برطرف نمی شود.

به عنوان مثال وقتي فرد غذاي چرب مانند ماهي، آبگوشت و... مصرف مي کند مکرر آب مصرف مي کند اما عطش رفع نمي شود.در واقع بايد گفت اين عطش کاذب است و راه حل برطرف کردن آن نوشيدن آب ولرم است تا بلغم شور از معده پاک سازي شود اما با نوشيدن آب سرد وضعيت بدتر مي شود.