به گزارش افکارنیوز، حسن قشقاوی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سئوال که آخرین رایزنی‌ها در مورد سرنوشت ۵۰ ایرانی ربوده شده در سوریه به کجا انجامیده است، اظهار کرد: وزارت خارجه بر حسب وظیفه ذاتی پیگیر سرنوشت تمامی ایرانیانی است که در سایر کشورها گرفتار هستند به ویژه ایرانیانی که در سوریه گروگان گرفته شده‌اند و وزارت خارجه در زمینه آزادی گروگان‌ها نیز تجربه‌های بسیار خوبی دارد.

وی افزود: در بحثآزادی گروگان‌ها به طور معمول کشور سومی به عنوان طرف مصالحه میان دو طرف وارد کار می‌شود و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با کشورهای ثالثی که روی گروه‌های گروگان‌گیر اشراف دارند، وارد مذاکره شده است.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت: آقای صالحی، وزیر امور خارجه از طریق همتایان خود در دمشق، آنکارا و دوحه پیگیر جدی این کار هستند اما در حال حاضر جزئیات بیشتری را نمی‌توان در اختیار قرار دهم.

وی ابراز امیدواری کرد که سرنوشت ایرانیان ربوده شده در سوریه همانند اسرای آزاد شده در کشور لیبی باشد.

*وضعیت زندانیان ایرانی در عربستان

قشقاوی همچنین در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که از ابتدای سال تاکنون چه تعداد از ایرانیانی که به کشور عربستان سفر کرده‌اند، بازداشت شده و هم‌اکنون چه تعداد ایرانی در زندان‌های این کشور هستند، گفت: تعداد این افراد که به دلایل مختلف بازداشت شده‌اند در مجموع کمتر از ۴۰ نفر است که بعضی از آنها احکامشان صادر شده و عده‌ای نیز احکامشان صادر نشده و فرآیند دادرسی‌های آنها متفاوت است

وی ادامه داد: به تازگی دولت عربستان همکاری خوبی با وزارت امورخارجه در مورد ایرانیان بازداشت شده داشت و هفته گذشته نیز آقای میرفخار مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه در رأس یک هیئت کنسولی و حقوقی پس از پذیرش کنسولی دولت عربستان، سفری به شهرهای الحصا و دمام در عربستان داشته و از نزدیک با زندانیان ایرانی در عربستان بازدید داشتند.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات سازنده با مقامات وزارت خارجه عربستان گفت: خانواده زندانیان ایرانی در عربستان می‌توانند در صورت تمایل ویزا دریافت کنند و با زندانی خود ملاقات داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت خارجه عربستان امکان دسترسی کنسولی برای سفارت ما را فراهم کرده است، تصریح کرد: امیدواریم اجرای حکم اعدام دیگر صورت نگیرد و یا اگر مجازات دیگری هست تخفیف پیدا کند.

قشقاوی گفت: اگر در آینده تعامل بیشتری میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برقرار شود، مشکلات ما در حوزه کنسولی در ارتباط با زندانیان کمتر میشود.