بورس ارز منتفی شد

به گزارش افکارنیوز، دکتر علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، از متوقف شدن راه اندازی بورس ارز خبر داد و گفت: موضوع بورس ارز از سال گذشته عنوان و اواخر سال گذشته با مصوبه‌ای در شورای عالی بورس مطرح شد تا بازاری در بورس تهران راه اندازی شود و صرفا کسانی که دارنده واقعی ارز هستند مانند صادرکنندگان، بانک مرکزی و سایر صادرکنندگان و غیر نفتی از یک طرف عرضه کننده باشند و از طرف دیگر خریداران واقعی ارز در این بازار اقدام به خریداری کنند.

وی افزود: در این راستا مطالعات متعددی انجام و در سال جاری موضوع راه اندازی آن جدی شد به طوری که مقرر شد کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده و اقدامات راه اندازی آن را پیگیری کند.

رییس سازمان بورس با اشاره به این‌که مسوولیت کمیته با بانک مرکزی بود، ادامه داد: سازمان بورس، گمرک و سازمان توسعه تجارت از اعضای کمیته بودند که جلساتی در خصوص بورس ارز برگزار کرده و مذاکرات متعددی انجام دادند تا فرآیند اجرایی کار تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اعتقاد داشتیم و داریم که مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی است، لذا تصمیم گیری نهایی برای این‌ که بورس ارز با فرمول فعلی راه اندازی شود یا نه، با بانک مرکزی بود و بانک مرکزی تصمیم گرفت که مرکز مبادلات را راه اندازی کند که البته این تصمیم خارج از کمیته بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این تصمیم گرفته شد و آیا بورس ارز مشکلی داشت، پاسخ داد: خیر بورس ارز از لحاظ اجرایی مشکلی نداشت و مسوولان بانک مرکزی تصمیم گرفتند که فعلا طرح را در این مرحله متوقف کنند وبه سراغ مرکز مبادلات بروند واین کار را انجام دادند اما آنچه که ما به مربوط بود انجام شد و زیر ساخت‌های لازم آماده و نرم فزار تسویه در مدت کوتاهی طراحی شد زیرا تسویه آن با سیستم تسویه سهام متفاوت بود وبرای تسویه آن نرم افزار جدیدی نوشته شد.

صالح‌آبادی با بیان این‌که بورس تمام زیرساخت‌های بورس ارز را طراحی کرد، در مورد علت بی نتیجه ماندن اقدامات سازمان بورس گفت: ‌درست است که اقدامات لازم توسط بورس انجام شد، ولی مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی است و بورس ارز به عنوان یکی از ابزارها می‌تواند مطرح باشد؛ با این حال مسوولان بانک مرکزی فعلا مرکز مبادلات را راه اندازی کردند.

دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که آیا مرکز مبادلات جای بورس ارز را می‌گیرد؟ ‌گفت: در مرکز مبادلات خریداران و فروشندگان واقعی ارز حضور پیدا می‌کنند اما تفاوت بورس با مرکز مبادلات در این است که در مرکز مبادلات نرخ ارز توسط بانک مرکزی اعلام شده و براساس آن مبادلات انجام می‌شود ولی در بورس قیمت براساس عرضه و تقاضا و بازار تعیین می‌کند.

صالح‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا با راه اندازی مرکز مبادلات بورس ارز دیگر راه اندازی نمی شود گفت: خیر. فعلا با راه اندازی مرکز مبادلات بورس ارز معنی ندارد مگر این که در آینده مبادلات مرکز مبادلات به بورس منتقل شود.

وی تاکید کرد: با این حال امکان انتقال مبادلات مرکز مبادلات به بورس ارز وجود دارد ولی اگر بخواهد مرکز مبادلات باشد دیگر بورس ارز معنی ندارد.

به گزارش ایسنا،با دستور رئیس جمهور و تصویب شورای عالی بورس، راه اندازی بورس ارز در دستور بانک مرکزی و سازمان بورس قرار گرفت و با تشکیل جلسات متعدد اقدامات راه اندازی آن انجام شد،اما پس از فراهم شدن زیر ساختهای لازم توسط سازمان بورس،اتاق بازرگانی با تشکیل بورس ارز مخالفت کرد و بانک مرکزی تصمیم گرفت که از راه اندازی این بورس صرف نظر کرده و مرکز مبادلات را برای تعادل بخشیدن به قیمت ارز راه اندازی کند.