ارسلان فتحی پور در مورد سهم ۳۰ درصدی تولید از هدفمندی یارانهها گفت: با توجه به تصویب قانون هدفمندی آنچه که دولت عمل کرد، فقط پرداخت یارانه نقدی به مردم بود و هیچ یارانهای برای تولید پرداخت نشد.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از فارس، وی افزود: ای کاش از ابتدای اجرای قانون هدفمندی اول سهم تولید پرداخت می‌شد و امروز این گونه نمی‌شد که مردم یارانه نقدی دریافت کنند، اما بچه‌های آنان بیکار باشند. اگر سهم تولید پرداخت می‌شد، بیکاری وجود نداشت یا کاهش می‌یافت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر سهم تولید پرداخت می‌شد، درآمد برای هدفمندی یارانه‌ها ایجاد می‌شد.

وی گفت: امروز باید همه به سمت تقویت تولید ملی گام بردارند و هر چه انجام می‌شود، در راستای تولید انجام شود.

فتحی‌پور گفت: دولت و مجلس باید از تولید حمایت کنند و در سال حمایت از تولید ملی که مقام معظم رهبری اعلام کرده، کارنامه درخشانی در حمایت از تولید ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تشدید تحریم‌ها، ما باید همه حمایت‌ها و اقدامات را به سمت تولید داخلی متوجه کنیم.

فتحی‌پور تاکید کرد: سال گذشته بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه هدفمند شد که سهم تولید باید بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شد، اما هیچ بخشی از آن به تولید پرداخت نشد.

*صرفه جویی ۱۵ هزار میلیارد تومانی از هدفمندی یارانه

نماینده کلیبر و هوراند در مجلس افزود: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی اتفاق افتاد که براساس اعلام دولت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در انرژی و مصرف آن انجام شده است.

وی تاکید کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست از تولید حمایت کند، اما چون در شرایط کنونی قیمت‌ها افزایش یافته، به صلاح نبود که فعلا فاز دوم اجرا شود، بنابراین با مصوبه مجلس اجرای فاز دوم هدفمندی در سال جاری متوقف شد.

*فاز دوم بعد از ثبات اقتصادی اجرا شود

فتحی‌پور تاکید کرد: گرچه اجرای فاز دوم در کوتاه مدت متوقف شده، اما اگر شش ماه بعد وضع بهتر شد و ثبات اقتصادی حاکم شد، باید فاز دوم اجرا شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد ۳۰ درصد سهم تولید گفت: پارسال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه و درآمد یارانه‌ها پرداخت شد اما سهم تولید که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بود پرداخت نشده است. البته در مواردی به صورت انرژی ارزان کمک شده است که بسیاری از تولیدکنندگان می‌گویند، در انرژی ارزان هم به آنها کمک نشده است.

وی با بیان اینکه نباید خود تحریمی در داخل کشور اتفاق افتد گفت: مجتمع‌های پتروشیمی نباید مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل را رها کرده و فقط به فکر صادرات باشند. بلکه اول اقتصاد داخلی پویا شود و بعد برای صادرات فکری شود.

فتحی‌پور تاکید کرد: تولید کنندگانی که ارز ۱۲۲۶ تومان مرجع دریافت می‌کنند، نباید اجازه داده شود آن را در بازار آزاد بیش از ۳ هزار تومان بفروشند، بلکه باید مشکل تامین مواد اولیه تولید رفع شود.

فتحی‌پور در مورد نوسازی صنایع از محل هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر از محل ۳۰ درصد سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها مبالغی به صنعت پرداخت می‌شد، آنها به نوسازی صنعت و خطوط تولید می‌‌پرداختند.

وی گفت: بسیاری از تجهیزات خطوط تولید با کمک نخبگان کشور دارای تکنولوژی پیشرفته هستند که مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند و اگر منابع مالی کافی برای تولید کننده فراهم شود، نسبت به نوسازی خط تولید اقدام می‌شود.

فتحی‌پور افزود: وارد کردن تکنولوژی جدید از کشورهای دیگر ممکن است با توجه به شرایط تحریم کمی سخت باشد، اما می‌توان راه‌های دور زدن تحریم را پیدا کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برای نو سازی خطوط تولید، باید فرهنگ سازی شود و از تاسیساتی که مصرف انرژی کمتری دارند، استفاده شود.

وی گفت: هنوز واردات دارو و مواد غذایی با ارز مرجع انجام می‌شود و ایران با بسیاری از کشورهای اروپایی مبادله تجاری دارد. امیدواریم اروپا سر عقل بیاید و مبادلات تجاری را با ایران قطع نکند. چون خودشان هم مشکلات اقتصادی فراوانی دارند و در صورت قطع ارتباط با مشکل مواجه می‌شوند.

فتحی‌پور با اشاره به بحران اقتصادی اروپا گفت: به آنها توصیه می‌شود، بازار مصرف ایران را به راحتی از دست ندهند.

*کد رهگیری ارز

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نوسازی صنعت گفت: طرحی در مجلس تهیه شده که در مرکز پژوهش‌ها برای حمایت از تولید بررسی می‌شود و در صورت تصویب آن تخصیص ارز براساس سامانه کد رهگیری از مرحله تخصیص ارز تا ترخیص کالای وارداتی از گمرک رهگیری می‌شود.

*ارز شناور حذف می‌شود

وی گفت: از طرفی باید نرخ ارز شناور مدیریت شده حذف شود که این ماده‌ای در قانون برنامه پنجم است و برای تثبیت اقتصاد کشور با رای دو سوم نمایندگان باید حذف شود.

فتحی‌پور افزود: نرخ ارز باید تثبیت شود، تا تولید کننده و سرمایه‌گذار بتواند برای یکسال تصمیم‌گیری کند و بدانند قیمت ارز برای او چقدر خواهد بود.

فتحی‌پور در مورد اینکه آیا دو سوم نمایندگان به حذف ماده ارز شناور مدیریت شده از قانون برنامه رای می‌دهند، گفت: با توجه به التهاب بازار نمایندگان به حذف این ماده رای می‌دهند. این طرح هم اکنون در مرکز پژوهشهای مجلس قرار دارد. روز گذشته نیز با آنها جلسه‌ای برگزار شد، امید است هفته آ‌ینده ویرایش نهایی مرکز پژوهشها برای این طرح نمایندگان آماده شود.

وی گفت: می‌توان نرخ ار ز را به تبعیت از بازار تعیین کرد، البته بازار کنونی ارز التهابی و غیرواقعی است و تقاضای کاذب وجود دارد که سیستم پولی و مالی را به هم زده و اخلالگران و سوداگران ارز در آن حضور دارند، باید این شرایط جمع شده و ثبات به فضای تولید کشور برگردد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: سر مایه‌گذار باید بداند نرخ ارز در یک سال چگونه خواهد بود و قیمت کالای تولیدی او چه خواهد شد، البته برای کالاهای اساسی ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان اختصاص پیدا می‌کند و برای مصرف کننده نیز کارتهای الکترونیکی توزیع می‌شود که بتوانند از فروشگاه‌ها سهمیه کالای اساسی خود از ارز ۱۲۲۶ تومان دریافت کنند.

*کارت الکترونیک برای ارز مرجع و کالای اساسی

نماینده کلیبر و هوراند تاکید کرد: اگر این تدابیر اجرا نشود، زندگی بر مردم سخت خواهد شد و نمی‌توانند کالای اساسی خود را تهیه کنند، اما با کارتهای الکترونیکی می‌توان سهمیه هر کس از کالای اساسی و ارز مرجع را مشخص کرد.

*ارز صنعت ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰تومان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: نرخ دیگری در حد ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان برای ارز صنعت و تولید باید در نظر گرفته شود، از طرفی واردات کالاهای لوکس و غیرضروری باید متوقف شود.

فتحی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا قانون آزادی واردات و صادرات چه می‌شود، گفت: این مسئله مربوط به اقتصاد در شرایط عادی بود، اما اکنون درگیر جنگ اقتصادی است که اقتصاد مقاومتی در آن مطرح شده است، بنابراین باید از واردات کالاهای لوکس و غیرضروری جلوگیری و به جای آنها کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تولید وارد شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: فرمایش مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید ملی باید سرلوحه کار همه قرار گیرد و مجلس و دولت به فکر بهتر شدن وضع معیشت مردم و ا شتغال جوانان و جلوگیری از رکود اقتصادی باشد.