به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، روزنامه سوئیسی " تاگس انسایگر " در بخشی از یک تحلیل با اشاره به اینکه اختلافات و تنشهای میان ترکیه و سوریه ابعاد تازه تری به خود گرفته است، نوشت: ترکیه در درگیریهای سوریه آشکارا در جبهه مخالفان نظام اسد قرار گرفته است، اما خود را درگیر جنگ با این کشور همسایه نکرده است.

در ادامه آمده است: سخنوریهای گوشخراش نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان درباره سوریه نیز بیشتر علامت استیصال و درماندگی وی است. اردوغان بسیار درباره انتقام گرفتن از سوریه سخن می گوید و به توپخانه های کشورش اجازه شلیک به خاک سوریه را در تلافی حملات خمپاره ای از این کشورمی دهد اما احساس اصلی که در آنکارا وجود دارد احساس تنهایی و نداشتن کمک است. دولت ترکیه(در سیاستهای ضد سوری خود) بیش از انکه احساس حمایت از دیگران را داشته باشد احساس انزوای روزافزون را دارد.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: اردوغان به ناکارآمدی سازمان ملل متحد انتقاد وارد کرده و به صبر و تحمل جامعه جهانی در جنگ بوسنی حدود بیست سال پیش اشاره کرد. مشخص است که خواسته اردوغان چیست. وی انتظار مداخله نظامی در سوریه زیر نظر سازمان ملل را دارد مانند آنچه که در جنگ بوسنی رخ داد.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: اما سوریه بوسنی نیست و این کشور مهم عربی، بالکان و یا بخشی از اروپای قدیم نیست. آمریکا هیچ علاقه ای به درگیر کردن خود در یک مبارزه خاورمیانه ای جدید با خروجی نامعلوم ندارد. دیگر کشورهای عضو ناتو نیز چنین اظهار نظری دارند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه تلویزیونهای ترکیه مرتبا تصاویر وحشتناکی را از سوریه پخش می کنند نوشت: اما این تصاویر به هیچ عنوان اشتیاق جنگ را در بین مردم ایجاد نکرده است، بلکه برعکس اکثریت ترکها شدیدا مخالف جنگ با سوریه هستند. چنین شرایطی هم دولت ترکیه را(برای در پیش گرفتن سیاستهای ضد سوری خود) شدیدا در محدودیت قرار داده است.

در ادامه آمده است: اردوغان و وزیر امور خارجه اش رویای تبدیل شدن به قدرت بزرگ عثمانی را در ذهن می پرورانند. اما این رویاها هرگز با حقیقت جور در نمی آید و در خاورمیانه جدید دیگر جایی برای این گونه رویاپردازیها وجود ندارد.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه ترکیه بهتر است در درگیریهای سوریه وارد نشده و خود را با هیچ یک از جبهه های مخالف در این درگیریها درنیندازد نوشت: اولین اولویت در ترکیه پایداری در این کشور است، اما تحت حکومت اردوغان می تواند دوران پایداری با یک جنگ به پایان برساند.

نویسنده همچنین خاطر نشان کرد: ترکیه مانند یک فروشگاه بزرگ در خاورمیانه است و درگیریها برای این جامعه خوب نیست.