تغییر روزانه و نجومی قیمت آیفون ۵ در ایران
سرویس علمی و فناوری افکار نیوز

- چند وقتی است که پای آیفون ۵ به ایران باز شده است. از چندماه پیش هم زمان با اینکه کارخانه اپل اعلام کرد که قصد دارد آیفون ۵ را به بازار عرضه کند، طرفداران اپل از سراسر جهان انتظار عرضه این محصول را می کشیدند. اپل در ایران نیز طرفداران مخصوص به خود را دارد هرچند که این شرکت پرطرفدار نمایندگی رسمی در ایران ندارد ولی جایگاه خاصی را بین جوانان ایرانی دارد. در ایران بیشتر قشر مرفه جامعه هستند که می تونند از محصولات اپل استفاده کنند. چندی پیش بود که روتیررز در یکی از گزارش های خود نوشته بود با وجود تحریم های غرب علیه ایران جوانان ایرانی از محصولات اپل استفاده می کنند و محصولات این شرکت پرطرفدار آمریکایی از دوبی با کشتی به ایران فرستاده می شود.

به گزارش افکار نیوز، همزمان با خبر عرضه آیفون ۵ در سراسر کشورهای جهان اولین سوالی که ذهن طرفداران ایرانی اپل را به خود مشغول کرد این بود که قیمت آیفون ۵ در ایران چقدر خواهد بود. البته بعد از اینکه شرکت قیمت محصولات را اعلام کرد تخمین ها نشان می داد که قیمت این محصول در بازار ایران از ۲میلیون تومان فراتر نخواهد رفت. البته باید این نکته را اضافه کرد که در همان زمانی که قیمت آیفون ۵،۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قمت خواهد داشت، نرخ دلار در حدود ۲۶۰۰ تومان بود و نه ۳۵۰۰ تومان!

قیمت آیفون در ایران و تفاوتش با قیمت جهانی!
طبق روال معمول همزمان با پرده برداری از آیفون ۵ در روز ۲۲شهریور سال جاری، اپل قیمت محصول جدید خود را اعلام کرد. اپل قیمت آیفون ۵ آنلاک فکتوری را نیز بدون تغییر ۶۴۹ دلار برای مدل ۱۶ گیگ، ۷۴۹ برا مدل ۳۲ گیگ و ۸۴۹ برای مدل ۶۴ گیگ تعیین کرد. در همان زمان(که دلار ۲۶۰۰ تومان قیمت داشت) دنیای اقتصاد در گزارش خود قیمت این محصول را ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان محاسبه کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، با احتساب قیمت دلار ۲۶۲۰ تومانی قیمت اصلی آی‌فون ۵ به همراه مالیات و عوارض دیگر حدود ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است و می‌توان گفت، آی‌فون‌های موجود در ایران حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان بالاتر قیمت خورده‌اند.


به گزارش افکار نیوز، در آن زمان گفته می شد که قیمت های آیفون ۵ در ایران کاذب است و به زودی شاهد تثبیت قیمت ها در جهت کاهش آن خواهیم بود. ولی هم اکنون با گذشت نزدیک به یک ماه و نیم از ورود آیفون به ایران نه تنها قیمت این محصول کم نشد بلکه به یک قیمت نجومی نیز رسید. البته هنوز عرضه کنندگان اپل در ایران معتقدند که قیمت ها به زودی کاهش می یابد. یکی از این عرضه کنندگان می گوید که قیمت آیفون ۵ روزانه در حال تغییر است که تغییرات نرخ ارز و همچنین تغییرات میزان عرضه از جمله دلایل این تغییرات قیمت به صورت روزانه هستند.

گفته می شود که در برخی از مغازه‌های موبایل فروشی قیمت آیفون ۵ به رقم عجیب ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز رسیده است، این در حالیست که ارزش واقعی این گوشی همراه بسیار کمتر ااز مبلغی است که در ایران به فروش می رسد. آخرین قیمت ایفون ۵ در ایران ۳میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ذکر شده است. گفته می شود با گذشت زمان و همچنین افزایش عرضه قیمت ایفون ۵ در ایران کاهش خواهد یافت. در حال حاضر این محصولات از امارات و دگر کشورهای جهان به ایران وارد می شود. آیفون ۵ در امارات نیز با قیمت ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ درهم عرضه می شود.


آیفون ۵ با قیمت ۱۹۹ تا ۳۰۰ دلار!
شاید بسیاری از طرفداران ایرانی اپل با سرچ قیمت های جهانی این محصول با محصولات ۱۹۹ دلاری تا ۳۰۰ دلاری آیفون روبرو شده باشند و این سؤال برایشان پیش آمده باشد که چگونه می شود قیمت اصلی این محصول ۳۰۰ دلار باشد ولی با چنین قیمت های نجومی در ایران به فروش برسد. باید گفت که محصولات آیفون اپل به دو صورت لاک و آنلاک عرضه می شوند و قیمت این محصول نیز بستگی به لاک یا آنلاک بودنش دارد.

آیفون های لاک شده، آیفون هایی هستند که فقط برای اپراتورهای خاصی از تلفن همراه ساخته شده اند. درواقع در گوشی های لاک شده آیفون ۵ فقط می توان سیم کارت های اپراتورهایی را استفاده کرد که با شرکت اپل قرار دارند، در نتیجه نمی توان از این ایفون ها در همه کشورها استفاده کرد. از آنجایی که ایران در لیست تحریم شده ها قرار دارد و همچنین اپراتورهایی که در ایران فعالیت دارند با اپل قرارداد نبسته اند، پس بنابراین استفاده از این گوشی ها در ایران عملا بی فایده است.

در مقابل آیفون های لاک، آیفون های آنلاک فکتوری هستند. آیفون های آنلاک مختص تمام سیم کارت هاست و برای استفاده از این گوشی های نیاز به داشتن سیم کارت مخصوص نیست. قیمت آیفون ۵ های آنلاک بنابر بیشتر بودن میزان تقاضایشان نسبت به گوشی های لاک شده، قیمت بالاتری دارند.