به گزارش افکارنیوزبه نقل از جوان، جی کارنی سحرگاه سه شنبه به وقت تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این باره که آیا امریکا برای چنین مذاکراتی آماده است، گفت: شما سخنان دیشب(مناظره) رئیس‌جمهور را گوش کردید… وی آماده بررسی مسئله مذاکره مستقیم با ایران است تا یقین پیدا کند که ایران تمام تعهدات بین‌المللی خود را اجرا می‌نماید. کارنی در عین حال این مسئله را که تهران و واشنگتن برای انجام چنین مذاکره‌ای به توافق رسیده باشند رد کرد و گفت: «ما همواره برای مد نظر قراردادن مذاکرات دوجانبه روی باز داشته‌ایم، ولی هیچ زمان‌بندی و توافقی با ایرانیان برای چنین کاری صورت نگرفته است.»

وی باز هم این جمله را با تأکید اعلام کرد: «هیچ زمانبندی‌(‌ای برای مذاکره) وجود ندارد و هیچ توافقی هم صورت نگرفته است.»

دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور امریکا همچنین توجه خبرنگاران را به این نکته جلب کرد که امریکا در گذشته نیز از گفت‌وگوی دوجانبه امتناع نورزیده و امکان دست یافتن ایران به سلاح هسته‌ای یگانه مسئله غیرقابل قبول در رابطه با ایران است. کارنی گفت: «یادآور می‌شوم که موضع رئیس‌جمهور افزایش فشار بین‌المللی بر ایران است تا این کشور اجرای تعهدات خود در رابطه با برنامه هسته‌ای را آغاز کند، اما این موضع همواره آمادگی برای انجام بحثدوجانبه جدی را در نظر می‌گیرد.»

نادرست بود، دروغ نبود
نیویورک تایمز روز شنبه گزارش کرده بود که دولت اوباما تماس‌هایی با ایران برقرار کرده و مجموعه این تماس‌ها منجر به توافق طرفین برای مذاکره با ایران بعد از انتخابات ۱۶ آبان ماه امریکا شده است.

ویکتوریا نولاند بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و آن را نادرست توصیف کرد. چند ساعت بعد، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد هم گفت: «چیزی به اسم مذاکره با امریکا نداریم.»

اوباما هم در جریان مناظره سحرگاه سه‌شنبه با میت رامنی نامزد جمهوری خواهان، بدون اینکه آن را تکذیب کند، از لفظ «نادرست» برای آن استفاده کرد و گفت: «این گزارش‌هایی که در آن روزنامه منتشر شده، درست نیستند، بلکه هدف ما این است که ایران دریابد باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و از قطعنامه‌های تصویب شده سازمان ملل پیروی کند.»

نکته جالب‌تری که گاردین روز سه شنبه به آن اشاره کرد، این بود که ظاهراً اوباما در همان مناظره فراموش کرد که چند دقیقه قبل چه گفته بوده و به طور غیر مستقیم پذیرفت که کاخ سفید به دنبال مذاکره با ایران است. اوباما خطاب به رامنی گفت: «من خوشوقتم که شما سیاست ما را درباره اعمال فشار دیپلماتیک و داشتن مذاکره دوجانبه با ایرانیان برای اینکه آنان به برنامه هسته‌ای خودشان پایان دهند، تأیید می‌کنید.»

برگه انتخاباتی
هم در تهران و هم در واشنگتن، هیچ کسی تأیید نمی‌کند که توافقی برای مذاکره دوجانبه انجام شده است، با این حال، بعد از موضع‌گیری دیروز جی کارنی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید مشخص شد که واشنگتن مایل به مذاکره یک به یک است در حالی که هیچ کسی در تهران چنین مذاکره‌ای را تأیید نکرده است. علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد روز دوشنبه در واکنش به گزارش نیویورک تایمز گفت: «ما در قالب گروه ۱ + ۵ مذاکره داریم. اگر منظور آنها مذاکره درباره موضوع هسته‌ای است، که در قالب ۱ + ۵ در حال انجام است ولی جدای آن مذاکره‌ای نداریم.»

تقریباً، هم در تهران و هم در واشنگتن منابع سیاسی تأیید می‌کنند که طرح دولت اوباما برای مذاکره با ایران در آستانه انتخابات ماه نوامبر جنبه‌ انتخاباتی دارد، به این صورت که اگر تهران برای مذاکره اعلام آمادگی کند و آنگونه که برخی می‌گویند، «انعطاف هسته‌ای» نشان دهد، اوباما از این مسئله به عنوان برگ برنده انتخاباتی در مقابل رامنی استفاده خواهد کرد.

ورای الکترال ها
با این حال، به نظر می‌رسد که دولت اوباما با طرح مذاکره با ایران، اهداف مهم‌تری را هم دنبال می‌کند، دولت اوباما طی یک ماه اخیر و به خصوص بعد از کاهش برابری قیمت ریال ایران در برابر دلار امریکا، به کرات بر این موضع تأکید کرد که تحریم‌های فلج کننده بر ایران در حال اثر گذاری است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا بلافاصله بعد از ناآرامی‌هایی که چهارشنبه سه هفته در تهران اعلام کرد که در صورت تغیر رفتار هسته‌ای ایران، امریکا آماده است «به سرعت» تحریم‌ها را کاهش بدهد. همانطور که برخی در تهران می‌گویند، معنی سخنان کلینتون این بود که این حکومت ایران است که موجب تحریم‌ها شده است. چند روز بعد، روز ۲۴ مهر ماه اتحادیه اروپا تحریم‌های ایران را تشدید کرد و در بیانیه خود نوشت: «این رژیم ایران است که خود می‌تواند با رفتاری مسئولانه به این تحریم‌ها پایان دهد.»
حالا، به فاصله دو هفته بعد از اين زنجيره موضعگيريها، كاخ سفيد براي مذاكره با ايران اعلام آمادگي كرده است. يك منبع نزديك به روزنامه جوان به خبرنگار ما گفت: امريكاييها با پيام مذاكره ميخواهند باز هم توپ را در زمين تهران بيندازند و به افكار عمومي در ايران بگويند كه ما براي مذاكره و كاهش مشكلات آماده ايم ولي اين حكومت شماست كه مذاكره را قبول نميكند. وي افزود: هر وقت خبر مذاكره منتشر ميشود، بازار ارز تحت تاثير قرار ميگيرد. اين در ايران سنت اقتصادي شده است و حالا دولت اوباما سعي دارد با همين برگ بازي كند.