رئیس جمهور عوض شود رویانیان هم می رود / در جهان همه علی دایی را می شناسند نه رویانیان را
افکار نیوز گروه ورزشی:

سرمربی اسبق تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس معتقد است به علت عدم توجه به پایه ها فوتبال ایران روند نزولی را طی می کند و مدیرانی راس امور فوتبال هستند که شایتسگی حضور در این سمت ها را ندارند. ناصر ابراهیمی به سوالات خبرنگار افکار نیوز اینگونه پاسخ داد.

از بازی ایران و کره شروع کنیم. عملکرد تیم ملی در دور رفت مقدماتی را چظور می بینید؟

ما در این چند بازی اصلا عملکرد خوبی از تیم ملی ندیدیم. آقای کی روش بیش از یک سال است مربی این تیم شده اما عملا کاری انجام نداده است. ازبکستان را که شانسی بردیم، این بازی با کره هم که حوصله همه را سر برده بود و همه دیدند که اگر خوش شانس نبودیم نمی توانستیم کاری از پیش ببریم.

با این شرایط تیم به جام جهانی می رود؟

امیدورام صعود کند و موافقم که باید صعود کند. صعود به جام جهانی ابعاد خیلی وسیعی دارد و به جامعه جوان ما شور و انگیزه می دهد. ولی الان اینطور است که فقط دنبال صعود هستند و هیچ طرح و برنامه ای ندارند و فقط دنبال درآمدزایی هستند.

بطور کلی وضعیت فعلی فوتبال ایران را چگونه می بینید؟

فوتبال ما روز به روز دارد ضعیف تر می شود. مردم این شبها بازی های لیگ قهرمانان اروپا را می بینند بعید مقایسه می کنند با بازی های داخلی ما طبیعی است دلسرد می شوند. دقیقا وارد راهی شده ایم که روز به روز در حال نزول هستیم، مثلا ما زمانی فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس را به حساب نمی آوردیم اما الان خیلی راحت به این تیم ها می بازیم و می خندیم. دلیلش هم اصلا پیشرفت این کشورها نیست بلکه عقب رفتن فوتبال ماست.

علت این عقب ماندن چیست؟

علتش این است که اهمیتی به پایه ها نمی دهند. انگیزه ها را در فوتبال پایه از بین برده اند. در همین زمانی که ما مربی بودیم باشگاه ها با هم در بازیکن سازی رقابت داشتند اما الان به جایی رسیده ایم که باشگاهی مثل بانک ملی به طور کامل نابود شده و راه آهن هم خودش مصرف کننده بازیکن ها شده و برای شرکت در لیگ بازیکن ۳۶ ساله جذب می کند.

مدیریت چه اندازه در این روند نزولی نقش دارد؟

متاسفانه در این چند سال افرادی مدیر می شوند که اصلا شایستگی ندارند، آدم ها بی تخصص می آیند و برای اسم درآوردن مدیر می شوند. مثلا در همین پرسپولیس طی این چند سال بالای ده مدیرعامل عوض شده است اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده است. همین آقای رویانیان از زمانی که آمده ۵ میلیارد به مربی پول داده است اما طلب های قدیمی را نمی دهد. همسر مجید سبزی باید در راهروی باشگاه به خاطر ۱۵ میلیون بالا و پایین برود اما از آن طرف به دنیزلی ۲.۵ میلیارد می دهد. آقای رویانیان وقتی دم از اسلام می زند باید اول طلب مردم را بدهد نه برای اسم در کردن میلیارد میلیارد پول بیت المال را خرج کنید.

به پرسپولیس اشاره کردید. نظر شما درباره ماجرای درگیری لفظی علی دایی و رویانیان چیست؟

امثال رویانیان باید بدانند رفتنی هستند و آنهایی که می مانند امثال دایی و کریمی و حجازی هستند. دایی جزئی از تاریخ فوتبال ایران است و در جهان همه علی دایی را می شناسند نه رویانیان را. رئیس جمهور عوض شود رویانیان هم می رود، آقای رویانیان باید سعی کند در تاریخ مدیریت ماندگار شود اما با این روش امکان ندارد.

به فدراسیون فوتبال برسیم و این ماجراهای انتخابات هیئت های استانی.

الان همه چیز دولتی شده و می آیند می گویند فلان آدم باید روی کار باشد. اصلا انتخاباتی برگزار نمی شود، این چیزی که الان می در فوتبال می بینیم انتصابات است. زنگ می زنند به هیئت ها که باید به این گزینه رای بدهید.

اما چند وقت دیگر هم ظاهرا قرار است مجمع جلسه داشته باشد از کفاشیان توضیح بخواهد.
تا زمانی که خودشان نخواهند کفاشیان را عوض نمی کنند. وقتی از اعضا مجمع تعداد زیادی را خودشان نصب کرده اند طبیعی است کفاشیان روی کار می ماند.

در فدراسیون فوتبال ما انتصابات داریم نه انتخابات. کفاشیان دارد تمام تلاشش را می کند که تیم ملی به جام جهانی برود و ضعف هایش را کسی نبیند. برای این کار هم کی روش شده همه کاره فوتبال ما. لیگ را دچار وقفه های طولانی می کند، جام حذفی را لغو می کند. مثلا همین جام حذفی چند تیم می آیند که خودشان را نشان دهند اما کفاشیان می اید می گوید کی روش نظرش این است که برگزار نشود.

به عنوان سوال آخر، به کفاشیان از بیست نمره برای این چند سال چند می دهید؟
با ارفاق ۵