به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از نشریه تغذیه بالینی آمریکا، این تحقیقات جدید حاکی است: مصرف روزانه نوشابه های گازدار توسط زنان ممکن است خطر ابتلای آنها به سکته های مغزی را افزایش دهد.

محققان دانشگاه اوزاکای ژاپن گفتند: مصرف روزانه نوشابه های شیرین شده خطر ابتلای زنان به لخته های خونی در مغز را به میزان بیش از ۸۰ درصد افزایش می‌دهد اما خطر ابتلا به این لخته ها در مردانی که از این نوشیدنی ها استفاده می کنند؛ بسیار ناچیز است.

بسیاری از تحقیقات در گذشته اشاره کرده بودند که مصرف زیاد نوشابه های گازدار می تواند خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع دوم را افزایش دهد که اینها عوامل خطرساز سکته های مغزی هستند.

این سکته ها روزانه نزدیک به ۲۰۰ نفر را در انگلیس می کشد و هزینه درمان این افراد سالیانه ۲ میلیارد و ۳۰۰ پوند برآورد می شود.

محققان در جریان تحقیقات خود نزدیک به ۴۰ هزار مرد و زن ۴۰ تا ۵۹ ساله را در طول ۱۸ سال زیر نظر گرفتند و عادت های غذایی آنها از جمله مصرف نوشابه های گازدار را ثبت کردند.

در طول این دوره، دو هزار نفر از شرکت کنندگان در تحقیقات دچار سکته های مغزی شدند.

محققان عادات غذایی کسانی را که دچار سکته شدند با افراد سالم مقایسه کردند و دریافتند: زنانی که روزانه نوشابه های گازدار مصرف می کند ۸۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار دارند.

محققان گفتند: مصرف نوشابه های گازدار با خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان در ارتباط است.

پژوهشگران آمریکایی نیز هشدار داده اند که مصرف نوشابه های گازدار و آب میوه های شیرین شده با شکر خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می دهد.

تحقیقات جدید در آمریکا نشان می دهد مصرف روزانه ۳۴۰ میلی لیتر نوشابه و آب میوه های شیرین شده با شکر، افراد بویژه مردان را در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی قرار می دهد.

اخیراً نیز تحقیقات پژوهشگران دانشگاه آدلاید آمریکا نشان داده بود که مصرف نوشابه های گازدار خطر ابتلا به آسم و انسداد ریوی مزمن را افزایش می دهد.

محققان با بررسی بیش از ۲۵۰۰ نفر دریافته اند: گاز موجود در نوشابه ها که ناشی از وجود اسید فسفریک است موجب خروج کلسیم از استخوانها شده و به پوکی استخوان و شکستگی های مکرر در افراد به ویژه زنان میانسال می انجامد.