افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت تورهای خارجی

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، دبی و ترکیه با وجود افزایش نرخ دلار همچنان در صدر مقاصد گردشگری ایرانیان هستند. هر چند که قیمت این تورها در ۶ ماهه امسال دو برابر افزایش پیدا کرده است اما با این حال در فهرست پرفروش ترین تورها قرار دارند.

در مقابل، تورهای گردشگری داخلی به مقصد جزیره کیش و شهر مشهد نیز پر فروش هستند به همین دلیل آژانسهای مسافرتی رزرو این تورها را از دو هفته قبل انجام می دهند ولی تور شهرهای دیگر همان روز فروخته می شود چرا که متقاضی کمتری دارند.

این تورها نیز با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نسبت به ۶ ماه پیش به مسافر با همان خدمات فروخته می شوند. به عنوان مثال تور گردشگری کیش که ۶ ماه پیش با قیمتی در حدود ۲۸۰ هزار تومان فروخته می شد اکنون با خدمات معمولی در هتل ۴ ستاره ۴۰۰ هزار تومان شده است.



در این میان قیمت تورهای مشهد نیز افزایش داشته است اما تورهای گردشگری شهرهای دیگر تغییر محسوسی نداشته اند و بیشتر روی نرخ هتلها افزایش داشته اند.

تور گردشگری دبی هم به طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود این درحالی است که ۶ ماه پیش با قیمت ۷۰۰ هزار تومان با شرایط سقر چهار روزه در هتل ۴ ستاره عرضه می شد. این افزایش قیمت در دیگر تورهای خارجی نیز دیده می شود.

پس از آن تور کشورهای تایلند، مالزی، هندوستان در رده بیشترین طرفداران هستند. در میان تورهای اروپایی نیز سفر به پاریس برای متمول ها جذاب است.



اما با وجود این نوسانات قیمت گروهی از گردشگران ایرانی هایی که افزایش قیمت دلار خللی در انجام سفرهایشان ایجاد نمی کند همچنان به سفرهای خارجی خود ادامه می دهند. آنها شاید هنوز بسیاری از نقاط دیدنی ایران را ندیده باشند اما ترجیح می دهند در گذرنامه شان مهر یکی از کشورهای خارجی زده شود.

همین موضوع یکی از دلایلی است که تورهای گردشگری داخلی را نسبت به تورهای خارجی کم رونق تر می کند. اما عامل دیگر برابری نرخ تور داخلی و خارجی است چرا که به عنوان مثال مقایسه دو تور کیش و دبی نشان می دهد تور دو روزه دبی با ۴۰۰ هزار تومان خدمات در هتل ۳ ستاره تقریبا برابر با تور دو روزه کیش در هتل درجه سه با همان قیمت فروخته می شود.

بنابراین افزایش قیمت ارز تورهای گردشگری داخلی را هم تحت تاثیر قرار داده است و این تورها نیز که بعد از کیش و مشهد، به ترتیب شهرهای اصفهان، قشم و شیراز بیشترین متقاضی را دارند نیز با ۳۰ درصد افزایش قیمت فروخته می شوند بدون اینکه کیفیت خدمات نسبت به افزایش قیمت ارتقاء کند.