به گزارش افکارنیوزبه نقل از مردم سالاری: با ارجاع پرونده به پایگاه نهم پلیس آگاهی، کارآگاهان با تجمیع پرونده‌های مشابه در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرق تهران بویژه در شهرری و دولت آباد اطلاع پیدا کردند که چند جوان موتور سوار، در قالب گروه‌های سه یا چهار نفره و غالبا با استفاده از دو دستگاه موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ اقدام به سرقت گوشی تلفن همراه به شیوه زورگیری در محل‌های خلوت می‌کنند؛ بنا بر اظهارات تعدادی از مالباختگان خشونت استفاده شده از سوی این گروه از سارقان به حدی بود که در چندین مورد که مالباختگان قصد مقاومت در برابر آنها را داشته‌اند، با اعمال خشونت، تهدید با سلاح سرد، ضرب و جرح و … از سوی سارقان روبرو شده بودند بگونه ای که حتی در یکی از سرقت‌ها زمانی که سارقان با مقاومت یکی از مالباختگان مواجه شده بودند با چاقو به او حمله کرده و صورت او شدیدا مجروح کرده بودند.

با شناسایی دهها مالباخته ای که در مناطق مختلف شهرری و به شیوه خفه کنی، تهدید با سلاح سرد و … مورد سرقت قرار گرفته بودند و همچنین با بهره گیری از اخبار و اطلاعات بدست آمده در طول رسیدگی به پرونده و همچنین چهره نگاری‌های صورت گرفته توسط مالباختگان، کارآگاهان موفق به شناسایی گروهی از مجرمان جوان سابقه دار شدند.

در روز ۱۰ دی ماه ۱۳۹۰ دو نفر از متهمان سوار بر موتورسیکلت در منطقه بیست و چهار متری توسط ماموران کلانتری ۱۷۲ دستگیر شدند که بلافاصله پس از انتقال این دو متهم به پایگاه نهم و شناسایی به عنوان مجرمان تحت تعقیب، تحقیقات از آنها آغاز و سومین عضو این گروه نیز در روز پانزدهم دی ۹۰ در مخفیگاهش در یکی از مناطق شهرری دستگیر شد. با دستگیری متهمان دهها مالباخته ای که در خصوص سرقت اموال خود به شیوه‌های مختلف زورگیری طرح شکایت کرده بودند، متهمان را مورد شناسایی قرار دادند.

متهمان نیز پس از مواجه حضوری با مالباختگان و با توجه به دیگر دلایل و مدارک ارائه شده از سوی کارآگاهان، به ناچار لب به اعتراف گشوده و به دهها فقره سرقت در مناطق مختلف شهرری اعتراف کردند.

یکی از متهمان در این رابطه به ماموران گفت:» مدتی قبل برای تعمیر خودروی پدرم با او به تعمیرگاه رفتم و با پسری که در آنجا کار می‌کرد آشنا شدم. احسان با صاحب تعمیرگاه دعوا شد و خیلی زود از تعمیرگاه بیرون آمد. بیکاری او باعثشد تا ما با یکدیگر راهی پارک شویم و با سایر اعضای گروه آشنا شویم. احسان دوست داشت پولدار شود و تیپ بزند؛ احسان آنقدر از پول و تفریح گفت تا من هم راضی شدم تا با هم سرقت کنیم. به نظر حرف‌های احسان منطقی بود!! و برای اینکه به پول برسیم تصمیم گرفتیم گوشی تلفن همراه سرقت کنیم!. من یک نفر را می‌شناختم که گوشی دزدی می‌خرید؛ چهار نفره راه می‌افتادیم و می‌رفتیم دزدی. در کوچه‌ها و خیابان‌های خلوت پرسه می‌زدیم و با دیدن یک سوژه مناسب به طرفش می‌رفتیم. یکی از بچه‌ها به بهانه پرسیدن آدرس از موتور پیاده می‌شد و گوشی را سرقت می‌کرد و سوار موتور می‌شد؛ اگر هم مالباخته مقاومت می‌کرد همگی از موتور پیاده می‌شدیم و با استفاده از خلوتی محل و با تهدید چاقو و گاهی اوقات به شیوه خفه کنی، سرقت را انجام می‌دادیم.»

متهم جوان ادامه داد: «گوشی‌ها را به یکی از دوستانم که اموال سرقتی می‌خرید فروخته و پول حاصل از فروش گوشی‌ها را بین خودمان تقسیم می‌کردیم؛ هر چه پول بدست می‌آمد را خرج لباس و تفریح خودمان می‌کردیم. دلمان می‌خواست ما هم مثل خیلی‌های دیگر تیپ خوبی داشته باشیم و سعی می‌کردیم تا با پول‌های دزدی آرزوهایمان را برآورده کنیم. زمانیکه احسان که فهمید پلیس ما را دستگیر کرده است پا به فرار گذاشت و در حال حاضر نمی‌دانم او کجاست اما سر دسته ما احسان بود و او نقشه‌های سرقت را می‌کشید حتی یکبار که برای دزدی رفته بود با مالباخته درگیر شد و روی صورتش چاقو کشید.»

با اعتراف سه متهم به سرقت‌های متعدد گوشی‌های تلفن همراه به شیوه زورگیری، تحقیقات برای دستگیری سرکرده این گروه ادامه یافت و سرانجام کارآگاهان با انجام اقدامات پلیسی در روز یکم مهرماه ۱۳۹۱ موفق به دستگیری احسان توسط کارآگاهان مبارزه با سررقت شناسایی شد ند؛ در زمان دستگیری، احسان تلاش داشت که از دست کارآگاهان متواری شود که نهایتا با شلیک چندین تیرهوایی دستگیر و به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد. سرهنگ رستمی، رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به ارزش چند صد میلیون تومانی وجوه نقد سرقت شده در این پرونده، گفت: «تاکنون بیش از ۸۰ مالباخته سارقان را شناسایی کرده و در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی سایر مالباختگان ادامه دارد.

سرهنگ مرتضي رستميدر ادامه اين خبر گفت: شيوه و شگرد اعضاي اين گروه بدين صورت بوده است که با استفاده از چند دستگاه موتورسيکلت در کوچهها و خيابانهاي خلوت اقدام به پرسه زني کرده و پس از شناسايي سوژه مناسب، با تهديد چاقو اقدام به سرقت گوشي تلفن همراه افراد ميکردند . سن اعضاي اين گروه بين ۱۸ تا ۲۲ سال است و بازپرس محترم با توجه به تعدد سرقتهاي انجام شده از سوي متهمان و احتمال افزايش ديگر جرايم ارتکابي توسط آنها، براي هر کدام از متهمان اين پرونده قرار قانوني يک ميليارد توماني صادر و متهمان را جهت انجام تحقيقات تکميلي و شناسايي ديگر جرايم ارتکابي و مالباختگان در اختيار پايگاه نهم پليس اگاهي تهران بزرگ قرار داده است؛ لذا از کليه مالباختگاني که به همين شيوه در محدوده ايستگاه متروي شهرري، جوانمرد قصاب، ترمينال جنوب، نواب، صفائيه و .... مورد سرقت قرار گرفته اند دعوت ميشود تا جهت طرح و پيگيري شکايات خود به پايگاه نهم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در شهرري ـ خيابان آستانه مراجعه کنند.