توفان سازمان ملل را تعطیل کرد

به گزارشافکارنیوز،فارس به نقل از رویترز نوشت: طوفان سندی، که می تواند بزرگترین طوفان تاریخ آمریکا لقب گیرد، اکثر نواحی ساحل شرقی این کشور از جمله نیویورک و واشینگتن را در خواهد نوردید و با ایجاد تندبادهای سهمگین، سیل و قطع برق، موجب توقف فعالیت های اقتصادی و مختل شدن روند عادی زندگی در بخش هایی از آمریکا خواهد شد.

حدود ۵۰ میلیون آمریکایی در مسیر حرکت طوفان سندی قرار دارند. تا کنون ۶۶ تن در منطقه کارائیب بر اثر وقوع این طوفان جان خود را از دست داده اند. پیش بینی می شود طوفان صبح روز سه شنبه به سواحل شرقی آمریکا برسد.

در حالی که طوفان سندی به اندازه طوفان کاترینا که در سال ۲۰۰۵ میلادی موجب خسارات فراوان در شهر نیو اورلئان شد، خسارت به بار نخواهد آورد، اما پیش بینی ها نشان می دهد که طوفان سندی می تواند از نظر اندازه و وسعت بزرگترین طوفانی باشد که در آمریکا به وقوع پیوسته است. به گفته کارشناسان هواشناسی سرعت باد در مرکز طوفان سندی به ۵۲۰ مایل در ساعت می رسد.

در نیویورک و دیگر شهرهای واقع در مسیر طوفان، مدارس و سیستم های حمل و نقل تعطیل شده اند و به ساکنان مناطق کم ارتفاع توصیه شده که خانه های خود را تخلیه کنند.

بر اساس این گزارش، تمامی بازارهای سهام روز دوشنبه و احتمالا سه شنبه در آمریکا تعطیل شده است. به علاوه سازمان ملل، برادوی تیتر و هزاران شرکت تجاری نیز در مناطق هدف طوفان، فعالیت های خود را تعطیل کرده اند.

طوفان سندی همچنین بر فعالیت های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز تاثیر گذاشته و باراک اوباما و میت رامنی را مجبور کرده تا برخی از فعالیت های تیلیغاتی شان را متوقف کنند. همچنین احتمال وجود دارد که طوفان موجب بروز اختلال در آغاز زودهنگام رای گیری در برخی از ایالت های آمریکا شود.

مقامات در شهرهای ساحلی و مناطق کم ارتفاع به شهروندان دستور داده اند تا منازل خود را تخلیه کنند.

مردم در نواحی ای که قرار است مورد هجوم طوفان قرار گیرد، نگران از تبعات طوفان در حال جمع آوری چراغ قوه، باطری، مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز خود هستند تا در صورت قطع برق آمادگی رویارویی با شرایط سخت را داشته باشند. بر اساس برآوردهای انجام شده، حدود ۲۸۴ هزار ملک خصوصی به ارزش ۸۸ میلیارد دلار با خطر وقوع خسارت مواجه اند.

خدمات حمل و نقل عمومی نیز از روز دوشنبه در سواحل شرقی آمریکا متوقف شده است و آژانس های هواپیمایی تمامی پروازهای خود را به حالت تعلیق در آورده اند. احتمالا پل ها و تونل ها نیز بسته خواهند شد. سیستم حمل و نقل ریلی آمریکا نیز در سواحل شرقی تمامی فعالیت های خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد. دولت فدرال به کارکنان غیر شاغل در بخش های اضطراری در واشینگتن دی سی دستور داده تا در خانه های خود بمانند.

باراک اوباما پس از بازدید از مرکز مقابله با طوفان دولت فدرال در واشینگتن اظهار داشت: «این یک طوفان جدی و بزرگ است… ما هنوز نمی دانیم طوفان به کجا آسیب خواهد زد و ما در کجا شاهد بیشترین تاثیرات خواهیم بود.»

پالایشگاه فیلیپس، دومین پالایشگاه بزرگ سواحل شرقی آمریکا در نیوجرسی که ظرفیت پالایش روزانه ۲۳۸ هزار بشکه نفت خام را داراست، تعطیل شده و سه پالایشگاه دیگر نیز به دلیل وقوع طوفان ظرفیت پالایش خود را کاهش داده اند. طوفان بر فعالیت دو سوم پالایشگاه های این منطقه تاثیر گذاشته است. همزمان بهای بنزین نیز یک درصد رشد را شاهد بوده است. این در حالی است که قیمت نفت خام به دلیل تعطیلی پالایشگاه ها اندکی کاهش یافته و به کمتر از ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

طوفان سندی انتظار می رود یک سوم خاک آمریکا را تحت تاثیر فعالیت خود قرار دهد.