به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا: رضا جاگیری ظرفیت فعلی دو گرمخانه فعال شهر تهران را ۶۰۰ تن عنوان کرد و گفت: ظرفیت این گرمخانه‌ها اغلب در فصل سرما پر است.

مناطق ۱۵ و ۱۶ تهران آسیب‌خیزتر هستند

وی با بیان این که دو گرمخانه فعال یاد شده در مناطق ۱۵ و ۱۶ قرار گرفته‌اند، گفت: سه گرمخانه جدید آخرین مراحل ساخت خود را طی می‌کند و با توجه به این که مناطق ۱۵ و ۱۶ آسیب‌خیزتر هستند، دو مورد از گرمخانه‌های جدید در همین مناطق و یکی در منطقه ۱۳ راه‌اندازی می‌شود.

جاگیری خاطرنشان کرد: ظرفیت گرمخانه‌های شهر تهران تا پایان آبان ماه به ۱۰۰۰ تن افزایش خواهد یافت.

NGO‌ها گرمخانه‌های جدید تهران را اداره می‌کنند

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران یادآور شد: گرمخانه‌های جدیدالتاسیس تهران توسط NGOها، خیریه‌ها و ظرفیت‌های مردمی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: البته شهرداری تهران علاوه بر تامین فضا و تجهیزات گرمخانه‌، از NGOهای فعال در این فضا نیز حمایت مالی می‌کند.

کمبود ظرفیت گرمخانه‌ها به دلیل پذیرش معتادان بی‌خانمان

جاگیری در پاسخ به اینکه آیا ظرفیت گرمخانه‌های تهران کفایت می‌کند، به ایسنا گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه گرمخانه‌ها، معتادان بی‌خانمان را هم پذیرش می‌کنند، با کمبود ظرفیت مواجه هستیم.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در حال حاضر ناچار است که معتادان پرخطر بی‌خانمی که جمع‌آوری می‌کند را هم در گرمخانه‌ها پذیرش کند. در حالی که اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر این افراد را در مراکز بازپروری پذیرش کند، ظرفیت گرمخانه‌های تهران برای بی‌خانمان‌ها کافی خواهد بود.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص خدماتی که از سوی گرمخانه‌ها به بی‌خانمان‌ها ارائه می‌شود، توضیح داد: خدمات اولیه مراقبتی شامل تغذیه، اسکان، مراقبت بهداشتی و درمان اورژانسی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

اوقاتی که گرمخانه‌ها شبانه‌روزی می‌شود

درهای گرمخانه به روی بی‌خانمان‌ها باز است

محدودیتی برای مراجعه افراد تکراری به گرمخانه وجود ندارد

جاگیری در خصوص ساعت کار گرمخانه‌های پایتخت نیز خاطر نشان کرد: فعالیت گرمخانه‌ها شبانه است و افراد بی‌خانمان را در ساعات شب تا صبح پذیرش می‌کند، اما اگر یخبندان و یا بارش شدیدی رخ دهد، گرمخانه‌ها در آن ایام شبانه‌روزی می‌شود.

جاگیری درباره نحوه پذیرش افراد بی‌خانمان در گرمخانه نیز توضیح داد: درهای گرمخانه‌ را به روی همه بی‌خانمان‌ها باز گذاشته‌ایم و هر کس که داوطلب باشد می‌تواند شب‌ها به این اماکن مراجعه کند. محدودیتی هم برای مراجعه افراد تکراری به گرمخانه وجود ندارد.

وی متوسط آمار بی‌خانمان‌هایی که روزانه توسط ضابطان شهرداری جمع‌آوری می‌شوند را ۳۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: بسیاری از این افراد تکراری هستند.

به گفته معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، باقی‌مانده ظرفیت گرمخانه نیز از طریق مراجعه مستقیم بی‌خانمان‌ها به این اماکن پر می‌شود.

افزایش ظرفیت تیم‌های گشتی سازمان رفاه در آستانه فصل سرما

جاگیری همچنین از افزایش ظرفیت گشتهای سازمان رفاه خبر داد و گفت: تعداد تیمهای گشتی از ۳۰ واحد به ۴۲ واحد افزایش یافته است، به این ترتیب امسال در فصول پاییز و زمستان شاهد عملکرد بهتری در حوزه ساماندهی بیخانمانها خواهیم بود.