وام ۲ میلیونی بلاعوض زلزله زدگان حذف شد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر: نماینده مردم ورزقان و خاروانا اهدای کانکس به جای وام دو میلیونی بلاعوض به زلزله زدگان را خلاف مصوبه دولت اعلام کرد و خواستار رسیدگی به این مهم شد.

الهوردی دهقان افزود: طبق آیین نامه ستاد بحران، تامین مسکن موقت بر عهده بنیاد مسکن است که در این امر کم کاری شده و حذف وام دو میلیونی خلاف مصوبه دولت بوده و مورد اعتراض زلزله زدگان است.

وی تصریح کرد: با تمامی این اوصاف همچنان کانکس در میان زلزله زدگان پخش نشده و در واقع تا کنون آنچه هم داده شده انباری است که پس از اهدای آنها از مردم تعهد گرفته می شود که دیگر درخواستی برای گرفتن وام ندارند که این خلاف قانون بوده و از حادثه دیدگان در هیچ کشوری برای ارائه خدمات تعهد نمی گیرند.

دهقان با اشاره به اینکه هزینه تمام شده کانکس ها کمتر از دو میلیون تومان است، افزود: تداوم زلزله در منطقه مردم را وحشت زده کرده و از رفتن به خانه های آسیب دیده خود اجتناب می کنند که این نیز بر مشکلات دیگر افزوده و ضروریست کارشناسان مقاومت خانه های تعمیری را بررسی کنند.

وی تاکید کرد: فصل سرما سر رسیده و دیگر ضروریست که چادرها جمع آوری شده و زلزله زدگان به صورت موقت و یا دائم هر چه زودتر اسکان داده شوند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: فاز نخست ساخت و بازسازی مناطق زلزله زده که شامل ۷۰۰ روستا بوده پیشرفت خوبی داشته و طبق اعلام مسئولان پیش بینی می شود تا پایان ماه جاری به اتمام برسد اما همچنان در همین روستا خانوارهایی هستند که ساخت خانه های آنها به سال آینده موکول شده است.

وی با بیان اینکه بازسازی مناطق زلزله زده به دلیل وسعت زیادی که دارند قطعا نباید انتظار داشت به زودی تمام شود، گفت: صدور پروانه ساخت یکی از مهمترین مشکلاتی است که ورزقانی ها با آن دست به گریبان هستند که رسیدگی به این موضوع متاسفانه دیر آغاز شد تا ساخت مسکن را به تاخیر اندازد.

دهقان همچنین تاکید کرد: در برخی از روستاهای شهرستان ورزقان آوار برداری، اسکان موقت و بازسازی خانه ها شروع نشده است.

به گفته نماینده مردم ورزقان و خاروانا، حادثه تلخ زلزله در منطقه ورزقان باعث شده که مردم کسب و کار خود را از دست داده و بیکار شوند و گرچه در پی کسب شغل هستند اما این بیکاری آنها را آزار داده که مسئولان ضروریست برای آن تدبیری بیاندیشند.