به گزارش افکارنیوزبه نقل از تابناک، مدیرانی که معتقدند جام حذفی شانس بزرگی برای آسیایی شدن آنهاست. البته این مدیران تنها نبوده و غلامرضا بهروان سرپرست سازمان لیگ هم پیشنهاد کرده که می‌شود جام‌حذفی را بدون حضور ملی‌پوشان برگزار کرد.

جالب این که حدود ۱۵ ملی پوش عضو تیمهای پرسپولیس و استقلال هستند و سایر تیمها بازیکن چندانی در جمع ملی پوشان ندارند. بنا براین می توان بقیه بازیها را برگزار کرد.

از سویی دیگر شایعه است که برخی مسوولان فدراسیون دوست ندارند این اتفاق کم‌نظیر در دوران کاری آنها ثبت شود. با این حال زمزمه می‌شود شاید اعتراض این هشت مدیر لیگ برتری و ارسال شکواییه‌ آنها به دفتر رییس فدراسیون، تصمیم کفاشیان را تغییر دهد و جام‌حذفی برگزار شود.

مسئولان فدراسیون فوتبال با کمی تدبیر و دور اندیشی می‌توانند جام حذفی را تعطیل نکنند چرا که در همه کشورها حداقل دو جام و در برخی کشورها بیشتر از دو جام برگزار می‌شود. حذف جام حذفی به معنی از بین بردن انگیزه بازیکنان جوانی است که در رده‌های پایین‌تر فوتبال حضور دارند و می‌خواهند در جام حذفی خودشان را نشان دهند.

فراموش نکنیم سال پیش تیم دسته اولی شهرداری یاسوج بعد از شکست دادن تیمهای بزرگی چون تراکتورسازی تا مرحله نیمه نهایی بالا آمد و بازی بازیکنان این تیم به چشم آمدند و به طور مثال هوشیار سنگربان این تیم به پرسپولیس پیوست.

دوستان مصر هستند که با توجه به تنگناهای زمانی موجود، برگزاری جام حذفی خیلی سخت شده است. پیشنهاد رفقا هم تقریبا مثل همه ایده‌هایی که در فدراسیون کفاشیان مطرح شده، غیرکارشناسی و عجیب است. وقتی غلامرضا بهروان اعلام می‌کند برگزاری جام حذفی تنها بدون حضور ملی‌پوشان ممکن خواهد بود، این یعنی آنکه در صورت استقبال باشگاه‌ها، این تمایل فدراسیون جنبه عملیاتی خواهد یافت. مردان خیابان سئول علاقه فراوانی دارند که به اتکای چنین حربه‌ای، رفع تکلیف کنند و از شر جام حذفی راحت شوند،

اما مسلما اجرایی شدن این ایده ابهامات فراوانی را در پی خواهد آورد. قهرمان جام حذفی مطابق قانون به مسابقات لیگ قهرمان آسیا راه پیدا خواهد کرد. منطق حکم می‌کند تیمی از این سهمیه بهره ببرد که لیاقت و شایستگی فنی و کیفی بالاتر و واقعی‌تری داشته باشد. این در حالی است که برگزاری جام حذفی بدون ملی‌پوشان، قطعا استانداردهای رقابت را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ممکن است تیمی فاتح چنین تورنمنتی شود که واقعا استحقاقش را نداشته است. واقعا چرا باید کاری کنیم که این امتیاز تشویقی که حتی منافع مالی هم دارد، به تیمی برسد که به اندازه کافی لایقش نبوده است؟

ضمنا قهرمان جام حذفی در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا شرکت خواهد کرد تا تلاش کند و برای کشورمان سهمیه قطعی به دست بیاورد. آیا واقعا تیمی که در غیاب ملی‌پوشان قهرمان می‌شود، زور کافی برای گذر از مرحله پلی‌آف خواهد داشت؟ ۳

در ضمن محروم کردن باشگاه‌ها از حضور ملی‌پوشان‌شان در یک رقابت رسمی، در حالی به ابتکار فدراسیون در شرف انجام شدن است که در هیچ کجای دنیا دست‌اندرکاران فوتبال چنین سیاستی در پیش نمی‌گیرند.

در شرایطی که اول فصل یک باشگاه دست به جیب می‌شود و با درشت‌ترین ارقام ممکن ملی‌پوشان پرشماری را به استخدام درمی‌آورد، هدفش این است که از آنها در راه رسیدن به موفقیت‌های گوناگون و جام‌های مختلف سود ببرد. اینکه جام حذفی برگزار نشود، ظلم بزرگی به اینگونه باشگاه‌هاست و اینکه جام حذفی بدون ملی‌پوشان کلید بخورد، حتی می‌تواند یک ظلم بزرگ‌تر لقب بگیرد. آیا تیم‌ها گناه می‌کنند که پول می‌دهند و ملی‌پوش می‌خرند؟

در ضمن، آیا باشگاه‌هایی مثل فجرسپاسی، نفت تهران یا سپاهان اشتباه کرده‌اند که ملی‌پوشان مستعدی مثل رضا حقیقی، یعقوب کریمی یا امید ابراهیمی را پرورش داده‌اند؟ اگر اینطور نیست، پس چرا باید در رقابتی مثل جام حذفی از نعمت استفاده از آنها محروم بمانند؟

همه چیز از جام حذفی
تاریخچه کامل و نتایج همه فینال‌های جام حذفی

تیم فوتبال استقلال با به دست آوردن ۶ عنوان قهرمانی و ۹ بار حضور در دیدار نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور، ‌ با احتساب نایب قهرمانی بیشتر، پرافتخارترین تیم در این رقابت‌هاست؛ افزون بر این که تیم‌ پرسپولیس، هم با پنج قهرمانی، جزو پرافتخارترین تیم‌های این رقابت‌هاست.

۳۶ سال پیش جام حذفى کشور کلید خورد. جام حذفی ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ آغاز شد و قهرمان آن دوره تیم ملوان بندرانزلی بود که در برابر تراکتورسازی در بازی پایانی به برتری چهار بر یک دست یافت.


فینال نخستین دوره جام حذفی، روز جمعه ۳ دی ۱۳۵۵ در امجدیه برگزار شد.

تیم ملوان انزلی، نخستین تیمی بود که قهرمان جام حذفی ایران شد. در نخستین دوره جام حذفی که سال ۱۳۵۵ برگزار شد، ملوان و تراکتورسازی به فینال رسیدند. ملوان در لیگ تخت جمشید حضور داشت، ولی تراکتورسازی در یک دسته پایین‌تر بازی می‌کرد. دیدار فینال نخستین دوره جام حذفی، روز جمعه، سوم دی ۱۳۵۵ در امجدیه برگزار شد و پانزده هزار نفر در یک روز برفی و سرد این بازی را دیدند؛ محمد صالحی، داور سرشناس کشورمان این بازی را سوت زد.

ملوان با پیروزی چهار بر یک مقابل تیم دسته دومی تراکتورسازی به عنوان قهرمانی دست یافت. این بازی تا یازده دقیقه به پایان بدون گل بود، اما در ده دقیقه آخر، پنج گل به ثمر رسید. عزیز اسپندار در دقیقه ۷۹ و علی نیاکانی در دقایق ۸۲ و ۸۷ ملوان را سه، صفر پیش انداختند و عبدالله محسنی زاده در دقیقه ۸۹ یک گل تراکتور را به ثمر رساند، اما اسپندار در دقیقه ۹۰ گل چهارم ملوان را زد و بدین ترتیب، ملوان قهرمان نخستین دوره جام حذفی شد.

ملوان: رمضان احمدپور، رضا ویشگاهی، رضا رافت، منوچهر ناوران، محمود پیشگاه‌هادیان، قاسم سلطانزادی، حسن دشتی(۴۶ ابوالفضل مزدستان)، میخائیل پطروسیان، علی نیاکانی، عزیز اسپندار و غفور جهانی(۸۹ نصرت ایراندوست)

سرمربی: بهمن صالح نیا

تراکتورسازی: حمید ملک احمدی، مجید سوزنده، خلیل سلیمی، ابراهیم کیان طهماسبی، مجید ناظمی، بهرام گلشنی(۸۵ تقی اخطاری)، منصور کاویانپور، جلال صدیق احمدی، رحیم مه نمای اقدم، پرویز مظلومی(۶۳ عبدالله محسنی زاده) و عباس کارگر

سرمربی: محمد بیاتی

بنا بر این گزارش، با توجه به این که هیچ گاه لیگ ایران، منسجم و پی‌درپی و یکپارچه برگزار نشد، همچنان که می‌بینیم، جامی با پیشینه ۲۸ ساله تا کنون هجده دوره(به صورت سراسری) و هشت دوره(به عنوان جام حذفی تهران) برگزار شده است. سال‌های بین ۵۶ تا ۵۷ و ۶۸،۷۱، ۷۶ سال‌هایی است که شاهد برگزاری این مسابقات به صورت سراسری نبوده ایم و مسابقات به صورت جام حذفی تهران برگزار شد.

این گزارش آورده است، در بیشتر سال‌های دهه شصت خورشیدی که لیگ سراسری برای باشگاه‌های فوتبال ایران وجود نداشت جام حذفی، تنها مسابقات سراسری و ملی ایران به شمار می‌رفت و قهرمان آن می‌توانست در جام باشگاه‌های آسیا که بعدها با تغییر ساختار و با نام لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد راه پیدا کند. با این حال، پس از آغاز مسابقات لیگ سراسری ایران و همزمان آغاز مسابقات جام برندگان جام آسیا، نحوه مشخص شدن نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی دگرگون شد.

بدین ترتیب که قهرمان لیگ به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا راه می‌یافت و قهرمان جام حذفی، راهی مسابقات جام برندگان جام آسیا می‌شد.

این گزارش یادآور می‌شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا در فصل سوم ۲۰۰۲ تصمیم به انحلال مسابقات جام برندگان جام آسیا و تغییر ساختار جام باشگاه‌های آسیا گرفت که در پی آن، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا راه‌اندازی شد و از آن پس، همواره یکی از نمایندگان فوتبال ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، قهرمان جام حذفی ایران بوده و اهمیتی دوچندان به این مسابقات داده است.

نتاج بازی‌های نهایی جام حذفی
فصل قهرمان نتیجه نایب‌قهرمان

۱۳۵۴ ۵۵ ملوان ۱:۴ تراکتورسازی
۱۳۵۵ ۵۶ استقلال ۰:۲ هما
۱۳۵۶ ۶۵ برگزار نشد
۱۳۶۵ ۶۶ ملوان ۰:۲ خیبر خرم‌آباد
۱۳۶۶ ۶۷ پرسپولیس ۰:۱(۰:۱)(۰:۰) ملوان

۱۳۶۷ ۶۸ شاهین اهواز ۵:۳(۰:۴)(۳:۱) ملوان
۱۳۶۸ ۶۹ ملوان ۵:۶ ضربات پنالتی استقلال
۱۳۶۹ ۷۰ پرسپولیس ۱:۲ ملوان
۱۳۷۰ ۷۱ برگزار نشد
۱۳۷۱ ۷۲ برگزار نشد
۱۳۷۲ ۷۳ سایپا ۱:۱(۰:۰)(۱:۱) جنوب اهواز

۱۳۷۳ ۷۴ بهمن ۱:۲(۱:۰)(۰:۲) تراکتورسازی
۱۳۷۴ ۷۵ استقلال ۱:۵(۱:۳)(۰:۲) برق شیراز
۱۳۷۵ ۷۶ برق شیراز ۰:۳ ضربات پنالتی بهمن
۱۳۷۶ ۷۷ برگزار نشد
۱۳۷۷ ۷۸ پرسپولیس ۱:۲ استقلال
۱۳۷۸ ۷۹ استقلال ۱:۳ بهمن
۱۳۷۹ ۸۰ فجر سپاسی ۱:۳(۰:۱)(۱:۲) ذوب‌آهن

۱۳۸۰ ۸۱ استقلال ۳:۴(۱:۲)(۲:۲) فجر سپاسی
۱۳۸۱ ۸۲ ذوب‌آهن ۵:۶ ضربات پنالتی(۲:۲)(۲:۲) فجر سپاسی
۱۳۸۲ ۸۳ سپاهان ۲:۵(۲:۳)(۰:۲) استقلال
۱۳۸۳ ۸۴ صبا ۲:۴ ضربات پنالتی(۱:۱)(۱:۱) ابومسلم
۱۳۸۴ ۸۵ سپاهان ۲:۴ ضربات پنالتی(۱:۱)(۱:۱) پرسپولیس
۱۳۸۵ ۸۶ سپاهان ۰:۴(۰:۱)(۰:۳) صبا
۱۳۸۶ ۸۷ استقلال ۱:۳(۱:۰)(۰:۳) پگاه

۱۳۸۷ ۸۸ ذوب‌آهن ۲:۵(۱:۰)(۱:۵) راه‌آهن
۸۸ ۸۹ پرسپولیس ۴:۱(۱:۰)(۳:۱) گسترش فولاد تبریز
۸۹ ۹۰ پرسپولیس ۲:۱(۲:۰)(۰:۱) ملوان
۹۰ ـ ۹۱ استقلال ۱:۳ ضربات پنالتی شاهین بوشهر