به گزارش افکارنیوزبه نقل از نامه، اصول خداشناسی و توحید، نبوت، امامت و حتی مباحثمعاد و زندگی اخروی در خطبه غدیر مطرح شده است و هر یک از این موضوعات اصول پایه اسلام است. در خطبه غدیر وظیفه مسلمانان مشخص می‌شود و درخصوص امام عصر، امام مهدی(عج) فرازهایی گفته می‌شود.

خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: روز غدیر خم دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم.

آنچه در زیر می‌آید سخنان ائمه اطهار درخصوص این واقعه مهم است:

رسول خدا(ص): روز غدیر خم برترین عید هاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار(و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدیت شوند، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید.

امام على(ع): امروز(عید غدیر) روز بس بزرگى است. در این روز گشایش رسیده و منزلت(کسانى که شایسته آن بودند) بلندى گرفت و برهان‌هاى خدا روشن شد و از مقام پاک با صراحت سخن گفته شد و امروز روز کامل شدن دین و روز عهد و پایمان است.

امام حسین(ع): شما را به خدا سوگند بیاد نمى‏آورید که پیامبر خدا(ص) روز غدیرخم پدرم على(ع) را وصى و امام بعد از خود قرار داد و حدیثولایت را بر شما خواند و فرمود همگى باید این پیام را به دیگران برسانید.

امام باقر(ع): اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده، ندا نشده است.

امام صادق(ع): روز غدیر خم عید بزرگ خداست، خدا پیامبرى مبعوثنکرده، مگر ینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پایمان و در زمین، روز پایمان محکم و حضور همگانى است.

امام کاظم(ع): ولایت على(ع) در کتاب‌هاى همه پیامبران ثبت شده است و هیچ پیامبرى مبعوثنشد، مگر با میثاق نبوت محمد(ص) و امامت على(ع).

امام رضا(ع): پدرم به نقل از پدرش(امام صادق(ع)) نقل کرد که فرمود: روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.



علاوه بر امامان معصوم، بزرگان و پیشوایان معاصر نیز در باب غدیر مطالبی بیان کرده‌اند:

امام خمینی(ره): مسئله غدیر، مسئله‌ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسئله‌ای پیش بیاورد؛ حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آنکه ارزش دارد، خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که[آنچه] دلخواه است انجام بدهد، مامور می‌کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن.

مقام معظم رهبری: روز عید غدیر که به نام عید ولایت نامیده می‌شود، روزی است که مفهوم ولایت اسلامی، به وسیله پیامبر اکرم یک مصداق روشن و عینی پیدا کرد. برای کسانی که می‌خواهند از اسلام نمونه‌ای ذکر بکنند، بهترین نمونه، همان کسی است که نبی مکرم اسلام(ص) او را به الهام الهی و به دستور پروردگار عالم، برای منصب عظیم ولایت آن روز معین فرمود.


آبت‌الله وحید خراسانی: روز غدیر روزی بود که علم اسلام را افراشته کرد آن هم دست خاتم. آن خطبه‌ای که خواند در آن روز که اقیانوس علم و حکمت و معرفت است، شقّ القمری کرد. بعد امیرالمومنین را سر دست بلند کرد. از عجایب این است که در همان ایام سوره دهر نازل شد.

آیت الله صافی گلپایگانی: هویت غدیر، هویت اهل بیت(ع) است و همه برای گسترش این امر باید تلاش کنند. خداوند به جای همه معجزات انبیای الهی به پیامبر اعظم(ص)، امام علی(ع) را اهدا کرد؛ معجزه‌ای بالاتر از وجود ایشان نیست.

آیت الله ناصر مکارم شیرزای: روشن بودن واقعه غدیر و امامت حضرت علی(ع) مسئله ولایت، مسئله پیچیده و دشواری نیست، ولی متاسفانه حرکت‌های سیاسی پس از رحلت پیامبر(ص) به خاطر حب و بغض‌ها مسیر آن را تغییر داد. ضمن اینکه به استناد تاریخ و روایات موکد تشیع و تسنن، غدیرخم را روز نصب امامت ائمه اطهار(ع) خوانده‌اند و افزون بر آن، بخشی از روایات غدیر مربوط به قیام حضرت مهدی(عج) است که توجه کمتری به آن شده است. به استناد این روایات گره زدن مهدویت به غدیر خم ابتکار خوبی است و از این امر معلوم می‌شود که غدیر سرمایه کل امامت و ولایت است.

آیت الله مجتبی تهرانی: ما یک خبر دادن داریم و یک دستور دادن؛ «اخبار به منصب» یک چیز است و «ماموریت دادن برای نصب» مطلب دیگری است. این طور نبود که ماموریت نصب علی‏(ع) در حج به پیغمبر اکرم داده شده باشد، بلکه این ماموریت در شب معراج به حضرت محول شد؛ «ماموریت نصب» در شب معراج به پیغمبر اکرم ابلاغ می‌شود، آن هم بدون واسطه و از ناحیه خود خداوند که علی(ع) را به این مقام منصوب کن. این خطاب در شب معراج بوده که هیچ حجابی بین پیغمبر اکرم و ربّش نبود. این ماموریت در یک مکالمه رویارو بین رب و عبد واگذار گردید.

آیت الله نوری‌همدانی: جریان غدیر تنها یک واقعیت تاریخی نیست بلکه یک نقطه سرنوشت‌ساز برای همه انسان‌ها و جوامع و واقعیتی عظیم برای همه زمان‌هاست. خداوند در قرآن ابلاغ ولایت امیرالمومنین‌(ع) را موجب اکمال دین، اتمام نعمت و موجب یاس کافران اعلام کرده و این اهمیت به علت قرار گرفتن حکومت در مسیر الهی است.

آیت الله جوادی آملی: سرَ همآوایى روز غدیر با شب قدر همانا هماهنگى و همتایى مظروف آن دو یعنى قرآن و ولایت است که ظرفها را همسان ساخته است. آنچه در وجود علمى قرآن کریم است، در وجود عینى انسان کامل معصوم(ع) است. اگر آن کتاب الهى موصوف به: لا یأتیِه الباطل مِن بین یدیه ولا من خِلفِه است، این امام معصوم متصف به آن است. امام معصوم از قرآن خبر مى‏دهد و خداوند درباره آن کتاب آسمانى چنین فرمود: اذا قُرى‏ء القرآن فاستمعوا له وأنصتوا