به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، یارانه های انرژی بخش مهمی از بودجه سالانه مصر را تشکیل می دهد و دولت قاهره قصد دارد طرح کاهش یارانه های انرژی را با هدف کاهش هزینه های بودجه و مصرف بهینه حامل های انرژی اجرا کند.

بر اساس این گزارش دولت مصر قصد دارد در نخستین گام برای اجرای این طرح مصرف گاز طبیعی را در این کشور کاهش دهد و با توزیع کارت های سهمیه بندی در بین خانوارهای نیازمند، مصرف گاز را منطقی و اقتصادی کند. اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی در مصر بخشی از پیش شرط های صندوق بین المللی پول برای اعطای وام ۴.۸ میلیارد دلاری به دولت قاهره است.

بسیاری از مردم مصر به شدت نگران اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی تحمیلی از سوی صندوق بین المللی پول هستند. یارانه سوخت بیش از ۲۰ درصد هزینه های دولت مصر و بیش از ۷۳ درصد کل یارانه های پرداختی در این کشور را تشکیل می دهد.

بر اساس این گزارش موفقیت دولت مصر در اجرای طرح کاهش یارانه پرداختی به انرژی تاثیر زیادی بر کاهش هزینه های بودجه و برقراری ثبات مالی در این کشور خواهد داشت. بر این اساس دولت مصر در ماههای گذشته با کاهش شدید ذخایر ارزی روبرو شده است. میزان ذخایر ارزی این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۸۴ میلیون دلار کاهش نسبت به ماه قبل به کمتر از ۱۵ میلیارد دلار رسیده است که این میزان ذخایر ارزی تنها برای سه ماه واردات کافی خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت مصر در بودجه سال آینده طرح کاهش تدریجی یارانه سوخت را اجرا خواهد کرد. اجرای این طرح سالهاست که از آرزوهای مهم و اساسی وزارت دارایی مصر به شمار می رود. دولت محمد مرسی قصد دارد پرداخت یارانه انرژی را محدود کند. پرداخت یارانه انرژی بیش از یک چهارم هزینه های بودجه مصر را تشکیل می دهد.

اسامه کمال وزیر نفت مصر در گفتوگو با روزنامه الوطن اعلام کرده است که دولت حدود یک چهارم از بودجه جاری کشور را صرف یارانه های انرژی می کند به طوری که سالانه ۱۱۴ میلیارد پوند مصری تنها بین اقشار ثروتمندتر تقسیم می شود.