به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، آنچه از مدت‌های مدید پیش انتظار می‌رفت که میان کردهای شمال سوریه و عناصر مسلح سلفی که با دولت سوریه در مناطق «ریف ادلب» و حلب در نزدیک مرزهای مشترک با ترکیه می‌جنگند، روی دهد، خیلی سریع شکل واقع به خود گرفت.

پایگاه خبری العالم به نقل از «نضال حماده» نویسنده لبنانی نوشت: وقوع درگیری‌های خونبار میان این دو طرف، بسیاری از معادلات را در این منطقه تغییر داد و موجب شد ترکهایی که درحال حاضر قیم گروه‌های مسلح درمنطقه یاد شده هستند، به طور مستقیم برای نابودی حزب اتحادیه دموکرات سوریه وارد عمل شوند تا از حضور مقتدر کردها در مرزهای ترکیه با سوریه جلوگیری کنند زیرا درصورت تشکیل مثلثکرد میان ترکیه، سوریه و عراق، ترکیه موقعیت خود را در خطر می‌بیند.

این نویسنده لبنانی در گزارش امروز خود در سایت المنار لبنان، به مسئله اختلافات اخیر در شمال سوریه میان گروه‌های مسلح پرداخت.

شروط ترکیه برای ایجاد منطقه خودمختار کردها در سوریه

مسئولان کرد نزدیک به حزب کارگران کردستان(پ ک ک) می‌گویند که ترکیه از دو ماه پیش طرحی چهاربندی را به کردهای سوریه و ترکیه از طریق «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق ارائه کرده است که بر اساس این طرح، ترکیه با تشکیل منطقه خودمختار کرد در این کشور مشابه منطقه کردنشین در عراق ولی منوط به شروط زیر موافقت کرده است:

اول اینکه کردها با ایجاد یک پایگاه نظامی ترکیه در عین عرب(به زبان کردی کوبین) که نزدیک شهر عفرین است، موافقت کنند.

دوم اینکه کردها با ایجاد یک پایگاه نظامی ترکیه در «القامشلی» موافقت کنند.

سوم اینکه کردها با ایجاد یک پایگاه نظامی دیگر ترکیه در منطقه عفرین موافقت کنند.

چهارم اینکه این منطقه کردنشین در سوریه، روابط تجاری و سیاسی با ترکیه مشابه با روابط مسعود بارزانی با آنکارا داشته باشد.

حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه با پیشنهاد ترکیه مخالفت کرد. همچنان که حزب کارگران کردستان نیز مستقیماً این پیشنهاد را رد کرد و بنا به اعلام منابع مسئول کرد، ترکها به گروه‌های مسلح تحت نظر خود توصیه کردند که برای بیرون کردن نیروهای حزب اتحادیه دموکرات کرد از آن منطقه تلاش کنند.

هدف ترکیه از ایجاد پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌ها در سه منطقه مذکور سوری، ایجاد حصاری توسط ترکیه در اطراف شهر موصل عراق و منطقه نفت خیز آن است. منابع کرد می‌گویند که ترکیه همچنان موصل را بخشی از خاک خود می‌داند.

منابع مسئول کرد در این باره می‌گویند: گروه‌های مسلح به بزرگان کرد، درباره لزوم بیرون کردن مبارزان دفاع شهری وابسته به حزب اتحادیه دموکرات سوریه از محله الاشرفیه در حلب، عفرین و از عین عرب در مرحله اول هشدار دادند و پس از گذشت ده روز از این هشدار، عناصر مسلح به محله الاشرفیه درحلب که اغلب ساکنان آن را کردها تشکیل می‌دهند، حمله کردند و عناصر مسلح سلفی توانستند که از دو راه وارد این محله شوند؛ یکی از طریق «عدنان بدرالدین» یکی از کردهایی که با سازمان اطلاعات ترکیه همکاری دارد و رهبر گروه مسلح کرد طرفدار آنکارا است و دیگری از طریق ده‌ها نفر از عناصر مسلح و در زمره افرادی که از محله‌های دیگر به این محله کوچ می‌کنند.

منابع کرد حکایت درگیری در محله الاشرفیه در حلب را این گونه روایت میکنند که حدود دویست عنصر مسلح از داخل خیابانهای این محله به مرکز امنیت کیفری حمله کردند و توپخانه ارتش سوریه این منطقه را هدف حمله قرار داد که براثر این حمله، ده نفر از ساکنان کرد این محله کشته شدند و زمانی که ساکنان از عناصر مسلح خواستند که این محله را ترک کنند، عناصر مسلح حاضر به عقبنشینی نشدند و به سوی گروهی از اهالی که به خواسته اتحادیه دموکراتیک و برای مطالبه خروج عناصر مسلح از این محله تظاهرات کرده بودند، تیراندازی کردند که درنتیجه این حمله، ۱۵ کرد سوریه از طرفداران حزب اتحادیه دموکراتیک کشته شدند و به دنبال آن، درگیری با نیروهای کمیتههای دفاع مردمی روی داد و در این درگیریها، بیست فرد مسلح و یک مبارز کرد کشته شدند و یک زن مبارز به نام نوجین دوریت به دست عناصر مسلح سلفی اسیر شد.