افکار نیوز - ساعت بيدار كننده اي ـ زد احتمالاً يكي از عجيب ترين، احمقانه ترين و شايد خطرناك ترين وسايلي است كه تاكنون اختراع شده است. اين ساعت از سقف آويزان و در ساعت معين قطعه اي از آن ول مي شد و روي تختخواب مي افتاد. يكي از موجبات اصلي منسوخ گشتن اي ـ زد اين بود كه گهگاه سبب از هوش رفتن اشخاص هنگام بيدار كردن آنها مي شد.

شاید گمان کنید که بیدار کننده «ای زد» نخستین ساعت از این نوع در جهان بوده است. از این توصیف چنین بر می آید که ساعت یاد شده تلاش بسیار کوچکی برای ساختن چیزی بوده است که بعدها یکی از مفیدترین وسایل از کار درآمد. اما قضیه این طور نیست. چه باور کنید و چه باور نکنید بیدار کننده «ای زد» زمانی عرضه و رایج شد که یک قرن از اختراع ساعت مفید و به درد بخوری(مثل انواعی که امروزه مورد استفاده ماست) می گذشت.

بیدار کننده «ای زد» در سال ۱۸۸۸ ابداع شد. در سال ۱۷۸۷ یعنی صد سال پیش از عرضه «ای زد» ساعت سازی به نام «لوهاچینز» در صدد بر آمد ساعتی بسازد که بتواند «هشدار بدهد». منظور از ساختن این ساعت، بازداشتن خود او از عادت پر خوابی بود؛ یعنی عادتی که بارها باعثدیر رسیدن او به سر کارش می شد.

هاچینز ساعت خود را تنها بعد از چند روز تفکر و چلنگری تکمیل کرد. این ساعت بزرگ بود به ابعاد ۵/۷۲ سانتیمتر در ۳۵ سانتیمتر اما خوب کار می کرد. برخلاف بیشتر مخترعان، هاچینز علاقه ای به پول نداشت. تنها هدفش بازداشتن خود از پرخوابی بود و هرگز به اندیشه ثبت اختراع یا تولید انبوه ساعت هشدار دهنده خویش برنیامد.

از عهد هاچینز به بعد در ساعت هشدار دهنده اصلاحات متعدد صورت گرفته است. ساعت های امروزی کوچکتر، ‌ قابل اطمینان تر و برای استفاده ما راحت تر است. بسیاری از اشخاص ساعت دیواریی دارند که آنها را به موقع و در زمان دلخواهشان بیدار می کند.

شما همه این چیزها را می دانید. مطلبی که احتمالاً نمی دانید این است که در عصر کنونی وسایل بیدار کننده ای در بازار موجود است که به کلی با ساعت تفاوت دارد.
مثلاً در همین اواخر مخترعی یک آلت جدید عرضه داشت که اشخاص خوابیده را با دادن شوک برقی بیدار می کرد. ابزاری هم که سر ساعت تختخواب را تکان تکان می داد، تقریباً به همان اندازه نامطبوع بود. باور نکردنی تر از همه اینها «تختخواب بیدار کننده» بود. این تختخواب سر ساعت تعیین شده، از یک طرف بلند می شد و خفته هراسیده را به کف اتاق می غلتاند.

بیشتر این ابتکارها، همان طور که خودتان هم ممکن است حدس بزنید مخصوص کسانی است که خیلی به زحمت و مرارت بیدار می شوند. به عقیده تولید کنندگان، ‌ این گونه وسایل کاملاً خوب کار می کنند. شاید چنین باشد، اما عجب راه و روشی برای آغاز کردن روز!

منبع: اختراع اشياي معمولي دون ال.والفسون