به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس محمد‌رضا باهنر دبیر‌کل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری که صبح امروز سه‌شنبه در محل این حزب برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته بسیج و روز مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استراتژی جبهه پیروان برای انتخابات ۹۲ اظهار داشت: استراتژی تدوین شده این است که ما بیشتر به برنامه‌محوری کسانی که می‌خواهند خود را مطرح کنند بپردازیم چراکه با توجه به مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین تنظیم سیاست بین‌الملل ما از افراد برنامه عملیاتی مطالبه می‌کنیم.

باهنر با تاکید بر اینکه سیاست دیگر ما تلاش برای وحدت و همدلی است افزود: ما سعی می‌کنیم با کسانی را که خود را مطرح کرده یا احزاب از آنها به عنوان نامزد مدنظر یاد می‌کنند به وحدت برسیم تا تعداد نامزدهای ریاست جمهوری به حداقل تنزل یابد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به تعامل اخلاقی و برنامه‌ای با رقبای جبهه پیروان خاطرنشان کرد: ما اصراری بر کاندیدای مستقل ریاست جمهوری نداریم.

وی تاکید کرد: ما فقط از نامزد‌ها می‌خواهیم که همراهان اصلی خود را در اداره دولت آینده حداقل در پست‌های کلیدی و حساس همچون معاون اولی معرفی کنند.

باهنر درباره اصلاح قانون انتخابات تصریح کرد: قانون انتخابات در کشور ما معضلات جدی دارد که باید حل شود اما اینکه آیا در حال حاضر زمان مناسبی برای پرداختن به این موضوع است یا خیر بحثی جداست اما باید بدانیم این قانون برای نظام هزینه دارد و باید رفع شود.

نایب رئیس مجلس نهم با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری باید حداقل و حداکثر سن افراد وجود داشته باشد گفت: ما در انتخابات ریاست جمهوری شرایط سنی نداریم.

وی به لزوم میزان سواد نامزدهای ریاست جمهوری اشاره و خاطرنشان کرد: سواد دانشگاهی به معنای صلاحیت رئیس‌جمهوری نیست اما حداقلی از آن لازم است در حالی که در شرایط فعلی هر کس در حد خواندن و نوشتن هم باشد می‌تواند بیاید لذا با توجه به گسترش کمی دانشگاه‌ها داشتن مدرک‌های فوق لیسانس یا دکترا محدودیتی برای کاندیداها ایجاد نمی‌کند.

باهنر با بیان اینکه تشخیص رجل سیاسی و مذهبی بودن نامزدها با شورای نگهبان است یادآور شد: تاکنون تعریف حقوقی کمی دقیقی درباره رجل سیاسی، مذهبی بودن و یا مدبر بودن افراد وجود نداشته از این رو جای چنین قانونی خالی است و باید شفاف شود.

نایب رئیس مجلس افزود: خود اعضای شورای نگهبان بارها گفته‌اند که خیلی‌ها به خود اجازه می‌دهند و نامزد ریاست جمهوری می‌شوند که برخی مایه طنز و ریشخند هستند.

وی اضافه کرد: این طرح برخی ایراداتی دارد و ممکن است برخی بگویند دست شورای نگهبان را می‌بندد لذا این موضوع در حال رایزنی است و اگر اکثریت مجلس موافق این محدودیت نباشند می‌تواند تصویب نشود.

* هیئت رئیسه اصراری بر تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات ندارد

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلیل اصرار هیئت‌رئیسه در تصویب این طرح خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان اینطور نیست که هیئت رئیسه بخواهد طرحی تصویب یا رد یا به مجمع ارجاع شود چرا که مجلس فرآیند دموکراتیک خود را دارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره برنامه‌های جامعه مهندسین برای انتخابات ۹۲ و همچنین دیدارهای جبهه پیروان با جامعتین گفت: جامعه مهندسین در انتخابات اخیر تلاش کرده به صورت مستقل و خارج از چارچوب اصولگرایان تصمیم‌گیری نکند از این رو ما همیشه در قالب جبهه متحد و جبهه پیروان ورود کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ممکن است در انتخابات آینده جامعه مهندسین کاندیداهایی داشته باشد و آنها را پیشنهاد کند افزود: ما تلاش داریم با تفاهم کار را پیش ببریم.

باهنر درباره مذاکرات جبهه پیروان با جامعه روحانیت نیز خاطرنشان کرد: آقایان هم در جامعه روحانیت این نظر را داشتند که کاندیداها باید برنامه‌محور باشند و بر حضور حداقلی نامزدها با حداکثر وحدت تاکید شد اما اینکه بتوانیم به وحدت فلسفی کامل برسیم غیرممکن است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره بودجه ۹۲ تصریح کرد: دولت در ۲ سال اخیر در تقدیم لایحه بودجه تاخیر داشته لذا امید داریم امسال این اتفاق نیفتد و دولت در مهلت قانونی ۱۵ آذر این لایحه را تقدیم مجلس کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست کلی باید قطع شدن درآمد‌های اصلی از نفت باشد یادآور شد: در مسئله تحریم‌های اخیر موقعیت خوبی ایجاد شد که مجلس و دولت وابستگی به نفت را به حداقل برساند.

باهنر با بیان اینکه قیمت امروز ارز قابل قبول نیست و ما این را قیمت اقتصادی نمی‌دانیم گفت: قیمت اقتصادی ارز بین عدد بازار فعلی با قیمت مرجعی است که برای سال ۹۱ پیش‌بینی کرده بودیم اما اینکه پیشنهاد مجلس و دولت چه چیزی باشد مشخص نیست.

این فعال اصولگرا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید چه کسانی از جبهه اصولگرایی نامزد انتخابات ۹۲ خواهند شد خاطرنشان کرد: ما اسامی افراد را از رسانه‌ها گرفته‌ایم و به دنبال افزودن تعداد کاندیداها نیستیم اما تاکنون قالیباف، محسن رضایی، پورمحمدی، عارف و کمالی از حزب اسلامی کار مطرح شده‌اند و بقیه هم شایعه است که احتمال صحت و کذب آنها وجود دارد.

* زمان ورود جبهه پیروان به مصادیق انتخابات ۹۲

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا ممکن است متکی نامزد جبهه پیروان باشد گفت: بنده از متکی اظهار‌نظر رسمی برای حضور در انتخابات نشنیدم و ما بیشتر به تفاهم و وحدت تاکید داریم اما اگر تعداد نامزدهای باقیمانده زیاد باشد آن زمان وارد مصادیق می‌شویم.

باهنر در پاسخ به سوالی درباره جنگ ۸ روزه رژیم صهیونیستی با مقاومت غزه اظهار داشت: مردم مظلوم غزه ۱۶۰ شهید دادند که این مایه تاسف است اما به اذعان اکثر رسانه‌ها مقاومت پیروز نهایی این نبرد بود.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه در اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی هیچ کدام از خواب‌های آنها به خیر تبدیل نشده است افزود: همه خیرات متعلق به مقاومت بوده و این مدیون ایستادگی و مقاومت مردم غزه است.

وی یادآور شد: مدتهاست که نظام و در راس آن رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند که هرجا جنگی با اسرائیل در بگیرد ما در آن جنگ خواهیم بود چرا که این را وظیفه اسلامی و ملی خود می‌دانیم بر همین اساس در جنگ ۸ روزه اخیر نیز از هیچ کمکی به غزه محاصره شده دریغ نکردیم.

با هنر در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از وی خواست پیش‌بینی خود را از انتخابات ۹۲ مطرح کند گفت: ممکن است انتخابات پیش رو سه قطبی شود؛ یک قطب رئیس‌جمهور و دولت دهم هستند که احتمالا یا خود رئیس‌جمهور یا دوستان وی از یک نفر حمایت خواهد کرد.

دبیرکل جامعه مهندسین بر همین اساس افزود: یک قطب دیگر اصولگرایان هستند که با دولت رقیبند و قطب سوم نیز غیر اصولگرایان هستند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان سابقه خوبی ندارند و کسانی که مواضع آنها در قبال فتنه ۸۸ روشن باشد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

باهنر گفت: این سه قطب قاعدتا بیش از سه نامزد معرفی خواهند کرد اما به نظرم رقابت اصلی بین آنهاست.

نایب رئیس مجلس در خصوص مذاکرات ایران و ۱ + ۵ خاطرنشان کرد: موفقیت در مذاکرات نسبی و مهم جهت‌گیری است لذا ۱ + ۵ با تجربیات گذشته باید مطمئن شده باشد که فناوری هسته‌ای ما حقوقی بوده و امنیتی نیست لذا امیدواریم آنها طبق اساسنامه آژانس حقوق رسمی ما را به رسمیت بشناسند هرچند ما کار خود را پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: اگر آنها فرهنگ شیعی را درک کرده باشند باید متوجه شوند که وقتی بالاترین مقام کشور می‌گویند استفاده از سلاح هسته‌ای حرام شرعی است ما در برنامه هسته‌ای انحرافی نخواهیم داشت.

باهنر با بیان اینکه پروتکل الحاقی فعلا در مجلس مطرح نیست افزود: اگر بی‌عقلی گروه ۱ + ۵ بیشتر شود خود پروتکل اصلی نیز ممکن است زیر سوال برود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره کاندیداتوری خودش در انتخابات ۹۲ گفت: من کاندیدا نیستم و این را تکذیب نکرده‌ام؛ بحثی مطرح بود که اگر زمانی جبهه پیروان به این جمع‌بندی برسد که کاندیداهای اصولگرا را به وحدت و تعامل برساند خوب است که از طرف جبهه پیروان هم کسی در این جمع حضور داشته باشد اما به هر حال افراد توانمندتری از بنده نیز وجود دارد و معتقدم حتی به اندازه من نیز نباید نامزدها افزایش یابد.

* مطمئنم که هاشمی نامزد ریاست جمهوری نمی‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در اصلاح قانون انتخابات شائبه توجه به شرایط آقای هاشمی مطرح است گفت: در قانون انتخابات سوال ما این است کسی که سنش از ۷۵ سال گذشته آیا می‌تواند رئیس‌جمهور فعالی باشد یا خیر؛ سن ۷۵ سال به بالا می‌تواند مشاور خوبی باشد اما آقای هاشمی نیز چند بار اعلام کرده که نامزد نخواهد شد و اگر کسی می‌خواهد غصه آقای هاشمی را بخورد باید بگویم مطمئنم که هاشمی نامزد نمی‌شود.

باهنر درباره پرداخت یارانه‌ها نیز گفت: در حال حاضر اقدام برای اجرای مرحله دوم پرداخت یارانه‌ها به ضرر منافع ملی و مردم است و اگر این موضع ما به قیمت کاهش رای ما باشد مکلف هستیم که به آن عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: در دولت آینده نیز ما به دنبال این هستیم که مرحله فعلی هدفمندی عقب‌گرد نداشته باشد اما مرحله دوم آن نیازمند کار کارشناسی است.

وی در خصوص تورم فعلی به مسائل مختلفی از جمله وابستگی اقتصاد کشورمان به نفت، افزایش نقدینگی و تحریم‌ها اشاره و اضافه کرد: دولت‌ها از رانت نفت استفاده می‌کنند و دلیل تاکید ما بر جدا شدن درآمد دولت از نفت به همین خاطر است.

باهنر افزود: تحریمها نیز در افزایش تورم بیتاثیر نبوده و فروش نفت ما تا حدودی کاهش داشته و جابهجایی مالی نیز برای کشور هزینهساز شده و شاهدیم که الان تورم به نرخ قابل قبولی رسیده است.