به گزارش افکارنیوزبه نقل ایسنا، خبرنگار خبرگزاری مهر از دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در مورد ادعاهای غرب نسبت به شکنجه زندانیان و اعتصاب غذا و نیز مطرح شدن مساله بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین پرسید که لاریجانی پاسخ داد: در مورد کشور ایران مطالب زیادی در دنیا مطرح می‌شود چرا که ایران یک کشور درجه هشتم نیست بلکه یک کشور مهم و تاثیرگذار است در واقع ما یک کشور بی‌خاصیت نیستیم که چیزی علیه ما مطرح نشود اما مطالبی که از سوی غربی‌ها مطرح می‌شود پاسخ صریح و رسمی به آنها داده می‌شود، در واقع صدها صفحه پاسخ ایران به هرگونه اعتراض یا ادعایی که نسبت به آن مطرح می‌شود داده و ثبت شده است و ما مجموعه‌ای از کارگزاران‌مان را از نهادهای مختلف در حقوق بشر مسئول این کار در نظر گرفته‌ایم که آنها را بررسی می‌کنند و به این ادعاها پاسخ می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد ادعاهای رسانه‌ای، وظیفه رسانه‌ ماست که حقایق را پیدا کرده و بپرسد و گسترش دهد و به نتیجه مطلوب برسد. در مورد پرونده‌هایی مانند شکنجه، اعتصاب غذا و غیره باید یادآور شوم که ایران یکی از محدود کشورهایی است که در قانون اساسی، شکنجه را منع کرده است و در شریعت اسلامی نیز شکنجه حرام است و اگر در جایی تشخیص داده شود که کسی مرتکب خطا شده به هر نحوی مجازات خواهد شد در واقع کشور ما بسیار کمتر از کشورهای دیگر که مدعی حقوق بشر هستند اینگونه مجازات‌ها را دارد لذا باید رسانه‌های ما حقایق را کشف کنند و از آنچه که در غرب اتفاق می‌افتد پرده بردارند.

لاریجانی در مورد بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین که سوال دیگر این خبرنگار بود، اظهار کرد: بازدید رییس‌جمهور از زندان‌ها نه تنها مورد استقبال است بلکه مورد تقاضا بوده است، همان‌طور که مسئولین مختلف از زندان‌ها بازدید می‌کنند، رییس‌جمهور هم می‌تواند بازدید کند اما این بازدید برای رسیدگی به بهتر شدن زندان‌ها و بهبود زندان‌ها باید باشد.

وی با بیان اینکه آنچه که ریاست قوه قضاییه در مورد بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین مطرح کرده بود، به دلیل وجود دو شائبه بود، ادامه داد: یک شائبه این بود که امکان دارد مطرح شود به دلیل اینکه بعضی از افراد نزدیک رییس‌جمهور در زندان هستند وی می‌خواهد از زندان بازدید کند و شائبه دیگر، اختیارات رییس‌جمهور در امر نظارت در قانون اساسی بود لذا راه درست باید اتخاذ شود. علی‌الوصول تشکیلات قضایی خوشحال می‌شوند که رییس‌جمهور به امر قوه قضاییه کمک کند و مساله بازدید رییس‌جمهور شائبه‌ای بود که فعلا به تعویق افتاده است، ان‌شاءالله در آینده این کار انجام می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست که در مورد مذاکره ایران با آمریکا بود، اظهار کرد: مذاکره با آمریکا موضوعی است که حواشی‌های زیادی دارد اما از نظر من، مبنای مذاکره با آمریکا باید روشن باشد و مذاکره با آمریکا به عنوان بخشی از تعامل باشد و گاهی تعامل هم می‌تواند مذاکره یا عدم مذاکره باشد لذا فعلا مذاکره مطرح نیست.

لاریجانی ادامه داد: اوباما در دور دوم ریاست خود مطرح کرده بود که فشارهای اقتصادی و تحریم ایران کارساز بوده لذا هم‌اکنون زمان خوبی برای مذاکره است ولی از نظر من این یک منطق فاسد است و منطق فاسد دیگر این است که آنها می‌گفتند غرب قوی است و ما توان مقابله با آنها را نداریم که از نظر من این منطق هم یک منطق نادرست است و دنیا فقط به منحصر به غرب نیست و ما باید بتوانیم یک سیاست قوی و مستقل را داشته باشیم لذا بزرگ‌ترین مانع مذاکره با آمریکا یک استراتژی خصمانه کور است که توسط روسای آمریکا علیه ایران دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مورد آمریکا موضع احساسی را دنبال نمیکند، بلکه یک موضع دقیق و با قوت مهم فنی را دارد، گفت: ما باید منافع نظام را که شامل ماهیت اسلامی ما و حدود و ثغور کشور ماست در نظر بگیریم. اگر آمریکاییها میخواهند باب جدیدی از مذاکره را در ایران باز کنند باید سیاست این خصمانه کور را بازنگری کنند چرا که احترام به حقوق ملت ما و حقوق هستهیی کشورمان مبنای کار است و از اینجاست که میتوانیم به آینده بهتری امیدوار باشیم و امیدوارم که اوباما منافع آمریکا را نیز در همه مناطق و در خاورمیانه دنبال کند.