بارها به مسئولین هشدار دادیم به داد مردم برسند

به گزارش افکارنیوزبه نقل از تابناک، زلزله اخیر آذربایجان خسارت های مالی و جانی بسیاری به مردم منطقه وارد کرد و مردم داغدار همچنان چشم انتظار اقدامات اساسی دولت و مسئولان هستند. در حالی که پیشتر دولت از ثبت «رکورد جهانی» در بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی خبر داده بود، نماینده ورزقان در مجلس می گوید که «تنها ۱۵ درصد» از ساختمانهای مورد ادعای دولت آماده بهره برداری شده است.

الله وردی دهقانی در مورد شرایط زلزله زدگان و اقدامات انجام شده در این مدت گفت: قبل از هر چیز از اقداماتی که در زمینه بازسازی در شهرستان صورت می گیرد تشکر می کنم. با اقداماتی که به منظور اسکان دائمی انجام شده است در حدود ۱۵ درصد ساختمان ها به اتمام رسیده است و در مرحله تحویل است که در حدود ۵۰۰۰ ساختمان است اما سوال اینجاست که ۸۵ درصد باقی مانده چه باید کنند که حتی اسکان موقت برخی از آنها همچنان انجام نشده است؟

نماینده ورزقان در مجلس نهم افزود: بیش از ۳۰ هزار خانه در منطقه ویران شده است و پس لرزه ها نیز باعثتخریب ساختمان هایی می شود که تا حدودی در زلزله سالم باقی مانده اند. برخی خانه های در درست ساخت نیز بر اثر پس لرزه‌ها آسیب دیده اند به همین دلیل مردم از اینکه در زیر سقف خانه های تازه ساخته شده بروند، نگران هستند. با توجه به بارش برف و سرمای منطقه انتظار این است که مسئولان فکری به حال اسکان موقت مردم کنند. مردم در حال حاضر در زیر سقف های ترک خورده و چادرها زندگی می کنند و شرایط آب و هوایی آنها را در تنگنا قرار داده و نگران جان خود و عزیرانشان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از وقوع زلزله در منطقه ورزقان و هریس استانداردهای ساختمان سازی رعایت می شد، گفت: قبل از زلزله استانداردهای لازم در ساخت و سازها به ندرت رعایت می شد حتی ساختمانهایی که با وام وزارت مسکن ساخته شدند و حتی ساختمانهای دولتی و بانکها در زلزله آسیب دیدند و تخریب شدند. در حال حاضر نیز با توجه به شرایط منطقه و سرمای هوا مردم بیشتر به فکر کمیت هستند تا کیفیت. البته کیفیت ساخت و سازها بد نیست. با توجه به هزینه هایی که صرف بازسازی ساختمانها شده است باید آیین نامه ها و استاندارد های لازم نیز رعایت شوند. البته در بیش از ۹۰ درصد بازسازی ها استانداردها رعایت می شود.

دهقانی با اشاره به اینکه همچنان تعداد بسیاری از مردم در چادر زندگی می کنند، گفت: متاسفانه برای اسکان موقت مردم فکری جدی نشده بود و مردم در شرایط بد آب و هوایی در شرایط سختی قرار دارند و حتی برخی مجبور هستند در به سقف های ترک خورده پناه ببرند چرا که نمی توان در این شدت سرما در چادر زندگی کرد. بارها به مسئولین هشدار داده ایم که به داد این مردم برسند اما همچنان امروز و فردا می کنند. مردم این توقع را ندارند که یک شبه خانه هایشان بازسازی شود، آنها تنها خواهان محل امنی هستند تا در امنیت باشند و بتوانند فصل سرما را پشت سر بگذارند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در این مدت بیشتر از ۴ زلزله بزرگتر از ۵ ریشتر در منطقه اتفاق افتاده است. بر اساس گزارشات منطقه ورزقان و هریس بر روی گسل جوانی قرار دارد که به تازگی فعال شده است اما تاکنون مطالعاتی در منطقه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه شهر ورزقان ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در جریان زلزله به ۶۰ روستای اطراف خسارت وارد شد که متاسفانه اسکان موقت و دائمی مردم در این مناطق به کندی انجام می شود، در مورد ادعای رحیمی، معاون اول رئیس جمهور که گفته بود در مدت ۲ ماه تمام منطقه بازسازی خواهد شد، گفت: این ادعا ها نشدنی است. به گمان من آقای رحیمی احساساتی شده بود و به جای اینکه بگوید ما در کنار مردم هستیم و مردم نگران نباشند، این حرف ها را زد. کجای دنیا می توان ۲ ماهه یک شهرستان را بازسازی کرد؟!

دهقانی در مورد بازخورد این اظهارات در میان مردم منطقه گفت: مدیریت و بازسازی مناطق زلزله زده مراحل مشخصی دارد. اسکان اضطراری، اسکان موقت و اسکان دائم. آقایان در شرایط موجود اسکان موقت را کنار گذاشتند و غافل شدند و این باعث شده است که مردم به دلیل تصمیمات مسئولان به سختی و رنج بیافتند.