به گزارشافکارنیوزبه نقل از تابناک، بحران ارزی پیش آمده در ایران و واگرایی نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ ارز مرجع در ماه‌های اخیر منجر به بروز معضلاتی برای صادرکنندگان هندی و در نتیجه کاهش صادرات هند به ایران شده است.

نشریه بیزینس استاندارد در مطلبی با اشاره به این موضوع نوشته است که بر اساس آمار منتشره از سوی شورای توسعه صادرات صنعتی هند، از ماه آوریل تا سپتامبر سال میلادی جاری صادرات کالاهای صنعتی هند به ایران به میزان ۳۵ درصد معادل ۲۰۵.۳۳ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است در حالی که سال گذشته این رقم برابر با ۳۱۵.۷۹ میلیون دلار بوده است.

این گزارش با اشاره به بحران ارزی ایران آورده است که از ماه آگوست ارزش ریال ایران بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و در پی این امر بروز معضلاتی در گشایش اعتبار برای واردکنندگان ایرانی منجر به کاهش صادرات شرکای مهم تجاری ایران به این کشور شده است.

در پی بروز این مشکلات و مشکلات مشابه برای نقل و انتقال مالی که ناشی از تحریم‌های مالی آمریکا بوده است، در ماه دسامبر رزرو بانک هند از مکانیسم " واحد یکپارچه کلر آسیایی " برای انجام مبادلات با بانک‌های ایرانی استفاده کرده است. اما به دلیل مراودات تجاری در حوزه انرژی و وابستگی صنایع هند به نفت ایران، دو کشور از ماه فوریه اقدام به استفاده از روش مبادلات پایاپای روی آوردند.

بر اساس این گزارش، طبق توافقات جدید دو کشور در حوزه تجارت، ۵۵ درصد از ارزش نفت وارداتی از ایران را به یورو تبدیل و از طریق بانک بانکاسیای ترکیه به ایران منتقل می‌کند. ۴۵ درصد باقی مانده از پول نفت ایران از طریق «یو سی او» بانک به روپیه تبدیل می‌شود و این روپیه برای پرداخت هزینه کالاهای صادراتی هند به ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و دارای مشابه داخلی در ایران بر اثر توقف گشایش اعتبار، منجر به کاهش صادرات کالاهای صنعتی هند به ایران شده است. رئیس سابق فدراسیون صادرات هندوستان در این خصوص گفته است: بر اثر بحران ارزی در ایران و توقف ثبت سفارشات برخی کالاها، خریداران کالاهای هندی در ایران کاهش یافته است.