به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از شبکه خبری راشاتودی، سایت افشاگر ویکی‌لیکس به تازگی اسنادی از کمیسیون اروپا منتشر کرده که نشان می‌دهند سیاستمداران آمریکایی علیه این سایت تحریم‌هایی غیررسمی و بدون مصوبه دادگاه اعمال کرده‌اند.

به نوشته سایت ویکی‌لیکس، در این اسناد، شرکت «مسترکارد یوروپ» تأیید کرده است «دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا به نامهای ژوزف لیبرمن و پیتر کینگ با شرکت مسترکارد در آمریکا وارد مذاکره شده‌اند.»

بر اساس اسناد منتشر شده، لیبرمن که در آن زمان ریاست کمیته اطلاعات مجلس سنا را به عهده داشته با لحنی افتخارآمیز گفته است شرکت بازرگانی الکترونیکی چند ملیتی «آمازون» را تحریک کرده تا از ارائه خدمات به سایت ویکی‌لیکس خودداری کنند.

شرکت مسترکارد در سندی مورخ دسامبر سال ۲۰۱۰ درباره تصمیم برای پیوستن به تحریم مالی ویکی‌لیکس اعلام کرده این شرکت «هیچ تماسی با مقامات دولتی نداشته و بنابراین اقدامی بنا به درخواست مقامات دولتی اقدامی انجام نداده است.»

اسناد افشا شده نشان می‌دهند شرکت مسترکارد گفته است هر گونه ارتباط با نهادهای مرتبط با کشوری که جان هزاران نفر را در جنگ عراق و افغانستان به بازی گرفته، بر حیثیت این شرکت لطمه وارد می‌کند؛ به گفته مسترکارد: هر گونه وابستگی با سازمان‌هایی که باعثوارد آمدن لطمه به منافع ملی کشورهای شرکت‌کننده در جنگ‌های عراق و افغانستان شده و باعثشده‌اند زندگی انسان‌ها همواره در معرض خطر قرار گیرد موجب وارد آمدن آسیب به نگرش مردم نسبت به مسترکارد خواهد شد.

علی‌رغم این اسناد افشا شده ویکی‌لیکس نشان می دهند بانک آمریکا، VISA، شرکت مسترکارد، شرکت پرداخت اینترنتی PayPal و Western Union تمامی خدمات مالی به سایت افشاگر ویی لیکس را به مدت ۷۲۵ روز قطع کرده‌اند.

سایت ویکی‌لیکس گفته است این تحریم‌ها که طبق قوانین کشور آمریکا کاملاً بی‌اساس هستند، باعثشده‌اند ۹۵ درصد از درآمدهای این سایت تباه شوند.

خبرهای مرتبط با سایت افشاگر ویکی‌لیکس در مرداد ماه سال جاری به اوج رسید که «جولیان آسانژ»، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس پس از آنکه دادگاهی در انگلیس حکم به استردادش به کشور سوئد داد پناهنده سفارت اکوادور در انگلیس شد.

جولیان آسانژ در کشور سوئد به آزار جنسی متهم شده بود اما به کشور انگلیس پناهنده شد که دادگاهی در این کشور حکم داد وی باید به سوئد مسترد شود. پس از این حکم آسانژ به سفارت اکوادور پناه برد.

آسانژ گفت از آن هراس داد که در صورت عودت به سوئد به مقامات آمریکا تحویل داده شود زیرا سایت افشاگر وی اسناد متعددی از سفارت‌خانه‌های آمریکا افشا کرده و باعثایجاد دردسر برای سران کاخ سفید شده است.

یکی از مطالب افشاشده در اسناد ویکیلیکس، ابراز تمایل یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به مواضع ایالات متحده و همپیمانان غربیاش علیه برنامه هستهای ایران بود.