به گزارش افکارنیوزبه نقل از العالم، در حالی که کشورهای عربی گفتند که تنها می‌توانند برای شهدای غزه اشک بریزند و اقدام دیگری نمی‌توانند انجام دهند، موشک‌ها و سلاح‌های ایرانی در غزه برای اولین بار پس از سه دهه تل‌آویو و قدس اشغالی را هدف قرار دهد، آنها اکنون دنبال آن هستند که ایران را زیر سوال برده و از موقعیت‌های پیش آمده در این زمینه سوء استفاده کنند.
قطر که امیرش نقش دست اولی در ترور احمد الجعبری و حمایت بی‌دریغ از رژیم صهیونیستی داشته و دارد، اکنون شبکه خبری الجزیره را مامور کرده تا در نقش یک بازجو از سران جنبش حماس بازخواست کنند که آیا آنها به ایران در قبال دریافت سلاح، تضمین‌هایی داده‌اند، یا نه؟
از آنجایی که خود شیخ قطری در سفر اخیرش به غزه در قبال کمک مالی به دولت حماس در غزه خواستار قطع ارتباط آنها با ایران شده بود، این انتظار را داشته که جمهوری اسلامی ایران نیز همین رویکرد را در برابر مقاومت داشته باشد.
خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس که این روزها به دلیل مواضعش در مورد سوریه مورد انتقاد برخی طرف‌ها قرار دارد با حضور در برنامه «فی العمق» شبکه الجزیره یک بازجویی نفس‌گیر را در برابر مجری این شبکه پس داد که هدف اول و آخر آن حمله به ایران، محور مقاومت و تبری جستن حماس از نظام سوریه بود.
مجری الجزیره با طرح سوالات هدفمند، بر آن بود تا از مشعل این اعتراف صریح را بگیرد که جمهوری اسلامی ایران در قبال کمک به مقاومت فلسطین، از حماس امتیازاتی از جمله در مورد سوریه گرفته باشد که در همه موارد این رهبر حماس آنها را رد کرد.
هر چند در این مصاحبه ملاحظاتی از نحوه پاسخ‌گویی مشعل وجود دارد مانند اینکه آنها خواستار دمکراسی در سوریه هستند با برخی تحولات دیگر در جهان عرب تضاد کامل دارد، اینکه چرا مشعل و دوستان او به کشور غیر دمکراتی مانند قطر می‌روند و یا اینکه چرا تاکنون در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم در بحرین هیچ موضعی اتخاذ نکرده و در نهایت چرا در برابر دزدیده شدن انقلاب مردم یمن توسط آمریکا و عربستان سعودی مهر سکوت بر لب زدند؛ اینها همه سوالاتی است که باید رئیس دفتر سیاسی حماس در فرصت مقتضی به آن پاسخ گوید:
در اینجا متن این گفت‌وگو بدون هیچ قضاوتی جهت مطالعه در اختیار خوانندگان گرامی قرار می‌گیرد:
فرض کنید که حماس حمایت مالی دریافت کرده، کمک‌های مالی از کشورهای عربی و اسلامی برای همه فلسطینیان از جمله حماس و گروههای مقاومت ارسال می شود و کسی نمی گوید من بیشتریا کمتر کمک کردم و شکی وجود ندارد که کشورهای عربی بیشتر از همه دنیا برای ما کمک مالی ارسال کرده اند مسلمانان هم کمک مالی می کنند که نمی خواهم نامی ببرم ونمی توان گفت این حمایتها فقط از مردم یا دولتها بوده، اموال کشورهای عربی و مسلمان پاکتر از سایر مالهاست هرچند ما از کمک دولتها بیشتر استقبال می کنیم زیرا همه این حمایتها متعلق به پایداری مردم ما و حمایت از گزینه مقاومت است.
خالد مشعل افزود: حماس هم از حمایت های رسمی کشورهای عربی و اسلامی بهره مند می شود و هم کمک های مردم کشورهای عربی و اسلامی را دریافت می کند.

مشعل در پاسخ به این سئوال که آیا سلاح‌ها فقط ایرانی بوده و حماس با این سلاح پیروز شده است؟ گفت: سلاح های مورد استفاده در جنگ دو بخش بود بخشی از آن را جوانان اهل غزه ساخته بودند، به خدا سوگند قدرت جوانان مقاومت در ابداع و ابتکار و ساخت ساده ترین اشیا همه از مقدارت الهی است الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا این ابداع است. موشک ام ۷۵ که به قدس و تل آویو شلیک شد موشکی کاملا فلسطینی بود که درغزه ساخته شده بود، موشک‌های فجر هم شلیک شد و بخشی از سلاح‌های ما بود اما بخشی از موشکها محلی ساز بود و بدون شک بخشی نیز متعلق به ایران بود و این حقیقتی است که البته خداوند نیز گفته انصاف داشته باشید، این واقعیت‌هایی است که نمی‌توان نادیده گرفت و من با امانتداری می‌گویم هرکسی که از ما حمایت کند یا سلاحی ارسال کند از او تشکر می‌کنیم. در دوره جنگ، ارتباطات مختلفی داشتیم درگیری اصلی در غزه است اما درگیری های سیاسی در قاهره و سایر اماکن نیز وجود دارد. ما از همه حمایت های مالی و نظامی سراسر دنیا حتی کشورهایی غیر از کشورهای عربی و اسلامی استقبال می‌کنیم به شرط اینکه مشروط نباشد.
وی افزود: حماس در طول تاریخ حیات خود که ۲۵ سال از آن می گذرد تاکنون هرگز حمایت مشروطی دریافت نکرده
خالد مشعل در خصوص مشروط بودن حمایت ایران گفت: آیا اگر حمایت مالی و نظامی ایران مشروط بود ما در بحران سوریه اینگونه اقدام می‌کردیم و با آنها مخالفت کرده و سوریه را ترک می‌کردیم زیرا از مردم سوریه جانبداری کردیم بدون اینکه وارد درگیری جدیدی شویم ما در مسائل دیگران دخالت نمی‌کنیم.
مشعل با تاکید بر حمایت از مردم سوریه و مردم دیگر کشورهای اسلامی و عربی برای رسیدن به آزادی، کرامت و دموکراسی گفت: ما با هرگونه راهکار امنیتی و نظامی که به کشتار مردم منجر شود مخالف هستیم!
وی با اشاره به تحت الشعاع قرار گرفتن روابط حماس با ایران گفت: بحران سوریه این روابط را متاثر کرده و اما نمی‌خواهم از میزان آن سخن بگویم اما این به معنای قطع رابطه نیست ما با کسی قطع رابطه نمی‌کنیم، ما دارای اصولی هستیم و امکان ندارد هیچ حمایت مالی و نظامی مشروط را بپذیریم و اگر از حماس بخواهند دست از جانبداری از مردم بردارد و از ظالم حمایت کند و پوششی بر جنایت‌ها بگذارد؛ این جنبش هرگز نخواهد پذیرفت و تسلیم نخواهد شد زیرا با ارزش‌ها و اصول ما در تضاد است.
رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه در پاسخ به سوالی با این عنوان که آیا ایران ادامه ارسال کمک‌ها را منوط بر حمایت از رژیم سوریه دانسته و شما مخالفت کرده‌اید؟ پاسخ داد:
مردم عادت دارند در صورت پذیرفتن حمایتی شرط طرف مقابل را بپذیرند، اما حماس به دو دلیل هرگز چنین اقدامی نکرد، زیرا روابط حماس با دیگران از ابتدا بر اساس احترام متقابل بوده و قواعدی برای روابط خود با دیگران دارد و به هیچ طرفی اجازه دخالت نمی‌دهد و کسی جرات نمی‌کند دخالت کند و منبع تصمیم گیری‌های این جنبش شورا و دفتر سیاسی آن است.
و دليل دوم اين است كه طرفي كه از حماس و مقاومت حمايت ميكند پيش از اينكه اين حمايت نفعي براي حماس داشته باشد در وهله اول خود طرف از آن بهره مند مي شود زيرا اين جنبش داراي وجهه خوبي است و فلسطين نيز مساله مقدسي است و طرفي كه از آن حمايت مي كند خود نيز بهرهمند مي شود .