افكار نيوز - توليد ۱۲ قلم داروي نوتركيب ضدسرطان تا پايان سال

۱۰ تا ۱۲ قلم داروی شیمی درمانی نوترکیب و یک قلم دارو ویژه درمان نازایی تا پایان سال در کشور تولید می‌شود.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» با اعلام این خبر گفت: مراحل دستیابی به دانش و تولید این داروها شامل داروهای درمان ام. اس، شیمی درمانی، نازایی و داروهای درمان بیماری‌های قلبی و ریوی نهایی شده و هم‌اکنون در مرحله صدور مجوز برای آنها قرار داریم. دکتر احمد شیبانی درباره تولید داروهای مورد نیاز بیماران نابارور با بیان این که از سال‌ها قبل بخشی از داروی این بیماران در داخل تولید می‌شود، افزود: از آنجا که نازایی جزو بیماری‌های خاص محسوب نمی‌شود، براین اساس داروهای این بیماران بسیار گران بوده و همه سعی ما گنجاندن این مسئله در یارانه‌ها است.

به گزارش افکار به نقل از روزنامه ایران، ‌ به علاوه داروی جدید FSH برای درمان نازایی هم تا پایان سال تولید خواهد شد.
وی با اعلام بازنگری ضوابط، مقررات و آئین‌نامه‌های تولید داروهای بایوتکنولوژی و نوترکیب به منظور تسهیل روند تولید آنها اظهار کرد: براین اساس به واردکننده‌های دارو گفته‌ایم که برنامه‌های وزارت بهداشت صرفاً واردات نامحدود دارو نیست و تصمیم داریم شرکت‌ها را به سمت تولید داروهای وارداتی با همان شکل و کیفیت اصلی هدایت کنیم.
وی توضیح داد: بنابراین شرکت‌های وارداتی دارو می‌توانند داروهای وارداتی خود را تحت لیسانس، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با صنعت داروسازی یا در کارخانه شرکت خود تولیدکنند و وزارت بهداشت هم با ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها از سوی بانک‌ها روند تولید داروها را تسهیل خواهد کرد.
به گفته شیبانی در این زمینه هماهنگی و مکاتبه با بانک مرکزی انجام شده است و در حال پیگیری هستیم تا حتماً منابع و مراجع اقتصادی وام‌هایی بابهره کم به این شرکت‌ها ارائه دهند.
وی گفت: هم اکنون قرارداد تولید تحت لیسانس برای یک نوع داروی صرع که به نام «برند» وارد کشور شده و ژنریک آن هم در داخل ساخته می‌شود بسته شده است.
۱۵ پروژه ساخت داروی
گران قیمت کلید خورد
۱۵ پروژه ساخت و تولید داروی جدید در کشور که بیشتر داروهای گران قیمت وارداتی مثل داروی ضدسرطان و فاکتورهای خونی است آغاز شد.
مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت هم با اعلام این خبر گفت: امیدواریم این پروژه‌ها تا سه سال آینده به نتیجه نهایی برسد.

/ ب.