۵ دوربین کامپکت برتر سال دنیا
افکارنیوز

: ‌ منظور ما از «دوربین کامپکت زوم» دوربین های کوچک غیر قابل تعویض لنز می باشد. در این مقاله با نقاط قوت این ۵ دوربین را آورده ایم.

* کانن Power Shot G ۱۵

* المپیوس XZ - ۲

* پاناسونیک Lumix DMC - FZ۲۰۰

* پاناسونیک Lumix DMC - ZC۲۰

* سونی Cyber Shot RX - ۱۰۰



۱ - کانن Power Shot G۱۵

۴۴۹ دلار

سری G کانن یکی خاطره انگیزترین بخش های دوربین های کامپکت بازار می باشد که با دوربین G۱ در سپتامبر ۲۰۰۰ معرفی شد. آخرین مدل از این سری، دوربین G۱۵ دارای زوم ۲۸-۱۴۰mm با دیافراگم سریع F۱.۸-۲.۸ و سنسور CMOS نوع ۱/۱.۷ ۱۲.۱MP می باشد. دوربین عکاسی G۱۵ واجد رنج ISO ۸۰-۱۲۸۰۰، ضبط full HD در ۲۴fps با صدای استریو و میکروفون داخلی است.

قابلیت های کلیدی دوربین G۱۵

* سنسور CMOS ۱ ۱۲ مگاپیکسل(۷.۴*۵.۶mm)

* زوم ۲۸-۱۴۰mm با دیافراگم F۱.۸-۲.۸ به همراه لرزشگیر عکس استاپی

* صفحه نمایش Pure Color ll G ۹۲۰k داتی ۳

* ISO ۸۰-۱۲۸۰۰

* ضبط RAW + RAW + JPEG

* ضبط ویدئو ۱۰۸۰P

* منظره یاب اپتیکال

در تست ها دریافتیم که لنز دوربین دیجیتال G۱۵ بسیار بلند اما به طور چشمگیری درخشان و سریع می‌باشد که البته همین موضوع نیز می تواند مهمترین نقطه رقابتی دوربین نیز باشد چه در قیاس با گذشتگان خود و چه در قیاس با رقبای سرسخت خود. دیافراگم باز F۱.۸-۲.۸ در ترکیب با زوم مفید ۲۸-۱۴۰mm به معنای انعطاف پذیری بالایی در شرایط کم نور می‌باشد که شما را به گرفتن عکسهای با ISO پایین و یا سرعت های شاتر سریع برای جلوگیری از ایجاد نویز و یا تاثیرات تکان دست قادر می سازد.

- دوربین دیجینتال G۱۵ دارای تعداد زیادی از کنترل های خارجی مفید با لنز غیر معمول سریع F۱.۸-۲.۸ و زوم مفید ۲۸-۱۴۰mm می باشد

- بر خلاف دوربین قبلی(G۱۲) و برخی از رقبا، دوربین دیجیتال کانن G۱۵ از LCD پشت ثابت بهره می برد که این موضوع موجب آن شده است که کانن G۱۵ به مراتب از دوربین G۱۲ کوچکتر باشد در حالیکه دارای لنز به مراتب سریع تری از G۱۲ می باشد.

در جنبه های دیگر دوربین عکاسی کانن G۱۵ بنا بر سری G دارای ساختار بدنه ی بسیار مستحکمی می باشد. این نمونه ی آخر از سری G هم چون همیشه دارای کنترل های دستی مستقیم بسیاری می‌باشد اما از لحاظ حجم بدنه کاملاً باریک تر از سنت همیشگی دوربین های سری G می‌باشد. این مهم با تصمیم کانن مبنی بر استفاده از یک صفحه نمایش ثابت مسیر شده است که اگرچه از انعطاف پذیری دوربین به هنگام عکسبرداری های خاص کاسته است اما در قیاس با مدلهای قبلی بر میزان قابل حمل بودن دوربین افزوده است.

ثبت جزئیات در ISO پایین فوق العاده می باشد و لنز ۲۸۰-۱۴۰mm نیز عملکرد عالی دارد که در ضمن از سیستم لرزشگیر عکس تاثیر گذاری نیز بهره می برد که در تست های ما موجب ایجاد عکسهایی شارپ در سرعت شاتری هم چون ۱/۱۵ثانیه در زوم کامل شد که به خودی خود شگفت انگیز می باشد. دوربین عکاسی G۱۵ در حساسیت ها بالاتر دچار نویز جدی خواهد شد که در ۳۲۰۰ و ۶۴۰۰ بسیار آزار دهنده می باشد اما در همین میزان ها نیز کیفیت عکس دوربین برای چاپ کوچک و یا اینترنت مناسب می باشد.

در کل G۱۵ دوربین فوق العاده ای می باشد که کاربری آن بسیار دلپذیر است. این دوربین برای افرادی که به یک کامپکت برای مقاصد کلی نیاز دارند تعداد زیادی از کنترل های دستی را به همراه کیفیت عکس بالایی را به ارمغان می آورد.

نقطه قوت: ارگونومیک و دستگیری فوق العاده در بدنه ای قابل حمل و کوچک، منظره یاب اپتیکال، کیفیت عکس بالا و اجرای مناسب

نقطه ضعف: عدم وجود صفحه نمایش متحرک، عدم وجود هر گونه کنترل دستی در حالت ویدئو.



۲ - المپیوس XZ - ۲

۴۲۳ پوند / ۵۹۹ دلار

دوربین المپیوس XZ - ۲ در پی XZ - ۱ ارائه شد و دارای تعداد زیادی از اصلاحات اساسی نیز نسبت به آن می باشد. دوربین دیجیتال XZ - ۲ از سنسور CMOS ۱۲MP بسیار مدرن تر، دستگیره ی جانبی بهتر، صفحه نمایش لمسی زاویه دار و گردونه ی در حالتی کنترل به دور لنز خود بهره می برد اگرچه دوربین دیجیتال الیمپوس XZ - ۲ از همان لنز دوربین قبلی بهره می برد اما همین لنز ۲۸-۱۱۲mm با دیافراگم سریع F۱.۸-۲.۵ نیز به قدر کافی تاثیر گذار و مناسب است.

قابلیت کلیدی الیمپوس XZ - ۲

* سنسور CMOS BSI ۱/۱.۷ ۱۲.۱MP(۷.۴*۵.۶mm)

* لنز ۴X ۲۸-۱۱۲mm با F / ۱.۸-۲.۵

* ISO ۱۰۰-۱۲۸۰۰

* صفحه نمایش ۹۲۰K داتی ۳

* ضبط RAW، JPEG، JPEG + RAW

* ضبط فیلم ۱۰۸۰P

* گردونه ی کنترل قابل تنظیم جلو

ما هنوز موفق به تست دوربین جدید المپیوس نشده ایم اما تا پیش بررسی آن به طور رسمی، در فواصل متعددی آنرا استفاده کرده ایم و در این روزها که بازار تولیدات دوربین‌های این چنینی به شدت شلوغ می باشد، دوربین عکاسی الیمپوس XZ - ۲ یکی از هیجان انگیزترین دوربین ها برای ما بوده است. XZ - ۱ دوربین فوق العاده بود که به هنگام بررسی آن در ۲۰۱۱ به آن مدال طلای خود را دادیم مدالی که ناشی از لنز فوق العاده صفحه نمایش با کیفیت، ارگونومیک عالی و کیفیت عکس بالای آن بود. و اکنون دوربین عکاسی XZ - ۲ در بسیاری از جنبه های به نسبت مدل قبلی بهبود یافته است و واجد بسیاری از گزینه های قابل تنظیم ای می باشد که ما بروی سری PEN المپیوس دیده ایم.

- دوربین الیمپوس XZ - ۲ برای یک دوربین کامپکت بودن کاملاً بزرگ به نظر می رسد اما دستگیره ی آن استحکام بالایی به احساس دستگیری دوربین می هد، گردونه ی فرمان دور لنز نیز قابل تنظیم می باشد.

- پشت دوربین دیجیتال الیمپوس XZ - ۲ توسط صفحه نمایش۳ آن اشغال شده است در این تصویر شما هم چنین می توانید فلش کوچک داخلی دوربین الیمپوس XZ - ۲ را نیز ببینید.

در حالیکه الیمپوس XZ - ۱ از سنسور CCD ۱۰ مگاپیکسلی بهره می برد، دوربین عکاسی XZ - ۲ برپایه ی سنسور CMOS ۱۲ مگاپیکسلی ساخته شده است. البته جهش زیادی از جنبه ی پیکسل‌ها ایجاد نشده است اما با این سنسور جدید قابلیت هایی هم چون ضبط ۱۰۸۰P و رنج ISO گسترده تر مهیا شده اند. به احتمال زیاد این سنسور همان سنسوریست که نیکون از آن در P۷۷۰۰ استفاده کرده است. از جنبه ی ارگونومیکی دوربین دیجیتال XZ - ۲ دارای خط کاربری دو گانه ی گردونه ی کنترل ای مشابه مدل قبلی می باشد اماگردونه ی فرمان مقابل دوربین قابل تنظیم می باشد. دوربین عکاسی الیکپوس XZ - ۲ فاقد LCD OLED دوربین قبلی است اما این صفحه ی ۹۲۰K داتی یکی از بهترین صفحه نمایش های موجود در این کلاس می باشد که قابلیت زاویه دار شدن را نیز داراست.

اگرچه ما هنوز نتوانسته ایم دوربین XZ - ۲ را در دنیای واقعی و استودیو تست کنیم اما احساس کلی ما در مورد آن بسیار مثبت می باشد چه از جنبه ی کیفیت عکس و چه از لحاظ ارگونومیکی به همین دلیل ما این دوربین را به کسانی که به دنبال یک کامپکت با کیفیت می باشند پیشنهاد می کنیم.

نقطه قوت: لنز سریع، سنسور ۱۲MP CMOS، ارگونومیک فوق العاده و کیفیت عکس بالا

نقطه ضعف: رنج نه چندان بلند زوم و قیمت اندکی بالای دوربین



۳ - پاناسونیک Lumix DMC - FZ۲۰۰

۴۳۹ پوند / ۵۴۹ دلار

FZ۲۰۰ ۱۲MP، رهبر بخش دوربین های دیجیتالی کامپکت سوپر زوم پاناسونیک می‌باشد که از لنز F۲.۸ در تمام رنج ۲۵-۶۰۰mm خود بهره می برد. دوربین سال گذشته FZ ۱۵۰(که ما بسیار دوست اش داشتیم) دارای لنز F۲.۸-۵.۶ بود پس دوربین پاناسونیک FZ۲۰۰ حداقل از این جنبه نسبت به آن بسیار بهبود یافته است و این روشنایی مضاعف تفاوت بسیار آشکاری را در تمام فواصل کانونی دوربین ایجاد خواهد کرد.

قابلیت های کلیدی FZ۲۰۰

* سنسور ۱۲ MP MOS با حساسیت بالا

* لنز ۲۴X ۲۵-۶۰۰mm با F۲.۸ در تمام رنج فاصله ی کانونی

* EVF۰.۲ با ۱۳۱۲K دات

* LCD بدون زاویه دید۴۶۰ داتی۳

* ISO ۱۰۰-۶۴۰۰

* ضبط JPEG + RAW, RAW

* ضبط ویدئو ۱۲۰fps(HD) و ۲۴۰fps(VGA)

* ضبط ۶۰P ۱۰۸۰ در AV CHD یا MP۴

* عکسبرداری پی در پی ۱۲fps

دیافراگم ثابت و مدام F۲.۸ کاملاً دوربین را در بین تمامی هم راه هایش بر جسته می سازد به خصوص در شرایط نوری ضعیف تا در عکسبرداری فواصل تله. دیافراگم باز دوربین به شما امکان عکسبرداری با حساسیت پایین یا سرعت شاتر بالا را به راحتی خواهد داد. ما در قسمت های بیرونی خود به این نتیجه رسیدیم که دیافراگم باز دوربین در بیشتر مواقع ما را از انتخاب ISO بالا بی نیاز می کرد.

- لنز ثابت دوربین دیجیتاال پاناسونیک FZ۲۰۰ دارای رنج ۲۵-۶۰۰mm و دیافراگم ثابت F۲.۸ در تمام این فاصله می‌باشد.

- پاناسونیک FZ۲۰۰ از منظره یاب الکترونیکی داخلی بهره می برد که دارای کفشک و میکروفون استریو نیز می باشد در سمت راست آن نیز گردونه ی حالات دوربین کاملاً مشخص است.

این خبر بسیار خوبی است به این علت که اگرچه کیفیت عکس دوربین در حد پایین ISO بسیار مناسب می باشد اما با بالا رفتن میزان حساسیت آن عکس ها به شدت دچار نویز می‌گردند و در میزان بالاتر از ۱۶۰۰ جزئیات تصویری کاملاً از نویز تصویر آسیب می بینند. البته اگر بدنبال چاپ کوچک و یا انتشار عکس بروی اینترنت هستید جای نگرانی وجود ندارد. در ضمن دوربین دیجیتال پاناسونیک FZ۲۰۰ دارای ضبط RAW نیز می باشد که برای ادیت پس از عکس شما را بی نیاز می سازد. عکسبرداری فرمت RAW دوربین در بین رنجISO ۱۰۰-۴۰۰ تجربه‌ی عکاسی فوق العاده ای را برایتان رقم می زند.

در کنار اینها شارپنس لنز دوربین دیجیتال FZ۲۰۰ نیز بسیار بالاست. با توجه به دیافراگم باز FZ۲۰۰ و رنج زوم بلند آن ما هیچ گونه نگرانی در مورد عکاسی روزانه در مورد این دوربین نداریم. البته دوربین های زیادی با رنج بالاتر از این دوربین وجود دارند(مانند P۵۱۰ نیکون تا رنج ۱۰۰۰mm) اما در زمینه قابلیت ها، تنوع و اجرای کلی دوربین عکاسی FZ۲۰۰ یکی از بهترین سوپر زوم‌های موجود می باشد و این دوربین توصیه ما به کاربران پر سفر می باشد.

نقطه قوت، لنز سریع و قدرتمند و ثابت F۲.۸، ارگونومیک عالی چه در عکس و چه در فیلم، لرزشگیر عکس تاثیر گذار، کیفیت عکس فوفق العاده به همراه گزینه RAW

نقطه ضعف: کیفیت عکس پایین در ISO بالاتر از ۸۰۰، عدم کارایی ISO ۶۴۰۰، عدم وجود سوییچ اتوماتیک EVF / LCD

لینک * بررسی کامل FZ۲۰۰ * گالری عکس FZ۲۰۰



۴ - پاناسونیک Lumix DMC - ZS۲۰

۲۲۹ پوند / ۲۴۹ دلار

پاناسونیک کمپانی بود که چیزی را که ما امروز به عنوان شاخه ی زوم سفری در دسته ی دوربین های کامپکت می شناسیم، در ابتدا تعریف کرد و آخرین دوربین خود این کمپانی در این بخش دوربین عکاسی کانن ZS۲۰ می باشد. این رهبر جدید بخش زوم مسافرتی پاناسونیک دارای لنز زوم ۲۰X با پوشش ۲۴-۴۸۰mm، GPS داخلی، سنسور ۱۴MP MOS ضبط ۱۰۸۰P۶۰ و عکس برداری پی در پی ۱۰fps می باشد.

قابلیت کلیدی DMC - ZS۲۰

* سنسور MOS ۱۴.۱MP

* لنز ۲۰X با پوشش ۲۴-۴۸۰mm و دیافراگم F۳.۳-۶.۴

* صفحه نمایش ۴۶۰K داتی ۳

* ISO ۱۰۰-۱۶۰۰

* ضبط ویدئو ۱۰۸۰ ۶۰P در AVCHD یا MP۴

* عکسبرداری پی در پی ۱۰fps

* GPS داخلی

این دوربین جدید دارای قابلیت های فوق العاده ای می باشد که در راس آنها لنز زوم بلند ۲۰X قرار دارد. برای عکاسی مسافرتی یا عکاسی ببین و بگیر روزانه، سخت بتوان دوربینی را پیدا کرد که دوربین دیجیتال ZS۲۰ را کنار بزند. اگر شما قصد عکاسی از عروسی یا مراسم را دارید توصیه‌ی اکید ما این است که همه چیز را در اختیار ZS۲۰ بگذارید. دوربینی که بر خلاف اندازه ی کوچک و جیبی خود کارهایی بزرگ انجام می دهد.

- دوربین عکاسی کانن ZS۲۰ یک زوم مسافرتی بسیار باریک می باشد که از لنز ۲۰X و GPS داخلی بهره می‌برد.

- در پشت آن LCD ۳.۰ ۴۶۰K داتی و تعداد کمی از دکمه ها قرار دارند.

ما به هنگام استفاده از این دوربین شدیداً تحت تاثیر قدرت سازگاری بالای آن قرار گرفتیم اما به همان میزان نیز تحت تاثیر قابلیت هایی هم چون GPS قرار گرفتیم. در حالیکه که بسیاری از دوربین های GPS تنها مسیر حرکت شما را ثبت می کنند GPS داخلی این دوربین جدید پاناسونیک دارای نقشه بسیار مفید نود کشور نیز می باشد. این GPS مکان شما در نقشه را نشان می دهد و در اطراف شما مراکز موجود مهم را نیز راهنمایی می کند. البته این قابلیت مثل همیشه کمی پر مصرف نیز می باشد.

در کنار ان دوربین عکاسی پاناسونیک ZS۲۰ دارای ضبط ویدئو بسیار عالی نیز می باشد و درکل باید گفت که پاناسونیک ZS۲۰ دوربین ببین و بگیر بسیار تاثیر گذاری می باشد.

زیاد گفته ایم که ما حالت Auto i پاناسونیک را خیلی دوست داریم. اگر شما هیچ گونه ایده‌ای در مورد کنترل دوربین ندارید با خیال راحت می توانید همه چیز را به این حالت جذاب و مفید بسپارید. البته دوربین پاناسونیک ZS۲۰ دارای محدودیت نوردهی دستی، عدم وجود فرمت RAW، پیگیری NB ویا فوکوس دستی می باشد.

قدرت اصلی دوربین تنوع و سازگاری بالای آن است اما کیفیت عکس آن چیز بسیار برجسته‌ای نمی باشد.

نقطه قوت: رنج زوم بلند، عملکرد بسیار ساده، حالت iAuto مفید، ثبت ۱۰fps و GPS بسیار پر قابلیت

نقطه ضعف: کیفیت عکس متوسط، کنترل های دستی محدود، LCD کم رزولوشن(در قیاس با رقبایش)



سونی Cyber Shot RX۱۰۰

بالاخره رسیدیم به محصول پر سر و صدای سونی. دوربین RX - ۱۰۰ که بر پایه ی سنسور قدرتمند نوع یک ۲۰MP CMOS و لنز با لرزشگیر عکس F۱.۸-۴.۹ معادل ۲۸-۱۰۰mm ساخته شده است. باقی خصوصیات این دوربین نیز به حد کافی تاثیر گذار می باشند. LCD ۳ ۱.۲m داتی(رزولوشن VGA اما با بهره گیری از تکنولوژیWhite Magic سونی در جهت روشنایی و شفافیت عالی و بهبود عمر باتری)، ضبط فیلم ۱۰۸۰p ۶۰ یا ۱۰۸۰i با توانایی ضبط ۱۷MP در حین فیلم. تمام اینها به طور شگفت انگیزی در بدنه ای فوق العاده باریک و کوچک برایتان عرضه شده اند.

قابلیت های اصلی RX - ۱۰۰

* سنسور CMOS Exmor ۱ ۲۰.۹MP(۱۳.۲*۸.۸)

* لنز F۱.۸-۴.۹۲۸-۱۰۰mm با لرزشگیر عکس ساخت کمپانی Carl Zeiss از نوع * Vario - Sonnar

* LCD White Magic ۱.۲M داتی ۳

* ISO ۱۲۵-۶۴۰۰(قابل ارتقا به ۱۰۰-۲۵۶۰۰ / ۸۰ با بهره گیری از کاهنده ی نویز چند فریمی)

* ضبط RAW، JPEG و RAW + JPEG

* ضبط ۱۰۸۰p۶۰،(AV CHD / با گزینه MP۴(۵۰P در PAL)

* ۱۰fps عکسبرداری پی در پی در حالت تقدم سرعت دوربین دیجیتال RX ۱۰۰ فوق العاده تاثیر گذاری می باشد بیشتر به این علت که سونی آنرا به تعداد زیادی از تکنولوژیهای برتر روز مجهز کرده است. سنسور دوربین دیجیتال سونی RX۱۰۰ دو بار فضای سطح سنسور EXR نوع ۲/۳ دوربین X۱۰ فوجی فیلم و ۳ برابر سنسور نوع ۱/۱.۷ باقی دوربین های کامپکت های حرفه ای می باشد. دوربین سونی RX۱۰۰ کیفیت عکسی را از خود ارائه می‌کند که آشکارایه سرو گردن بالاتر از تمام رقبایش می باشد با کیفیتی در تمامی شرایط گرفته از نورخورشید درخشان تا فضای تاریک یک بار یا کنسرت. تنها دوربینی که اندکی به دوربین RX۱۰۰ نزدیک می شود G۱X کانن با سنسور ۱.۵ می باشد که آن نیز در بسیاری از جنبه هم چون قیمت و حجم بدنه بسیار ضعیف تر از دوربین عکاسی RX۱۰۰ در است.

- بر خلاف سنسور نوع ۱، RX۱۰۰ دارای بدنه ای بسیار باریک هم چون باقی دوربین های کامپکت می باشد. گردونه ی فرمان دور لنز قابل تنظیم می باشد

- پشت دوربین دیجیتال RX ۱۰۰ محل قرار گیری بسیاری از دکمه های آن است که شامل دکمه ی دسترسی مستقیم به فیلمبرداری و گردونه ی کنترل می شود.

هم چون کیفیت عکس فوق العاده، خصوصیات فیلمبرداری سونی RX۱۰۰ نیز بسیار اثر گذاراند و اجرای آن نیز بسیار عالی می باشد. ضبط ۱۰۸۰/۶۰P چیزی ست که در این رده از دوربین‌ها خیلی مرسوم نمی باشد و زرولوشن آن بسیار بالا می باشد. برخلاف رقبای اصلی خود، RX۱۰۰ واجد کنترل های دستی در حین فیلمبرداری نیز می باشد.

در کل، دوربین عکاسی سونی RX۱۰۰ تجربه بسیار دلپذیری می باشد. دکمه ی Fn منوی آن بسیار مفید بوده و دسترسی سریعی به ۷ پارامتر اصلی عکسبرداری را فراهم می کند. گردونه ی کنترل جلوئی آن فوق العاده با کیفیت طراحی شده است که آنرا برای زوم و فوکوس دستی بسیار مناسب می سازد.

RX۱۰۰ دوربین کاملی نمی باشد اما ما کاملاً تحت تاثیر آن قرار گرفتیم نه تنها به علت مهندسی کلی آن بلکه به علت اجرای فوق العاده ی دوربین سنسور بزرگ آن تفاوت آشکاری ایجاد کرده است که آنرا کاملاً‌در یک رده بالاتر از رقبایش قرار می دهد به خصوص در هنگام قیاس از لحاظ کیفیت عکس نکته ای که کاملا قیمت گذاری دوربین را معقول می کند.

نقاط قوت، کیفیت عکس فوق العاده، بدنه ای قابل حمل، لنز سریع، اجرا و کیفیت ویدئو فوق العاده

نقاط ضعف: شارژ از طریق USB، گردونه جلو برای تنظیم پارامترهای نوردهی و فلاش مناسب نیست. عدم وضوح کافی LCD در زیر نور، تاخیر به هنگام بزرگنمایی در حالت باز پخش