به گزارش افکارنیوز، دنیای اقتصاد نوشت: این آمار به آبان ماه امسال مربوط می‌شود و ۱۹ خودرو مورد بررسی، در همان نه معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ‌ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزیینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر اساس مجموع نمرات منفی کسب شده، دسته‌بندی شده‌اند.

طبق معیار سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، هر خودرویی که مجموع نمرات منفی آن بین صفر تا ۱۲۰ باشد، در گروه «خیلی خوب» جای می‌گیرد و خودروهای دارای نمره منفی ۱۲۰ تا ۲۰۰ نیز به دسته «خوب» ‌ها می‌روند. این در شرایطی است که تمام ۱۹ خودرو تحت ارزیابی، بین صفر تا ۱۲۰ نمره منفی دارند و با این حساب، همگی «خیلی خوب» به شمار می‌روند.

از جمله نکات قابل توجه آمار کیفی آبان ماه می‌توان به تداوم اختلاف کیفی تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو و همچنین بالاتر قرار گرفتن برخی خودروهای چینی از سمند و پژو ۴۰۵ و تیبا اشاره کرد. همچنین در بین معیارهای ارزیابی کیفی، «رنگ» و «بدنه» تنها معیارهایی هستند که همه ۱۹ خودرو مورد بررسی، در آن نمره منفی کسب کرده‌اند. کمترین نمرات منفی نیز در معیار «نفود آب» به دست آمده، معیاری که به نظر می‌رسد کسب نمره منفی در آن کمی عجیب است.

صدر ژاپنی
در آمار آبان ماه، باز هم سه رده ابتدایی جدول کیفی خودروهای داخلی به ژاپنی‌های مونتاژی اختصاص یافته تا سلطه سامورایی‌ها همچنان تداوم داشته باشد. بر این اساس، نیسان تیانا حائز برترین کیفیت شده و تنها ۳/۳ نمره منفی و آن هم در معیارهای رنگ و بدنه دارد.
در رده دوم جدول، اما به مزدا۳(مونتاژی گروه بهمن) برمی‌خوریم که در تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده و در مجموع ۱۸ امتیاز منفی به خود می‌بیند. بیشترین نمره منفی این خودرو به معیار رنگ آن مربوط می‌شود. پشت سر مزدا۳ در حالی سوزوکی گرندویتارا قرار گرفته که تنها هشت دهم نمره منفی با هموطنش اختلاف دارد و اتفاقا در همان معیارهای مزدا۳ نمره منفی کسب کرده است.

از ژاپنی‌ها که بگذریم، با سه فرانسوی در رده‌های چهارم تا ششم روبرو می‌شویم که سردسته آنها مگان نام دارد. این خودرو در چهار معیار ترمز، تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و بیشترین آن نیز به بدنه مربوط می‌شود. تندر - ۹۰ پارس خودرو نیز تنها با هشت دهم امتیاز منفی کمتر نسبت به همتای ایران خودرویی‌اش در رده پنجم جدول قرار گرفته است. این محصول به جز معیارهای سیستم تعلیق، ترمز و نفوذ آب در سایر معیارها نمره منفی دارد. تندر ایران خودرو نیز تنها در سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند و بیشترین امتیاز منفی آن مانند تندر پارس خودرو به بخش تزئینات مربوط می‌شود. این دو محصول هنوز هم در برخی معیارها نمرات منفی متفاوت از هم دارند. به عنوان مثال، تندر پارس خودرو در معیار بدنه نمره منفی کمتری در مقایسه با تندر ایران خودرو دارد و در عوض کیفیت سیستم موتور تندر ایران خودرو بهتر از همتای پارس خودرویی‌اش است.

یک کره‌ای و سه چینی
اما رده‌های هفتم تا دهم جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی در آبان ماه به یک کره ای و سه چینی رسیده است. در این بین، هیوندایی آوانته بهترین کیفیت را داراست و تنها در سه معیار سیستم تعلیق، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن به رنگ مربوط می‌شود. پس از آوانته به MVM مدل ۵۳۰ در رده هشتم برمی‌خوریم که در سیستم تعلیق، تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی دارد. این خودرو در تعلیق، بدنه و رنگ مشترکا نمره منفی ۱۵ را کسب کرده است و کمترین کیفیت را در رنگ(مشترکا با MVM مدل ۱۱۰) داراست. MVM مدل ۱۱۰ یکی دیگر از چینی‌های جدول کیفی آبان ماه است که در رده شانزدهم جای گرفته و کمترین کیفیت را در ترمز، سیستم موتور، صداهای غیرعادی و رنگ(مشترکا با MVM مدل ۵۳۰) داراست.

دیگر چینی جدول لیفان ۶۲۰ نام دارد که در رده نهم جای گرفته و در سه معیار تعلیق، تجهیزات الکتریکی و صداهای غیرعادی نمره منفی کسب نکرده و در باقی معیارها امتیاز منفی دارد. بیشترین نمره منفی لیفان به معیار بدنه مربوط می‌شود. پس از لیفان، یک MVM دیگر را به نام X۳۳ می‌بینیم که در چهار معیار سیستم موتور، تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود، اما از چینی‌ها و کره‌ای‌ها بگذریم و به سراغ سمند و پژو برویم و ببینیم کیفیت آنها در آبان ماه چه وضعیتی داشته است.

در این بین، پژو پارس خراسان توانسته بهترین کیفیت را ازآن خود کند و در رده یازدهم جای بگیرد. این محصول به جز نفوذ آب، سیستم موتور و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن با تزئینات در ارتباط است.

پس از این محصول، با سمند در رده دوازدهم جدول روبه‌رو می‌شویم، سمندی که به جز نفوذ آب در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به بخش تزئینات مربوط می‌شود.

پژو ۴۰۵ خراسان نیز که پشت سر سمند قرار دارد، به جز نفوذ آب و ترمز در باقی معیارها منفی شده است. این محصول البته در معیار تجهیزات الکتریکی کمترین کیفیت را داراست. اما همتای تهرانی پژو ۴۰۵ نیز که فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد، در رده بعدی جا خوش کرده است.

کیفیت پراید و تیبا
اما طبق آمار ارائه شده، سایپا۱۳۱ تولید سایپا دارای بهترین کیفیت در بین پرایدها است که علاوه بر کسب نمره منفی در همه معیارها، حائز کمترین کیفیت در تزئینات و سیستم نفوذ آب نیز شده است. سایپا ۱۳۱ پارس خودرو نیز که یک رده بالا آمده، به جز سیستم تعلیق در باقی معیارها نمره منفی دارد و کمترین کیفیت را در بدنه داراست.

همچنین مدل ۱۳۲ و سایپایی پراید نیز که در رده آخر جدول جای گرفته، فقط صداهای غیرعادی ندارد و در باقی معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن به بخش بدنه مربوط می‌شود.

پراید ۱۳۲ تولید سایپا کاشان نیز علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، کمترین کیفیت را در تزئینات داخلی و خارجی به خود اختصاص داده است.
تیبا خودرو ملی سایپا نیز در حالی رده پانزدهم جدول را به خود اختصاص داده که این خودرو در بیشتر معیارها نمره منفی دارد.