به گزارش افکارنیوز، مایکو پلد که سال‌ها با افتخار به سابقه خانوادگی خود زندگی می‌کرد، اکنون اما به یکی از جدی‌ترین مخالفان رژیم صهیونیستی تبدیل شده و حتی تاکید دارد که تنها راه حل مسئله فلسطین، نابودی صهیونیسم است.

پلد چگونگی بروز چنین تحولی در خود را اینگونه توصیف می‌کند: آغاز این تحول در خانه پدری‌ام رخ داد. سال ۱۹۴۸ به مادرم پیشنهاد دادن تا در خانه‌ای که از یک خانواده فلسطینی مصادره شده بود زندگی کند. مادرم این پیشنهاد را رد کرد و گفت که " هیچ‌گاه در خانه یک مادر دیگر که به زور مجبور به ترک خانه‌اش شده، زندگی نمی‌کنم ".

پدر مایکو هم پس از بازنشستگی از ارتش اسرائیل در سال ۱۹۶۸، دیگر به سابقه خود افتخار نمی‌کرد و باقی عمر خود را به فعالیت برای حمایت از فلسطینیان صرف کرد. متی پلد معتقد بود که اسرائیل باید به فلسطینیان اجازه دهد تا یک دولت مستقل را در کرانه باختری و غزه و به پایتختی قدس شرقی تشکیل دهند.

اما حادثه اصلی که سرآغاز تحول مایکو را رقم زد، کشته شدن خواهرزاده‌اش در سال ۱۹۹۷ و در نتیجه یک عملیات انتحاری توسط نیروهای مقاومت فلسطین بود.


پلد می‌گوید: واکنش خواهرم به کشته شدن دخترش تکان دهنده بود. او نه تنها فلسطینیان را به خاطر این عملیات محکوم نکرد بلکه خود ما و رژیم اسرائیل را عامل اصلی آن دانست و گفت: ما اسرائیلی‌ها فلسطینیان را به نهایت ناامیدی و بی پناهی رساندیم، آنها را از سرزمین‌شان بیرون کردیم، خانه‌هایشان را ویران می‌کنیم، پدرانشان را به زندان می‌اندازیم و برادران و خواهران کوچک‌تر آنان را در مدارس به قتل می‌رسانیم و آینده و امیدشان را نابود می‌کنیم.

مایکو پلد پس از این حادثه تصمیم می‌گیرد تا فلسطینیان را بشناسد. وارد مناطق فلسطینی نشین سرزمین‌های اشغالی می‌شود، داستان زندگی آنها را می‌شنود و به گفته خودش درمیابد که تاکنون اسیر " داستان دروغ صهیونیست‌ها " بوده است.

خبرنگارنسیمدر آمریکا، گفتگوی مشروحی را با مایکو پلد که هم‌اکنون چند سالی است در ایالات متحده زندگی می‌کند انجام داده است، که بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید:

چرا تلاش‌های ۶۰ سال گذشته برای حل مسئله فلسطین ناکام مانده؟ آمریکا و انگلیس چه نقشی در این تلاش‌ها داشته‌اند؟

- آمریکا و انگلیس شریک تمامی جنایات علیه مردم فلسطین هستند.
- شکست تلاش‌ها برای برقراری صلح به این خاطر است که در واقع این دو کشور اصلا برای ایجاد صلح تلاش نمی‌کنند. آنها به دنبال تسلیم کردن فلسطینیان هستند که البته تاکنون موفق نشده‌اند.

مذاکره با رژیم صهیونیستی بی‌فایده است

- یاسر عرفات مثال خوبی از نتیجه مذاکره و حتی عقب‌نشینی فلسطینی‌هاست.

عرفات بیش از سی سال بیشترین تلاش‌ها را برای برقراری صلح انجام داد. عرفات حتی با طرح تشکیل دولت فلسطین در دو منطقه غزه و کرانه باختری موافقت کرد. پذیرش این طرح به معنای از دست دادن ۷۸ درصد خاک کشورش، فلسطین، بود. با این حال عرفات حاضر شد برای رسیدن به صلح این طرح بپذیرد.

با تمام این عقب‌نشینی اما اسرائیل باز هم حاضر به صلح نشد. صهیونیست‌ها از عرفات می خواستند تا از کرانه باختری هم چشم‌پوشی کرده و فلسطین را به یک منطقه بسیار بسیار کوچک محدود کند که این امر برای عرفات غیرممکن بود.

زمانی که عرفات خواسته صهیونیست‌ةا را نپذیرفت، اسرائیل با تانک‌های خود دفتر وی را محاصره کرد، تا زمانی که وی در سال ۲۰۰۴ جان خود را از دست داد.

- تا زمانی که اسرائیل به عنوان بخشی از تلاش کشورهای غربی برای دستیابی به صلح در نظر گرفته شود، صلح محقق نخواهد شد.
- اسرائیلی‌ها و صهیونیسیم با صلح مخالفند. آنها ادعا می‌کنند که فلسطین سرزمین اسرائیل است، و به یهودیان تعلق دارد و هیچ کس دیگری اجازه حضور در آن را ندارد. بنابراین آن‌ها هرگز مصالحه نخواهند کرد.

- صلح تنها وقتی بدست می‌اید که هیچ دولت یهودی تشکیل نشود. حکومت آینده فلسطین باید ضمن ایجاد دموکراسی، برای همه ساکنان این سرزمین حقوق برابر و احترام به حقوق بشر فراهم کند.
- امیدوارم که فروپاشی دولت صهیونیسم و تشکیل به یک جامعه دموکراتیک و بدون خشونت را همانند سقوط رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی شاهد باشم.




پیشنهاد رهبر ایران برای حل مسئله فلسطین

- با پیشنهاد رهبر ایران برای برگزاری یک رفراندوم با حضور همه شهروندان فعلی و قبلی فلسطین از جمله یهودیان، مسلمانان و مسیحیان موافقم تا خود این شهروندان نوع، شکل و ماهیت حکومت‌شان را انتخاب کنند.
- این ایده‌ای است که بر اساس آن همه مردم فلسطین با هم برابر خواهند بود و همه از حقوق بشر و حقوق شهروندی خود در یک جامعه دموکراتیک استفاده خواهند کرد.
- این طرح تنها زمانی محقق خواهد شد که صهیونیسم همانند آپارتاید از قدرت کنار رود.

طرح پیشنهادی غرب برای تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل

- فکر نمی‌کنم که ایده خوبی باشد و تاکنون هم موفقیتی در این طرح شاهد نبوده‌ایم.
- نمی‌توان در یک کشور عربی که نیمی از جمعیت آن یهودی نیستند، یک دولت یهودی ایجاد کرد.
- تحقق این امر تنها با وحشیگری و وضع قوانین نژادپرستانه ممکن است.
- اسرائیل سرزمینی بدون حضور فلسطینیان می‌خواهد و هرگز به دنبال مصالحه نخواهد بود، به همین دلیل به نظر می‌رسد که این طرح موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

تلاش برای آگاه‌سازی ساکنان سرزمین‌های اشغالی از حقایق فلسطین
- کتابی با عنوان " پسر ژنرال، سفر یک اسرائیلی به فلسطین " نوشته‌ام تا دروغ‌های رژیم اسرائیل را فاش کنم. در سخنرانی‌های خود نیز همواره به این مطلب می‌پردازم.
- افراد بسیاری در اسرائیل هستند که با وجود آگاهی از اقدامات وحشیانه این رژیم از آن حمایت می‌کنند. اما هستند افرادی که مخالف این اقدامات بوده و از مقاومت مردم فلسطین حمایت می‌کنند.


اگر یک فلسطینی بودم…

- فلسطینی‌ها خواهان صلح هستند، اما آنان با رژیمی همچون اسرائیلی روبرو هستند که می‌خواهد تمام سرزمین‌شان را غصب کند. بنابراین مذاکره جوابگو نیست.
- من از تمام شیوه‌های مقاومت حمایت می‌کنم و فکر می‌کنم مقاومت در ایجاد صلح و عدالت برای فلسطینیان نتیجه‌بخش خواهد بود.

پیامی برای ایران

- می‌دانم که مردم ایران از تحریم‌ها و تهدیدات اسرائیل دل خوشی ندارند. و امیدوارم این مشکلات هرچه زودتر پایان یابد.
- اسرائیل از طرح تهدید ایران برای انحراف افکار عمومی از جنایات این رژیم در فلسطین استفاده می‌کند.
- برای مردم ایران آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم بتوانم روزي اين كشور را از نزديك ببينم.