بازرسی‌ از سازمان های دولتی همزمان با تعطیلی ۴ روزه

به گزارش به نقل از مهر ، جواد اوجی با بیان اینکه کنترلهای نامحسوس در مصرف گاز ادارات و سازمانهای دولتی به ویژه در تعطیلات اخیر شدت میگیرد، گفت: بر این اساس با توجه به تعطیلی ادارات و دستگاههای دولتی تهران در هفته جاری، با اعزام بازرسان متوسط مصرف گاز در این موسسات و سازمانهای مورد کنترل و بازرسی قرار می گیرد.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه در روزهای تعطیل به‌طور متوسط روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز کشور کاهش می یابد، تصریح کرد: مطابق با مصوبه دولت تمامی دستگاه‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی باید در روزهای تعطیل تمامی دستگاه‌های گرمایشی خود را خاموش کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه در حال حاضر بازرسی از وضعیت مصرف گاز به طور گسترده توسط تمامی شرکت‌های گاز استانی آغاز شده است، اظهار داشت: در مرحله اول اخطارهایی به سازمان‌های دولتی متخلف که الگوهای مصرف گاز را در ایام تعطیل رعایت نمی کنند، داده خواهد شد.

این مقام مسئول از قطع ۴۸ ساعته گاز سازمان‌های دولتی در صورت نادیده گرفتن اخطارها خبر داد و افزود: با مدیریت مصرف گاز توسط تمامی مشترکان خانگی، تجاری و به ویژه دولتی‌ها امکان گازرسانی پایدار به تمامی استان‌های کشور فراهم می شود.

بر اساس مصوبه معاون اول رئیس جمهور باید دستگاه‌های دولتی در ۴ ماهه پایانی سال کاهش و صرفه جویی در مصرف گاز را در دستور کار قرار دهند، مطابق با این بخشنامه دستگاه‌های دولتی حداکثر یک ساعت قبل از شروع وقت اداری رسمی نسبت به روشن کردن سامانه‌های ایجاد گرما اقدام و حداقل یک ساعت قبل از پایان وقت اداری نسبت به خاموش کردن آنها اقدام کنند.

وی همچنین در خصوص مهمترین راهکارهای کاهش بار مالی قبوض و صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی توسط مشترکان خانگی و تجاری، توضیح داد: استفاده از شیر ترموستات، عایق بندی، پنجره دو جداره، انسداد دریچه کولر در واحدهای دارای رادیاتور، تنظیم دمای محیط در محدوده ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و استفاده از پوشش مناسب در داخل منزل از مهمترین راهکارهای کم هزینه کاهش مصرف گاز است.

در آستانه فصل زمستان، رکوردهای جدیدی در مصرف گاز طبیعی ایران به ثبت رسیده است به طوری‌که مصرف این انرژی پاک به ۴۸۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده که حدود ۸۰ درصد این گاز فقط در بخش خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در چند روز گذشته متوسط مصرف گاز طبیعی در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده به مرز ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است و حتی پیش بینی می شود با سردتر شدن دمای هوا در اکثر استان‌های کشور مصرف گاز مشترکان خانگی و تجاری به بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

در حال حاضر ۹۳۱ شهر و ۱۳ هزار روستا در استان‌های مختلف کشور به شبکه ملی گاز متصل شده‌اند و پیش بینی می شود تا پایان سالجاری ۱۴ شهر و ۴۵۰ روستای جدید از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی توسط مشترکان خانگی، تجاری، صنایع عمده و نیروگاهها مصرف شده که بر این اساس ۲۹ درصد این گاز توسط مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مورد استفاده قرار گرفته است.