به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس اضافه کرد: طبق گزارشی که سازمان سنجش آموزش کشور به کمیسیون آموزش ارائه کرد، ۳۰ درصد پذیرشهای دانشگاهها نیازی به برگزاری کنکور ندارند و پذیرش دانشجو عملاً در این رشته محلها می تواند بدون نیاز به آزمون صورت گیرد.

وی گفت: برای این گروه از داوطلبان، ملاک سنجش و پذیرش نمراتی است که در دوران دبیرستان کسب می کنند.

به گفته رضا صابری همچنین برای ۵۰ درصد رشته محلها شاید احتیاج به کنکور خیلی آسان(عمومی) به علاوه بررسی سابقه تحصیلی داوطلبان کفایت کند.

وی با بیان اینکه اگر این دو گروه ۵۰ و ۳۰ درصدی در کنار هم قرار گیرد مشخص می شود که رقابت شدید داوطلبان تنها برای ۲۰ درصد رشته ها در قالب کنکور صورت می گیرد، ادامه داد: قالب اصلی شیوه پذیرش دانشجو در سال ۹۳ تا حدودی به دست آمده که طیف آن شامل سابقه تحصیلی به عنوان مبنای سنجش داوطلب تا برگزاری یک کنکور تخصصی سخت به علاوه سابقه تحصیلی، می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای با بیان اینکه در قانون سال ۸۶ حذف کنکور واقعیتی است که قابلیت اجرایی ندارد، ادامه داد: فضای آنچه که کمیسیون آموزش در این زمینه کسب کرده این است که ما باید به دنبال قانونی جدید برای کنکوری باشیم که به ظرفیتهای آموزش و پرورش دقت کند و ظرفیتهای دانشگاههای کشور را هم بپذیرد.

وی گفت: باید سعی کرد ۵۰ درصد ظرفیت دانشگاههای کشور بر اساس کنکوری بدون فشار روانی، آزمونی نرم و ملایم همچنین آسان و استاندارد به همراه مجموعه دروسی که زیاد تخصصی نباشد و تنها با چندین درس عمومی طبقه بندی شده، تکمیل شود.

صابری در این گفتگو خطاب به داوطلبانی که در سال ۹۳ قصد ورود به دانشگاه دارند توصیه کرد که پذیرش بخشی از آنان در سال ۹۳ قطعاً بر اساس سوابق تحصیلی دوران دبیرستان صورت می گیرد و توجه به سوابق تحصیلی خیلی بیشتر از الان مورد توجه قرار گرفته است.