افکارنیوز

: سوزش پشت جناغ سینه، اسهال، درد معده، یبوست و… خیلی از مردان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق آمار، حدود ۲۵درصد از مردان بالغ از درد و مشکلات گوارشی رنج می‌برند.

دکتر استیوارت اسپچلر، مدیر بخش گوارش بیمارستان مرکزی دالاس و استاد دانشگاه جنوب غربی تگزاس می‌گوید: تقریبا تمام مردان حداقل یک‌بار در زندگی‌شان مشکلات گوارشی را تجربه کرده‌اند. برخی مشکلات گوارشی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر(IBS) در زنان شایع‌تر است اما در کل مشکلات گوارشی در مردان شایع‌تر است؛ برای همین مردان باید مشکلات شایع گوارشی را به خوبی بشناسند. در این مطلب به ۴ مشکل شایع گوارش مردان و راه‌هایی برای درمان آنها اشاره می‌شود.


نگذارید سینه‌تان بسوزد

بازگشت اسید(رفلاکس)

بازگشت اسید از معده به داخل مری می‌تواند درد سوزاننده و درد تیز پشت جناغ سینه و احساس ترشی در ناحیه سینه، احساس مزه بد در دهان و گاهی برگشت غذا به داخل مری و دهان را ایجاد ‌کند. معمولا برگشت اسید به مری را سوزش معده یا سوزش سینه می‌نامند. این بیماری ناشی از دریچه فوقانی تنبل یا از کار افتاده معده است. این دریچه عضلانی معده را از مری جدا می‌کند و در واقع قرار است فقط اجازه عبور یکطرفه را بدهد اما دکتر اسپچلر می‌گوید: از کار افتادن این دریچه عضلانی، یا باز شدن نابهنگام آن باعثمی‌شود تا اسید داخل معده به سمت بالا و داخل مری برود و باعثآسیب دیدن سلول‌های جدار مری شود. وجود اسید در داخل مری که برخلاف معده ساختار محافظت از اسید معده را ندارد باعثبروز علائم می‌شود. خوردن غذای زیاد و سنگین، نوشیدنی‌های حاوی کافئین و سیگار و الکل و همین‌طور دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن، این حال را بدتر می‌کند.

برای آنکه دچار درد شدید ناشی از برگشت اسید نشوید، بهتر است از غذاهای پرچرب و تند، شکلات، کافئین و الکل دور بمانید. در ضمن یادتان باشد که حداقل فاصله بین شام و خواب باید ۲ ساعت باشد. اگر مرتب دچار برگشت اسید به مری شوید، می‌توانید از داروهای آنتی‌اکسیدان مثل آلومینیوم ام‌جی‌اس جویدنی یا شربت سوسپانسیون یا از داروهای کاهش‌دهنده اسید مثل(رانیتیدین و فاموتیدین) یا امپرازول استفاده کنید که هیچ‌کدام از آنها نیازی به تجویز پزشک ندارند اما اگر بیشتر از دو بار در هفته دچار علائم شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر مبتلا به بیماری ریفلاکس(GERD) باشید و این بیماری را درمان نکنید خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش در شما افزایش می‌یابد. با درمان دارویی و استفاده از توصیه‌های پزشکان و تغییراتی در سبک زندگی می‌توانید تا حدود زیادی این مشکل را حل کنید.


نگذارید معده‌تان سوراخ شود

زخم معده

زخم‌های معده یا دئودتوم قسمت بالایی روده کوچک که درست بعد از معده است می‌توانند دردهای شدید را موجب شوند. بروز زخم معده در مردان شایع‌تر از زنان است و این موضوع در مورد زخم‌های دئودتوم دوازدهه هم صادق است. دکتر مایک آبدرون، متخصص گوارش از بیمارستان سدار لس‌آنجلس می‌گوید: شیوع زخم‌های معده و دئودتوم در مردان حدودا دوبرابر بیشتر است. شایع‌ترین علامت این زخم‌ها هم درد افزایش یابنده در ناحیه شکم است که می‌تواند انسان را از خواب بیدار کند. این زخم‌ها به وسیله گروهی از باکتری‌ها ایجاد می‌شود، البته برخی مسائل مثل مصرف داروهای مسکن مثل آسپیرین و ایبوپروفن هم شرایط را برای ابتلا به این بیماری‌ها مهیا می‌کند. اگر احساس می‌کنید به زخم معده مبتلا هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر این زخم‌ها درمان نشوند، اسید معده و ترشحات دیگر داخل معده می‌تواند سوراخی در معده ایجاد کند که یک اورژانس واقعی محسوب می‌شود. درمان دارویی می‌تواند این مشکل را حل کند اما به درمان‌های طولانی‌مدت نیاز است. بهترین توصیه‌ها برای افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، تقسیم کردن وعده‌های غذایی به تکه‌های کوچک و خوردن غذای معمول ۳ وعده‌ای در مثلا هفت یا هشت یا وعده‌های بیشتر است. بهتر است هرگز از داروهای آسپیرین و ایبوپروفن و داروهای هم خانواده آنها هم استفاده نکنید.



سم‌ها را از بدن‌تان بیرون کنید

مسمومیت غذایی

دردهای کرامپی(متناوب) شکمی، اسهال، تهوع و استفراغ ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از خوردن یک غذای مشکوک می‌تواند نشان‌دهنده مسمومیت غذایی باشد. این بیماری ناشی از وجود باکتری در غذاهاست. از شایع‌ترین آن باکتری‌ها سالمونلا، کامپیلوباکتر و E. coli هستند. باید گفت که بهترین درمان مسمومیت غذایی «زمان» است. دکتر آبدرون در این‌ مورد می‌گوید: بیشتر افراد بالغ یک تا دو روز پس از شروع علائم حتی اگر درمان هم نشوند، خود به خود خوب می‌‌شوند. این زمانی است که سم ترشح‌شده از باکتری‌ها از بدن انسان خارج می‌شود. این نکته را یادتان باشد که مصرف داروهای ضد اسهال می‌تواند دوره بیماری را طولانی کند؛ بنابراین قبل از مشورت با پزشک‌تان دارو مصرف نکنید. در واقع بدن شما در بیشتر موارد می‌تواند سم را خودش دفع کند. اگر طی مدت بهبود، اشتها نداشتید مایعات بخورید. تا می‌توانید غذای آبکی و نوشیدنی بخورید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود. اگر بعد از ۴۸ ساعت از شروع بیماری هنوز اسهال و درد شکم داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


وقتی دستگاه گوارش خوب کار نمی‌کند

یبوست

این مشکلی است که بسیاری از مردان از آن رنج می‌برند اما از بازگو کردنش خجالت می‌کشند. این باور عمومی وجود دارد که بالا رفتن سن باعثبروز این حالت می‌شود اما این مسئله از لحاظ علمی ثابت شده نیست. دکتر اسپچلر می‌گوید: همه فکر می‌کنند این حالت در افراد مسن شایع‌تر است اما این واقعیت ندارد.

اصلی‌ترین علامت یبوست، خوردن غذای کامل و نداشتن حرکات روده است. این حالت ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسب(فاقد میزان فیبر کافی)، کمبود تحرک و نداشتن فعالیت، عوارض جانبی داروها و گاهی هم استرس و اضطراب شدید به وجود بیاید.

در داروخانهها داروهاي مليني فروخته ميشوند كه نيازي به تجويز پزشك ندارد اما بايد حواستان باشد كه زياد از اين مواد استفاده نكنيد، زيرا استفاده دائمي از آنها باعث وابستگي روده به اين مواد و در نهايت بدتر شدن حالت يبوست ميشود. بهترين كار اين است كه تا ميتوانيد فيبر به مواد غذاييتان اضافه كنيد. دكتر اسپچلر ميگويد: فيبر باعث تسريع حركت مواد غذايي در دستگاه گوارش و افزايش حركت دستگاه گوارش ميشود. بهترين منبع دسترسي به فيبرها غلات و جو است؛ نان غلات كامل، مغزها، غلات، ميوهها و سبزيجات منابع در دسترس فيبر هستند. اگر مردي زير ۵۰ سال هستيد، بايد روزي ۲۸ گرم فيبر بخوريد و اگر بالاي ۵۰ سال هستيد، بايد روزي ۳۰ گرم فيبر مصرف كنيد. ورزش كردن و نوشيدن مقدار زيادي آب هم ميتواند به شما در رفع اين حالت كمك كند. اگر احساس كرديد كه دچار ورم معده شديد يا شكمتان باد كرد، يبوست داشتيد و درد هم در شكمتان حس كرديد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.