هالیوودی بعدی برنابئو کیست؟

به گزارش افکارنیوزبه نقل از گل، بعد ازانتشار گزارش هایی مبنی بر جدی شدن احتمال جدایی ژوزه مورینیو از نیمکت مربیگری رئال مادرید در پایان رقابت های این فصل، حالا گمانه زنی ها برای انتخاب جانشین مورینیو آغاز شده و دراین میان صحبت از ملاک های فلورنتینو پرس و در کل روسای دوره های باشگاه مادریدی برای گزینش سرمربی تیم کهکشانی می شود.

این طور به نظر می رسد که ویژگی «کاریزماتیک بودن» و «داشتن یک وجهه قابل قبول و مدیرانه»، جزو مهمترین ویژگی ها برای موفقیت یک مربی برروی نیمکت مربیگری رئال است. بارها شاهد آن بودیم که مربیانی چون دل بوسکه، فابیو کاپلو، خوانده راموس و یا مانوئل پیگرینی نتوانستند با وجود عملکرد نسبتا قابل قبول تیمشان روی نیمکت مربیگری تیم کهکشانی دوام چندانی داشته باشند؛ کار حرفه ای پیگرینی شیلیایی و کم حاشیه بودن او و تلاش او برای آنکه کارهایش را در آرامش انجام دهد، چندان به چشم سران رئال نمی آمد و حتی از نظر آنها یک امتیاز منفی برای این مربی باتجربه وبزرگ به همراه داشت. شاید به این دلیل که رئال یک مربی کاریزماتیک می خواهد؛ یک مربی هالیوودی.. که بتواند علاوه بر قابلیت های مربیگری و توانایی کنار آمدن با فشارهای تیم، آن شخصیت کاریزماتیک و بانفوذ را نیز داشته باشد و بتواند تیم پرستاره رئال را مدیریت کند.. توانایی ای که در مورینیو دیده می شد و شاید شخصیت بیش از حد کاریزماتیک او در رئال کار دستش داد. کل کل های آقای خاص با بازیکنان، اعضای کادر فنی و مربیان تیم های پایه و حتی هواداران رئال، بالاخره کار دست این مربی پرتغالی داد تا روزهای حضورش در برنابئو، سریع تر از آنچه انتظارش می رفت به سر بیاید. البته شاید بتوان یکی از عوامل خداحافظی زودرس و احتمالی مورینیو با رئال را ناکامی این تیم در دفاع از جام قهرمانی فصل قبل لالیگا و فشارهای ناشی از آن دانست که باعثافزایش درگیری ها و جنجالهای اخیر شد.

شخصیت کاریزماتیک آقای خاص به نحوی است که با کسی شوخی ندارد و هیچ کسی، از ستاره تیم گرفته تا نیمکت نشین ثابت تیمش، را به یک چشم می بیند. به عنوان مثال تاخیر چند دقیقه ای ستاره هایی مثل کریستیانو رونالدو، په په، کوئنترائو، آربلوا و کاکا در رسیدن به اتوبوس تیم قبل از اعزام رئالی ها به اردوی آمادگی برای بازی با اتلتیکومادرید، باعثشد تا آقای خاص در اتوبوس را به روی آنها بسته و بازیکنانش را بدین ترتیب جریمه کند و چنین مربی با انضباطی حالا باید چمدان هایش را ببندد؛ و جایش را به هالیوودی بعدی برنابئو بدهد؛ حالا جانشین مورینیو چه کسی است و از نظر پرس چه کسی قابلیت و کاریزمای لازم برای هدایت کهکشانی ها را دارد، هنوز قطعی نیست. اما فعلا طبق گزارش منتشره در روزنامه مادریدی مارکا، آنچلوتی و یواخیم لو، تا حدود بیشتری نسبت به سایر گزینه ها، شرایط موردنظر پرس را دراختیار دارند.

لازم به توجه است که باروی کار آمدن هر مربی ای در رئال مادرید، فلسفه رئال مطابق میل مربی تغییر می کند؛ اما اوضاع در بارسلونا دقیقا برعکس است. فلسفه باشگاه کاتالان کاملا تعریف شده است و در طول سالهای اخیر همواره مربیانی برای هدایت آبی اناری ها برگزیده شده اند که یا زیرنظر این فلسفه کار کرده و فوتبال بازی کرده بودند و یا سبک کاری مشابهی با فلسفه رختکن بارسا داشتند. بعد از برکناری فرانک ریکارد و روی کار آمدن پپ گواردیولا، بازیکن سابق و مربی بارسلونای بی، جو دوستانه رختکن بارسا بیش از پیش افزایش یافت و در طول ۴ سال حضور گواردیولا و حتی پس از خداحافظی پپ و انتصاب تیتو، دستیار گواردیولا در طول ۴ فصل طلایی تیم کاتالان به عنوان سرمربی جدید این تیم، این جو دوستانه بیش از پیش افزایش یافت. یکدلی کاتالان های باتجربه تیم از یک سو و خریداری بازیکنان اسپانیایی مثل سسک فابرگاس باعت افزایش این جو صمیمانه شد. گویا بارسایی ها یک روح در بیش از ۲۰ بدن هستند و پس از مواجه شدن با هرمشکلی، همگی سعی در حل سریع و مسالمت آمیز ماجرا می کنند و به ندرت خبری از درگیری یا بروز اختلاف درمیان آبی اناری ها می بینیم… سرمربیان بارسا در فصول اخیر، به ندرت و درمواردی محدود، با هواداران، بازیکنان و همکارانشان درگیری داشته اند و شاید بتوان اتحاد را رمز موفقیت بارسا و مربیان این تیم دانست. شروط لازم برای حضور یک مربی برروی نیمکت مربیگری تیم کاتالان هم، درک این اتحاد و همدلی و البته داشتن فلسفه ای مشابه با فلسفه باشگاه بارساست ولی شرط لازم و کافی برای حضور برروی نیمکت مربیگری رئال، بیش از هرچیزی، شاید داشتن یک چهره هالیوودی و پرطمطراق است و بعد مسائل دیگر

حال باید منتظر ماند و دید که کدام مربی بزرگ و کاریزماتیک می تواند جای خالی ژوزه مورینیوی خاص و جنجالی را پر کند؛ مربی ای که اینتر بعد از جدایی او، تا به اینجای کار تلاش زیادی برای پرکردن جای خالیش انجام داده و بعد از او هنوز نتوانسته به اوج و روزهای درخشانش درفوتبال ایتالیا و اروپا بازگردد.