سرمایه گذاران دنیا با گرانی طلا چه می‌کنند؟


به گزارشافکارنیوزبه نقل از تجارت فردا، همچنین در تازه‌ترین این آمارها متوسط قیمت طلا را در سه‌ماهه سوم ۱۶۵۲ دلار در هر اونس اعلام کرده که نسبت به متوسط قیمت طلا در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۱ معادل سه درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین برخی از ارقام قابل توجه این گزارش نشان می‌دهد کل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجاری طلا در این مدت نسبت به سال قبل به طور معنی‌داری ۵۶ درصد افزایش داشته است.

در خصوص میزان مصرف بازار هندوستان نیز در این گزارش آمده که میزان این تقاضا با ۹ درصد افزایش به ۲۲۳.۱ تن رسیده است. این میزان در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۱ تقریباً ۲۰۴.۸ تن بوده است. تقاضای طلا در بازار هندوستان هم در بخش تولید و ساخت جواهرآلات و هم در بخش سرمایه‌گذاری توامان افزایش داشته است. در بخش ساخت جواهرآلات در این کشور ۱۳۶.۱ تن طلا مصرف ‌شده که در مدت مورد اشاره هفت درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش سرمایه‌گذاری نیز تقاضا با ۱۲ درصد افزایش به ۸۷ تن رسیده است. سرمایه‌گذاران با تقلید از برخی کشورها در سکه‌های طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در این گزارش بازار چین نیز مورد اشاره قرار گرفته است. با این شرایط که برخلاف هندوستان در چین میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاری و مصرف به دلیل افت نرخ رشد اقتصادی روند کاهشی بوده است در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۲ تقاضای طلا در چین نسبت به مدت مشابه سال میلادی قبل با هشت درصد کاهش از ۱۹۱.۲ تن به ۱۷۶.۸ تن رسیده است. تقاضا برای ساخت جواهرآلات شش درصد و سرمایه‌گذاری ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. تقاضای طلا برای ساخت جواهرآلات در این کشور به ۱۲۳.۸ تن رسیده است. افت تقاضا برای خرید در بخش خرده‌فروشی دلیل این اتفاق اعلام شده است.

میزان مصرف در سرمایه‌گذاری نیز به ۵۳ تن رسیده است که البته از متوسط بلندمدت مصرف آن ۱۹ درصد هم بالاتر اعلام شده است. در خصوص میزان خرید بانک‌های مرکزی نیز اعلام شده در این سه‌ماهه بانک‌های مرکزی ۹۷.۶ تن طلا خریده‌اند. بر اساس این گزارش در شش دوره از هفت دوره سه‌ماهه گذشته، میزان خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی دنیا در محدوده ۱۰۰ تن بوده که از سال ۲۰۱۰ تقریباً روند افزایشی تندتری به خود دیده است.

میزان مصرف سکه و شمش‌های کوچک و نمادین در اروپا در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۲ به نصف کاهش یافته است. این میزان از ۱۲۸.۱ تن به ۶۷.۵ تن افت کرده است. این اتفاق در صورتی است که رویدادهای منطقه می‌توانست دلیل خوبی برای افزایش این میزان باشد.

در آمریکا میزان دقیقی از سرمایه‌گذاری در سکه و شمش‌های نمادین در این سه‌ماهه استخراج نشده، اما میزان ۱۰.۵ تن برای مصرف در این موارد به ارزش ۵۵۹.۷ میلیون دلار عنوان شده است. در دو بازار معروف جنوب شرق آسیا نیز کاهش میزان مصرف مورد اشاره قرار گرفته است. در تایلند و ویتنام به ترتیب ۶۰ و ۳۹ درصد کاهش در مصرف طلا برای استفاده در سکه و شمش‌های نمادین داشته‌اند.

در ترکيه بازار سرمايهگذاري طلا در سکه در سهماهه سوم ۲۰۱۲ به ۷.۹ تن رسيده در حالي که در پنج سال گذشته اين ميزان به طور متوسط ۱۳ تن بوده است. در تايوان تقاضا براي سکه و مدالهاي طلا در مدت مورد اشاره به يک تن رسيده در حالي که در سهماهه سوم سال ۲۰۱۱ تقريباً ۱.۵ تن بود. در ژاپن اين ميزان از رقم ۱۹.۹ تن سهماهه سوم سال ۲۰۱۱ به ۴.۹ تن در سهماهه امسال رسيده است.