به گزارش افکارنیوزبه نقل از تابناک، از روز گذشته تاکنون، همچنان موضوع شکار یک پهپاد آمریکایی بر فراز خلیج فارس، در زمره مهمترین اخبار مطبوعات جهان درباره ایران قرار دارد.

روزنامه «ایندیپندنت» در مطلبی به بررسی گزارش های منتشر شده درباره شکار این پهپاد از سوی سپاه پاسداران ایران و نیز واکنش ایالات متحده به این اخبار پرداخته است. گفتنی است سخنگوی ارتش آمریکا، این موضوع که اخیراً آمریکا پهپادی از دست داده باشد را نپذیرفته و در مقابل، روابط عمومی سپاه پاسداران نیز اعلام کرد این کشور باید پهپادهای خود را دوباره شمارش کند.

به هر حال، ایندیپندنت معتقد است اعلام خبر در اختیار گرفتن پهپاد مذکور توسط ایران، موج تازه ای از احساسات ضدآمریکایی را به وجود آورده و بار دیگر برتنش های موجود میان دو کشور صحه گذاشته است. این روزنامه اشاره می کند که تکذیب این خبر از سوی آمریکا، با انتشار فیلمی از سوی ایران همراه شد که صحنه شکار پهپاد آمریکایی را نشان می داد. در این مطلب ضمن اشاره به کش و قوس ها و تأیید و تکذیب های خبر مذکور، به مطلبی از نیویورک تایمز اشاره شده که در آن آمده ممکن است پهپاد مذکور واقعاً متعلق به ارتش آمریکا نبوده باشد؛ بلکه یکی از ارگان های اطلاعاتی آن، از قبیل «سیا» آن را به پرواز درآورده باشد.


در میان دیگر اخبار، ماجرای مبادلات تجاری ایران و ترکیه و به ویژه سیاست تازه به شهرت رسیده «طلا در برابر گاز طبیعی» نیز همچنان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» از مذاکرات دیپلمات های آمریکایی با دولت ترکیه بر سر این موضوع خبر داده اند. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرده این کشور به مذاکره با ترکیه و دیگر کشورها درباره گستره تحریم های آمریکا علیه ایران ادامه می دهد و هرگونه شواهدی از تبادلات مالی مشمول تحریم را دنبال می کند. رویترز در مطلب خود به پیشینه ای از این بحثو دلیل اهمیت و برجسته شدن آن نیز اشاره کرده است.


در همین حال، در مطلب دیگری درباره تحریم ها، سایت هفته نامه اقتصادی «بیزنس ویک» با انتشار گزارشی تصریح کرده که ایالات متحده با وضع تحریم های اقتصادی علیه ایران، در حقیقت به مردم عادی در این کشور آسیب می رساند. این سایت اشاره می کند که تحریم های آمریکا که با هدف متوقف کردن برنامه هسته ای ایران وضع شده، به اقتصاد یک کشور ۷۵ میلیونی صدمه می زند. در همین راستا، در این مطلب به مواردی از افزایش قیمت ها، به ویژه افزایش قیمت مواد غذایی اشاره شده است. بیزنس ویک در ادامه اشاره می کند که هرچند دولت آمریکا به طور مستقیم سخنی از اعمال فشار بر مردم ایران به میان نمی آورد، اما دلیل اصلی حمایت کنگره از این تحریم ها، همین موضوع است که به اعتقاد آن ها، افزایش فشارها بر مردم ایران، موجب افزایش نارضایتی شده و درخواست های داخلی برای توقف برنامه هسته ای را افزایش می دهد.


اما در راستای ادعاهای گاه و بیگاه دولت یمن علیه ایران، این دولت بار دیگر اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، یکی از مقامات بلندپایه دولت این کشور، ایران را متهم کرده که با عضوگیری از میان هزاران جوان شیعه یمنی و فرستادن آن ها به لبنان و سوریه برای گذراندن آموزش های نظامی، در یمن بی ثباتی ایجاد می کند. این مقام بی نام نشان یمنی همچنین مدعی شده ایران حدود یک میلیارد دلار برای حمایت از جنبش جدایی طلب در جنوب یمن هزینه کرده است.


در نهایت، روزنامه پاکستان آبزرور از برنامه آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان برای بازدید از ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، زرداری که به تازگی از سفر به کره جنوبی بازگشته، تصمیم دارد به تهران سفر کند و در این سفر، موضوعات مورد توجه دوجانبه را مورد بحث قرار دهد. به نوشته این روزنامه، قرار است این سفر روز جمعه انجام شود و طی آن دیدارهایی با رئیس جمهور و رهبری ایران انجام پذیرد. مهمترین موضوع مورد بحث در این دیدارها، مسئله افغانستان و خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال ۲۰۱۴ خواهد بود؛ زیرا هر دو کشور نفع مهمی در برقراری ثبات در افغانستان دارند.