به گزارش افکار نیوزبه نقل از گل، بازی استقلال و داماش اختتامیه بازی‌های لیگ در نیم‌فصل اول بود. مصافی که به اندازه تمام بازی‌های برگزار شده در نیم‌فصل حاشیه داشت.

حاشیه‌هایی که بیشترین تاثیر را بر نتیجه بازی هم داشت و در این برهه از زمان عابدینی بهتر توانست تیم را مدیریت کند و بالطبع تیمش نتیجه بهتری گرفت. هرچند نباید از بازی خوب تیم داماش گذشت. تیمی که در خانه توانسته استقلال و پرسپولیس را شکست دهد. برای داشتن یک نتیجه خوب و به دست آوردن یک برد شاید زحمات زیادی در میدان کشیده شود اما حاشیه‌ها نمی‌تواند کم‌اثر باشد. شاید پیدا کردن مقصر یا اینکه تنها شخص یا گروهی را مقصر بدانیم درست نباشد اما این عوامل در کنار هم می‌توانند تاثیر خود را نشان دهند.

یک – تعویق پرواز

یکی از نکات مهم در بازی دو تیم به تعویق افتادن پرواز استقلال از تهران به رشت بود. شاید استارت برای شروع حاشیه‌های مه‌آلود از این نقطه زده شد. این‌که استقلال چه زمانی از فرودگاه بیرون آمد و این‌که چه زمانی پرواز کنسل شد مهم نیست. مهم برای استقلال این بود که باید در زمان کمی که آن‌ها برای بازی با داماش داشتند خود را به رشت می‌رساندند حتی اگر شده با زمان محاسبه شده توسط فتح‌الله‌زاده به رشت می‌رسیدند. این تعویق پرواز سبب شد تا آن‌ها برای رسیدن به رشت به جای اینکه ۴ ساعت مسیر تهران به رشت را طی کنند بیشتر از ۵ ساعت در جاده‌های رشت به رامسر درگیر تعویض ماشین و آمدن به رشت باشند. هرچند که گیر آوردن ۱۰ دستگاه سواری آن هم هنگامی که اتوبوس آن‌ها در بین راه خراب شده است کاری است که از پس هر کسی بر نمی‌آید ولی‌‌ همان مدیریت توانایی ترتیب دادن یک اتوبوس برای استقلال جهت آمدن به رشت را نداشت. حال از آمدن آن‌ها بگذریم محل اسکان استقلال هم برای خودش سناریوی جالبی بود. آن‌ها نتوانستند در رشت هتلی را گیر بیاورند و به ناچار به انزلی رفتند. این موضوع را نیز به ساعت رفت و آمد استقلالی‌ها اضافه کنید و خودتان میزان خستگی آن‌ها در این سفر را حساب کنید.

دو – عابدینی، رحیمی و فردوسی‌پور

بیشترین تاثیر را در افکار عمومی نوع حرف‌های فتح‌الله‌زاده در برنامه ۹۰ داشت. نوع بیان حرف‌ها و مواضع او در برابر رحیمی و عابدینی نشان‌دهنده این بود که استدلال درست و درمانی پشت حرف‌های حاجی وجود ندارد! قطع کردن گوشی در هنگامی که فردوسی‌پور به مقایسه بازیکنان استقلال و بارسلونا پرداخته بود یکی از اشتباهات حاجی‌شوالیه در عرصه نفوذ بر افکار عمومی بود. اما این پایان کار برای او نبود و پس از پخش شدن بخش مربوط به گرفتن نشان شوالیه آخرین ضربه را خود فتح‌الله‌زاده به پیکر استقلال وارد کر!

شاید اگر او پشت خط برنامه نمی‌آمد و با عادل صحبت نمی‌کرد می‌توانست بر افکار عمومی غالب شود اما برگشت دوباره او به پشت خط و نوع دفاع او از نشان شوالیه کار خودش را کرد و تیر خلاص را در عرصه جنگ روانی و حاشیه‌ها به پیکر استقلال وارد کرد. نوع دفاع حاجی در برابر عابدینی و رحیمی آنچنان چنگی به دل نمی‌زد تا بتواند توجیهی بر کارهای فدراسیون باشد. بنابراین تعویض روز بازی عملا به پای استقلال نوشته شد.

سه - فدارسیون و دوستان

غیرممکن است در جایی از فوتبال ایران اشکالی وجود داشته باشد و در آن ردپایی از فدارسیون و دوستان نباشد. اگر کمی به منابع خبری دسترسی داشته باشید می‌توانید به راحتی دریابید که در هیچ کجای دنیا به بهانه‌هایی که لیگ ما به تعطیلی کشیده می‌شود لیگ‌ها تعطیل نمی‌شوند. یکی از عوامل اساسی در برگزاری یک لیگ منظم خود فدارسیون و عوامل آن هستند. تاثیر عواملی غیر از فوتبال بر روی ساختار لیگ ما در به تعویق افتادن این بازی کاملا مشهود بود. فدراسیونی که استقلال نداشته باشد گاهی در برابر تصمیماتی سر خم می‌کند که سرانجام به ضرر‌‌ همان گروه درخواست‌کننده می‌شود. تصمیم به تعویق افتادن بازی به طور حتم می‌تواند یک دلیل غیرفوتبالی داشته باشد. تصمیماتی که این روز‌ها غیرفوتبالی‌ها برای فوتبال می‌گیرند.

چهار – کادر فنی استقلال

دیگر این روز‌ها هر کسی که سررشته‌ای از فوتبال داشته باشد می‌فهمد که اگر تیمی دو روز قبل از مسابقه تمرین مناسبی نداشته باشد چه به حال و روزش می‌آید. حال آنکه آن تیم تمام فصل را در چمن مصنوعی بازی کرده باشد و فقط برای قرارگیری در مقابل تیم مقابل یک یا دو جلسه تمرینی بر روی چمن مصنوعی برگزار کرده باشد. اولین کسی که باید در مقابل اینکه بازی به تعویق بیفتد مقاومت می‌کرد باید کادر فنی استقلال باشد چون با آن شرایطی که برای آن‌ها فراهم شد و اتفاقات بعد از آن سبب شد تا حتی برگزاری یک جلسه تمرینی در زمین چمن برای آن‌ها میسر نشود. شاید قلعه‌نوعی فکر این را نمی‌کرد که تیمش دو روز تمرین نکند و بیشتر به فکر یک روز استراحت بیشتر بود یا شاید خود را از پیش برنده می‌دانست.

پنج – هواداران و بازیکنان داماش

پس از اینکه فتحاللهزاده قافیه را در جنگ روانی به عابدینی باخت، فکرش را نمیکرد که تاثیر آن را در روز بازی بر روی افکار عمومی ببیند. خیلی از طرفداران داماش پس از اینکه دیدند در حق تیمشان در نحوه تصمیمگیری درباره روز بازی اجحاف شده هر طوری بود و با تمام توان خود به تشویق تیمشان پرداختند و خود را به ورزشگاه رساندند. شاید اینکه شما مظلوم واقع شوید شما را بیشتر از گذشته جری میکند! پر کردن ورزشگاه عضدی آن هم در یک روز وسط هفته فقط از رشتیها برمیآید. هواداران داماش برای تیمشان سنگتمام گذاشتند تا تیم مظلومشان به حق خود برسد. این تعداد تماشاگر آن هم با یک تشویق مداوم در طول ۹۰ دقیقه بازی فقط از چنین تماشاگرانی برمیآید. بازیکنان داماش نبز به تحریک هواداران تمام توان خود را به کار بستند تا یک بازی خوب را نمایش دهند و بالاخره در دقایق پایانی به نتیجه دلخواه خود رسیدند