خبری خوش برای بیماران کلیوی

به گزارشافکارنیوزبه نقل از فارس، ‌ باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم افتتاح بخش دیالیز بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) اظهار داشت: با افزایش طول عمر میزان نیاز به تخت‌های دیالیز هم در کشور گسترش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چیزی حدود ۲۶ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده افزود: روش پیوند کلیه در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است که معمولا ۸۰ درصد از پیونددهنده زنده و ۲۰ درصد از پیوندها از جسد انجام می‌شود.

لاریجانی با اشاره به تعداد تخت‌های موجود دیالیز نسبت به بیمار گفت: ‌ اکنون ۱۰ هزار نفر در کشور دیالیز می‌شوند و نسبت تعداد تخت دیالیز نسبت به بیمار تا سال گذشته ۵.۵ بوده که امسال به ۴.۵ رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در کشور ما سرمایه‌گذاری برای بخش دیالیز بالاست و برای هر فرد دیالیزی در هر بار چیزی حدود ۲۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۳۰ مرکز در کشور امر پیوند کلیه را برعهده دارند که دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون ۴ هزار پیوند کلیه را انجام داده است و بیمارستان سینا بیشترین پیوند کلیه از جسد را انجام می‌دهد.

لاریجانی از تلاش محققان کشور برای تولید دستگاه دیالیز خبر داد و گفت: قدمهایی در این راستا برداشته شده و ورژنهایی از این دستگاه به طور آزمایشی در اختیار بیماران قرار گرفته است.