تابش: تعطیلی کلان شهرها خسارت میلیاردی دارد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، محمدرضا تابش در اخطاری مستند به اصل ۵۰ قانون اساسی اظهار کرد: طبق قانون، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده و فعالیت‌هایی که با آلودگی محیط زیست همراه باشد ممنوع است؛ ما این اصل بسیار مترقی را در قانون اساسی داریم پس چرا بعد از گذشت۳۴ سال از پیروزی انقلاب با این وضع مخاطره‌آمیز در عرصه محیط زیست مواجه‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر پنج کلان‌شهر کشور که یک چهارم جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند، تعطیل شده‌اند در حالی که براساس تولید ناخالص داخلی ضرر و زیان هر روز تعطیلی برای این کلان‌شهر ۸۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان آن نصیب تهران می‌شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس یادآور شد: همچنین با توجه به اینکه تعطیلی پیش‌بینی نشده بوده مردم سردرگم هستند و برنامه‌های دانش‌آموزان ودانشجویان نیز مختل شده که این اثرات زیانباری را در پی خواهد داشت.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس اضافه کرد: اگر دولت برنامه جامعه آلودگی هوا را از سال ۸۴ تعطیل نمی‌کرد وزارت نفت و خودروسازها استانداردها را رعایت می‌کردند و صنایع آلوده و کارخانجات دولتی که آلاینده هستند تعطیل می‌شدند با این وضعیت مواجه نبودیم.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان خواستار توجه بیشتر دولت و نظارت بیشتر مجلس برای جلوگیری از آلودگی هوا شد.

محمدرضا باهنر که اداره جلسه را برعهده داشت گفت که این موارد باید از طریق کمیسیونهای اصل ۹۰ و کشاورزی فرآیند قانونی خود را طی کند و یا طبق ماده ۲۰۶ آییننامه نمایندگان از کمیسیون مربوطه بخواهند این موضوع را بررسی کند.