افکارنیوز:

یک کارشناس حوزه آسیب های اجتماعی با انتقاد از وضعیت کسب و کار حلال در جامعه، شرایط کنونی را به جامعه ای تشبیه کرد که دزدی های غیر سرقتی در آن رو به افزایش است.

مجید ابهری، کارشناس حوزه آسیب های اجتماعی و رفتار شناس در گفت وگو با برنامه روزی پاک رادیو اقتصاد با اعلام این مطلب گفت: این روزها در بسیاری از مشاغل شاهد کم فروشی، کم کاری، اتلاف وقت، صرف هزینه های زیاد و از همه مهمتر توجه نداشتن به مال حلال هستیم.
ابهری افزود: شرایط به گونه ای شده است که در همه مشاغل افرادی از سر و ته کارها می زنند و آنطور که باید خدمات رسانی به جامعه ندارند و کسب و کارشان به سمت کسب غیرحلال رفته است. برای مثال برخی از معلمان آنطورکه باید در بحثساعات آموزش جدی نیستند و از ساعت آموزش کم می گذارند، پزشکان از بیماران زیر میزی می گیرند، برخی رانندگان تاکسی از مردم کرایه های زیاد تر از حق خود می گیرند، تعدادی از مدیران تنها به فکر درآمدهای میلیونی و لابی گرایی های اداری هستند و متاسفانه در بین تعدادی از مسئولان هم از این نمونه رفتارها مشاهده می شود.

این استاد دانشگاه به بیان اینکه یکی از نشانه های ظهور حضرت مهدی(عج) رواج حرام‌خواری در جامعه است، گفت: شرایط جامعه به گونه ای شده است که به راحتی از هم دیگر می دزدیم، از کارها کم می گذاریم و هیچ ابائی هم از این موضوع نداریم و حتی با خود فکر می کنیم که در حال به دست آوردن رزق و روزی حلال هستیم.

ابهری خاطر نشان کرد: این وضعیت مانند دزدی های غیر سرقتی در جامعه است، یعنی افراد به خیال خود کاسبی حلال دارند، اما در حقیقت حق و حقوق یکدیگر را پایمال می کنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره نقش نظارت و دستگاه های نظارتی برای پیشگیری از کم فروشی و کاسبی های غیر حلال درجامعه گفت: هیچ ناظری بالاتر از وجدان افراد نیست، اگر بخواهیم به بحثسازمانی و ارگانی توجه داشته باشیم باید برای ۷۰ میلیون ایرانی، ۷۰ میلیون ناظر قراردهیم و برای این ۷۰ میلیون ناظر هم به همین تعداد بازرس قرار دهیم تا خطا و اشتباهی در حوزه کاسبی حلال نداشته باشند. بهترین شکل نظارتی درجامعه ما وجدان های آگاه افراد است و هیچ چیز مانند وجدان آگاه نمی تواند مانع کم کاری، اتلاف وقت، گرانی فروشی، حرام خواری در جامعه شود.