به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، آیت الله ناصر مکارم شیرازی با بیان اینکه اخیراً آمریکایی‌های جنایتکار اصرار به تحریم‌ها و فشارها دارند و از آن سو پیشنهاد مذاکره می‌دهند، تصریح کرد: به نظر من بسیاری از دولتمردان آمریکا احمق هستند، از سویی فشار می‌آورند و از سویی دیگر پیشنهاد سازش و مذاکره می‌دهند در حالی که هیچ عاقلی چنین کاری را نمی‌کند.

وی یادآور شد: ما نمی‌گوییم مذاکره می‌شود یا نمی‌شود، اما به جای اینکه فشارها را کم کنند و بعد پیشنهاد مذاکره بدهند، بر فشارهای خود می‌افزایند و پیشنهاد مذاکره هم می‌دهند، ‌کدام عقل این را می‌پذیرد.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: اینها تا بر سر عقل نیایند نمی‌توانند حقوق حقه مردم ایران و کشورهای دیگر را بدهند و نمی‌گذارند دنیا آرام باشد؛ تا این حماقت در آنها هست نا آرامی نیز در دنیا وجود خواهد داشت.

وی در ادامه بر ضرورت حفظ وحدت و آرامش از سوی مسئولان تاکید کرد و تصریح کرد: ما در جبهه داخل نیاز به اتحاد و قدرت داریم، ‌ رهبر بزرگوار انقلاب نیز بر ضرورت حفظ وحدت و آرامش سفارش و تاکید کردند اما نمی‌دانم برخی مسئولان چرا هر روز حرف تازه و تنش‌زایی می‌زنند؟ چرا نمی‌خواهند فضای کشور آرام باشد.

این مرجع تقلید خطاب به این دسته از مسئولان خاطرنشان کرد: اجازه دهید فضا آرام باشد در مقابل دشمنان منسجم و متحد شویم.

وی تاکید کرد: بیایید مدتی حرف‌های تنش زا را کنار بگذارید، ‌ آن طرف خاموش شده و سکوت کرده این طرف هم خاموش شود چرا که نتیجه آن عاید همگان می‌شود امیدواریم خداوند به همه ما عقل کافی و موقع شناسی لازم عطا کند.

آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای درس خود با اشاره به روایاتی از امام ‌هادی(ع) به بیان نکات اخلاقی پرداخت و با بیان اینکه مسئله شوخی در زندگی بسیار تأثیر دارد، تصریح کردند: ‌ روایاتی داریم که مزاح به ویژه در سفر خوب است. ‌ از روایاتی نیز استفاده می‌شود مزاح کار خوبی نیست، ‌ جمع بین این دو این است که مزاح در حد معقول و حساب شده کار خوبی است.

وی اضافه کرد: اگر مزاح در مورد آبروی کسی باشد کاری مذموم و زشت است؛ ‌ بسیار هستند افرادی که کارهای خود را به وسیله مزاح انجام می‌دهند و آبروی افراد را با اهانت، ‌ حسادت و امثال اینها می‌برند و باید مراقب این امور در مزاح‌ها بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: گاهی مزاح‌هایی هست که از جدی جدی‌تر است، ‌ برخی مطالب خود را نمی‌توانند به طور جدی بیان کنند و در لباس شوخی کار خود را انجام می‌دهند و مرتکب گناه کبیره همچون ریختن آبروی افراد می‌شوند و توجیه هم می‌کنند که قصد ما از این کار شوخی بوده است.

وی بیان داشت: همه به ویژه اهل علم باید مراقب این مسئله باشند، تا مبادا وسوسه‌های شیطان آنها را از مسیر حق جدا کرده و به مسیر باطل بکشاند.

آیت الله مکارم شیرازی از برگزاری پرشور مراسم عزای امام حسین(ع) از سوی اقشار مختلف مردم در سراسر کشور تمجید کرد و گفت: مراسم عزاداری امسال باشکوه خاصی برگزار شد و تصاویری که از رسانه‌ها پخش شد تاکنون مشاهده نشده بود؛ مردم ارادت خود را به پیشگاه امام حسین(ع) در حد اعلا نشان دادند و ثابت کردند که امام حسین(ع) تنها نیست و مکتب کربلا و عاشورا رهروان زیادی دارد، امیدواریم‌ به برکت این عزاداری خالصانه خداوند تبارک و تعالی رحمت خود را شامل همه ما بفرماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حرکت کاروان سفینه النجاه به منظور انتقال ضریح امام حسین(ع) به کربلای معلی اظهار داشت: برخی خرده گیری کرده و می‌گفتند این چه کاری است، در حالی که باید توجه داشت که این مسئله قطعاً جنبه پرستش ندارد و تنها به خاطر انتساب به امام حسین(ع) است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم از ضریح استقبال بی نظیری کردند یادآورشد: برخی که می‌گویند اینها کار خرافی است اشتباه می‌کنند، اظهار ارادت مردم به خاطر انتساب ضریح به امام حسین(ع) است‌ نه به خاطر طلای به کار رفته در آن، ‌ این در مسائل اجتماعی و فردی نیز صادق است که گاهی پرچم کشورها را می‌بوسند، نامه دوست عزیز یا استاد خود را می‌بوسند در حالی که کاغذی مثل سایر کاغذهاست.

وی اضافه کرد: در تمام موزه‌های دنیا آثاری از گذشتگان وجود دارد و مردم به تماشای آن می‌روند، و برای آن احترام قائلند از سویی دیگر شیعه و سنی و حتی وهابیون جلد قرآن را می‌بوسند این سنت است، ‌ در حالی که جلد قرآن با کاغذ و چرم‌های دیگر تفاوت ذاتی ندارد اما انتساب به قرآن به آن قداست و ارزش داده است، ‌ همین طور در مسئله حجرالاسود که حتی وهابی‌های نیز احترام کردن و بوسیدن آن را سنت می‌دانند.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: این ضریح و طلا، نقره و چوب به کار رفته در آن با طلا و نقره‌های دیگر آن هیچ فرقی نداشت، ‌ اما انتساب آن به امام حسین(ع) چنین عشق و علاقه‌ای ایجاد کرد و‌ مردم نشان دادند به کوری چشم دشمنان اهل بیت و امام حسین(ع) مکتب امام حسین(ع) و عاشورا زنده است.

وی حرکت این کاروان و استقبال مردم از ضریح را نمایشی از عشق به امام حسین(ع) دانست و تاکید کرد: پول ساخت ضریح نیز از بیت المال برداشت نشده و با کمکهای مردمی ساخته شده است، در این اواخر نیز برای این که سوء تفاهم نشود دست اندرکاران اعلام کردند که ضریح نیازی به کمک ندارد و معلوم میشود هیچ قصد و غرضی برای حرکت این کاروان در کار نیست، استقبال مردم از ضریح سیدالشهدا(ع) نمایشی تاریخی بود که در تاریخ میماند.