به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپایی اعلام کرد این اتحادیه امروز سفیر اسرائیل را احضار کرده است. بنا بر این گزارش، دلیل این احضار بررسی نگرانی‌ها نسبت به طرح اسرائیل برای گسترش شهرک‌ها بوده است.

«ماجا کوچیجانیچ» گفته است: سفیر اسرائیل توسط دبیرکل اجرایی سرویس اقدامات خارجی اروپایی دعوت به ملاقات شد تا مراتب نگرانی‌ها را شاهد باشد.

در حال حاضر «پیر ویمونت» سفیر سابق فرانسه در آمریکا دبیرکل اجرایی سرویس اقدامات خارجی اروپایی را بر عهده دارد. این پست یکی از جایگاه‌های ارشد زیرمجموعه بخش امور خارجی اتحادیه اروپا به ریاست «کاترین اشتون» است.

هرچند که تاکنون چند کشور اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سوئد سفیر اسرائیل را فراخوانده‌اند، اما اروپایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند موضع و تصمیم مشخصی در قبال موضوع گسترش شهرک‌سازی‌ها در منطقه E۱ اتخاذ کنند. کوچیجانیچ می‌گوید تصمیم اتحادیه اروپا در این مورد، به این بستگی دارد که این طرح تا چه حد به تشکیل کشور فلسطین در آینده آسیب بزند.

منطقه E۱ بین قدس شرقی و کرانه باختری واقع شده و عملیات ساخت و ساز در آن از سال ۲۰۰۹ و تحت فشارهای بینالمللی متوقف شده است. رژیمصهیونیستی اخیرا در واکنش به تصویب طرح ارتقا وضعیت فلسطین در سازمان ملل و به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی، طرح ادامه ساختوساز در این منطقه را مجددا احیا کرده است. در صورتی شهرکسازیها در این منطقه انجام شود، دسترسی فلسطینیها از کرانه باختری به قدس و بالعکس مسدود میشود.