آلودگی هوا برکدام گروه‌ها تأثیر بیشتری دارد؟!
افکارنیوز

: دکتر روزبه نقشین فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: تاثیر آلودگی هوا بر روی افراد سالم و بیماران متفاوت بوده ولی هر دو گروه با ورود ذرات معلق و انواع آلاینده‌ها از طریق دستگاه تنفسی دچار مشکل می‌شوند. این فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی افزود: افرادی که باید بیرون از منزل کار کنند و افراد سیگاری نیز بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به بیماری ریوی در وضعیت آلودگی هوا حتی المقدور از خانه خارج نشده و فعالیت‌های جسمی شدید و ورزش را محدود نمایندو علاوه بر آن در تمام طول سال نیز درمان‌های دارویی خود را اعم از اسپری‌های استنشاقی و داروهای خوراکی با نظر پزشک ادامه دهند، زیرا در این صورت تاثیر آلاینده‌ها بر روی آنها تنها کمی بیشتر از افراد عادی خواهد بود.

این فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی تاکید کرد: اغلب بیمارانی که در روزهای آلودگی هوا به اورژانس مراجعه می‌کنند، کسانی هستند که داروی تجویز شده را در طول سال به صورت نامنظم و تنها با مشاهده علایمی همچون خس خس سینه و سرفه مصرف کرده‌اند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص افزایش مبتلایان به بیماری‌های تنفسی اظهار کرد: با وجود آنکه به دلیل آلودگی هوا، تعداد این بیماران افزایش یافته، آمار دقیقی از مراجعات آنها به مراکز پزشکی نداریم و امیدواریم با ساز و کاری که وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در نظر می‌گیرند، بتوانیم با مقایسه مراجعان به مراکز درمانی در روزهای بدون آلودگی و روزهای آلوده آمار صحیحی به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: تمام مطالعات جهانی نشان می‌دهد که مراجعه بیماران با حمله آسم، تشدید برونشیت، ذات‌الریه و افزایش حملات قلبی عروقی در روزهای آلوده افزایش می‌یابد و همچنین طبق آماری که در کشورهای توسعه یافته به دست آمده است، در جهان دو میلیون نفر در سال به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند. این فوق تخصص ریه و دستگاه تنفسی افزود: متاسفانه در کشورهای در حال توسعه با وجود آنکه تخمین زده می‌شود تعداد این بیماران بسیار بالاتر باشد، آمار دقیقی در دسترس نیست.

به گفته دبیر انجمن متخصصین ریه ایران، برخلاف آنچه که طی روزهای گذشته از منابع مختلف شنیده می‌شود، مصرف روزانه شیر گرچه به جهات مختلف برای سلامتی مفید است اما از اثرات مخرب آلودگی هوا پیشگیری نمی‌کند و مصرف میوه و سبزیجات نیز باید در حد منطقی و متعارف صورت بگیرد. وی در پایان اظهار کرد: کسانی که سابقه انجام ورزش منظم دارند، در شرایط آلودگی هوا کمتر از دیگران تحت تاثیر اثرات مخرب آن قرار خواهد گرفت.