به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه " اطلاع‌رسانی شفاف‌زاده از هر جهت برکت دارد و امری ضروری است و حق مردم یک کشور است "، اظهار کرد: ‌ در جمهوری اسلامی قانونی در زمینه اطلاع‌رسانی به مردم تصویب شده است و آن را حق انسانی، بشری و ملی شمرده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه یکی از وظایف امام را چنین مطرح می‌کند که هرآنچه در جامعه و حکومت می‌گذرد، با مردم با صراحت و صداقت در میان گذارد، مگر مسائل امنیتی؛ چرا‌که خود مردم هم راضی نیستند موضوعاتی که برای ملت خطر دارد، مطرح شود. از محاسن اطلاع‌رسانی شفاف به مردم این است که مسئولان و نظام در میان مردم از اعتماد بالایی برخوردار می‌شوند و مردم احساس می‌کنند که مسئولان خوبها و بدها و آنچه به ضرر یا نفعشان است، همه را می‌گویند. در این صورت مردم تبلیغات و خدماتی را که ارائه شده است باور می‌کنند، اما اگر مشکلات گفته نشود و فقط خدمات گفته شود، مردم باور نمی‌کنند و سطح اعتماد پایین می‌آید.

هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه " برخی رسانه‌های بین‌المللی که سالهاست فعالیت می‌کنند، هم مسائلی را که به ضررشان است و هم آنها که به نفعشان است، می‌گویند تا مقدمه‌ای باشد برای اینکه مسائل مفرضانه‌ای را که مطرح می‌کنند، مورد قبول قرار گیرد "، افزود: دنیا به هم وصل است و اطلاعات به سرعت منتشر می‌شود. وقتی اطلاعات و خبری از زبان دشمن گفته شود و به گوش مردم برسد و مردم بفهمند که مسائلی وجود داشته و گفته نشده است، تاثیر منفی دارد.

وی همچنین تاکید کرد: اگر مسائلی را شفاف، صریح و با صداقت با مردم در میدان بگذاریم و هر دو جنبه مثبت و منفی را بگوییم، موجب می‌شود مردم جنبه‌های مثبت را باور کنند و در مورد حل جنبه‌های منفی، کمک کنند.

این نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه " نمی‌توان تنها مسائل مثبت را گفت و اعتماد مردم را جلب کرد و مردم را از شنیدن آنچه اتفاق افتاده است، مصون کرد "، گفت: بر این اساس باید مشکلات و اشکالات را با زبان خود بگوییم و از مردم عذرخواهی کنیم و از آنها کمک بخواهیم و بعد در کنار آنها، خدمات و جنبه‌های مثبت را هم بگوییم.

هاشم‌زاده هریسی با اشاره به اینکه " حکومت و نظام، اسلامی است و مسئولان خدمتگذار هستند، صداقت و صراحت دارند و نیت‌ها خیر است "، اظهار کرد: حکومت، ملی و مردمی و اسلامی است اما وجود اشتباهات و لغزش‌ها طبیعی است و خوب است در این گونه موارد، مسائلی که وجود دارد مطرح و از مردم عذرخواهی شود که این کار نظام را پایدار کند.

وی با تاکید بر اینکه " اگر مشکلات و مسائل داخل کشور را خودمانی اطلاع‌رسانی نکنیم، ابزار به دست دشمن می‌دهیم و خطرناک است "، تصریح کرد: این نظام بی‌بدیل است و این انقلاب، معجزه قرن است و ما می‌خواهیم انقلاب و نظام اسلامی مقتدر، پاک، با عدالت و مردمی و ملی و اسلامی بماند چون هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین باشد پس باید با مردم صداقت و صراحت داشت و در صورت بروز اشتباه، از مردم عذرخواهی کرد. وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد باید قبل از اینکه دیگران دست به کار شوند و آن را فاش و بزرگنمایی کنند، خودمان خبر بدهیم و نقاط ضعف را مطرح کنیم.

هاشمزاده هریسی با بیان اینکه "نباید از گفتن حقیقت بترسیم"، تصریح کرد: گفتن واقعیت ضرر ندارد، بلکه پوشاندن حقایق گرچه ناچیز باشد خطرناک است، بویژه در شرایط امروز که همه دنیا همهچیز را میدانند، میشنوند و میگویند، پس اگر ما نگویم، دیگران خواهند گفت و در نتیجه برای خالی گذاشتن دست دشمنان باید خودمان پیش قدم باشیم و عیبها، نقصها و خوبیها و خدمات را بگوییم، چون در این صورت مردم مشکلات را تحمل میکند و صبر خواهند کرد.