به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، وب سایت صدای آمریکا در گزارشی نوشت: ملک عبدالله شاه عربستان سعودی اخیراً تحت عمل جراحی کمر قرار گرفت و بستری شدن او شایعات فزاینده ای در مورد وضعیت سلامتش مطرح کرد.
این مسئله پرسش های جدیدی را در مورد جانشین او مطرح کرده است، مسئله ای که سالیان سال بر عربستان سعودی سایه انداخته است. پادشاهان عربستان سعودی در شرایطی پا به سن می گذارند که با تصمیم دشوار و مدام انتقال تاج و تخت از برادری به برادر دیگر روبرو هستند.

این گزارش تأکید می کند: پس از مرگ ناگهانی شاهزاده نایف، ولیعهد عربستان سعودی در ماه ژوئن گذشته، سلمان، برادر ۷۶ ساله او به مقام ولیعهدی رسید و احتمالاً حتی با وجود شرایط نامساعد سلامت او، به مقام پادشاهی آینده کشور منصوب خواهد شد. اما چه کسی جانشین وی خواهد شد؟ فقط تعداد اندکی از برادران او هنوز در قید حیات هستند و از سلامت نسبی برخوردارند. برخی از ناظران حتی توانایی آنها برای تکیه زدن بر مسند قدرت در این پادشاهی را مورد پرسش قرار می دهند.

سیمون هندرسون، پژوهشگر بنیاد بیکر و مدیر «برنامه خلیج و انرژی» در «مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» نظام سلطنتی در عربستان سعودی را حاکمیت «چندین پادشاه برای مدتی کوتاه» تعریف می کند و می گوید: «مشکل این است که این پادشاهان در اواخر عمر خود شاه می شوند و بنابراین از انرژی لازم برای حکومتداری برخوردار نیستند. در نتیجه، امور کشورداری به سرانجام نمی رسد و همین امر احتمال ناآرامی سیاسی در این کشور را افزایش می دهد.»

هندرسون می افزاید: «تصمیم انتخاب پادشاه نیز مشکل آفرین تر است. انتخاب ولیعهد آینده به معنای حذف افرادی است که فرزندان به جای مانده از ابن سعود، بنیانگذار پادشاهی هستند و یکی از مشکلات دیگر، تصمیم در این مورد است که کدام شاخه از نسل آینده باید میراثدار سلطنت باشد.

کارن الیوت هاوس، خبرنگاری که جایزه پولیتزر را به دست آورده و نویسنده کتاب «عربستان سعودی: مردم، گذشته، مذهب، خطوط گسل و آینده آن» است. به مدت سی سال به عربستان سعودی سفر کرده و شخصاً با بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی ملاقات کرده است. وی می گوید: «زمانی که شاه عبدالعزیز، بنیانگذار عربستان سعودی درگذشت، سعود، پسر ارشدش را به مقام جانشین خود منصوب کرد و فیصل، پسر کوچکتر خود را به مقام ولیعهدی رساند. او در بستر بیماری خود به آنها گفت روی پیکر من دست در دست بگیرید و به من قول بدهید که هرگز در ملاعام مجادله نکنید. اما کار به جایی رسید که این دو پسر به مدت تقریباً یک دهه با هم درگیری داشتند تا این که فیصل، سعود را از دایره حکومت بیرون کرد و خود به مقام پادشاهی رسید و بعدها به دست برادرزاده خود به قتل رسید.»

ناظران معتقدند که شاید آشکارترین رقابت بین پسران عبدالعزیز وجود داشته باشد که از یک مادر زاده شده اند و به «هفت سدیری» یا آل فهد معروف هستند. هندرسون می گوید: «هفت سدیری سعی کردند(بر کشور) حاکم شوند و حاکمیت هم کردند و هنوز هم در عربستان سعودی قدرت حاکم هستند، اما به دلیل درگذشت شاه فهد، سلطان و نایف، آنها هم اکنون چهار سدیری هستند و ترکی، یکی از این چهار پسر هم اکنون در تبعید به سر می برد، سلمان از سلامت مساعدی برخوردار نیست، احمد از پست خود در مقام وزیر کشور برکنار شده است و عبدالرحمان هم به دلیل نادیده گرفته شدن، آزرده خاطر و خشمگین شده است، بنابراین واقعاً دو و نیم سدیری بیشتر نیستند.»

هندرسون می گوید: «چند سال پیش رو بسیار نامطمئن خواهد بود و به طور مسلم مشکلات منطقه خاورمیانه و مشکلات جهان نیز ادامه خواهند داشت، بنابراین ما نگرانی هایی همچون ایران، وضعیت قیمت نفت و تحولات جهان عرب معروف به بهار عربی خواهیم داشت. ما همچنین نگران شیعیان استان شرقی عربستان سعودی و شیعیان بحرین در همسایگی این کشور هستیم. همه این مسائل برای هر فردی که بر مسند سلطنت در عربستان سعودی تکیه می زند، دردسرآفرین خواهد بود.
یادآور می شود روز گذشته دیوان پادشاهی عربستان از مرگ فیصل بن سعود برادر ملک عبدالله در سن ۷۴ سالگی خبر داد. فیصل هفتمین پسر ملک سعود بود.